کدخبر : 19559
دوشنبه 22 ژانویه 2024 - 7:32
فاقددیدگاه

عزت آقایی؛ از «خیال‌باف» تا «چواری فلافل»

بازیگر نقش «خصبان شرانچی» و «چواری» خاطرات شیرین سریال‌های تلویزیونی را برای مردم ایلام تداعی کرد.

«عزت‌الله آقایی» نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون ایلام اظهار کرد: پس از فعالیت‌های دانش‌آموزی در اوایل دهه شصت و شرکت در کلاس‌های تئاتر ارشاد اسلامی استان و فعالیت‌های هنری خودجوش، در سال ۱۳۶۹ آقای « سید وحید میرمبینی» کارگردانی تئاتری را در ایلام به به‌نام «دلقک‌ها» که اثر آقای محمد رحمانیان بود، عهده‌دار شد،  ۶ ماه تمرین داشتیم، اجرای این کار در دومین جشنواره منطقه‌ای تئاتر در همدان بسیار موفق بود به گونه‌ای که از میان ۱۶ گروه حرفه‌ای و ۱۶۸ بازیگر، از بنده و آقای جعفر نورمحمدی به‌عنوان بازیگر تقدیر شد و این ماحصل نخستین تلاش حرفه‌ای ما بود.

وی با بیان اینکه پس از این کار، فعالیت هنری من شکل حرفه‌ای تری به خود گرفت، گفت: کار بعدی ما تئاتری با نام «کوچ خون» بود نوشته آقای جعفر نورمحمدی و کارگردانی سید وحید میرمبینی و تهیه‌کنندگی مرحوم علی باسره که یکی از گروه‌های موفق جشنواره تئاتر منطقه‌ای آن سال شد و دیپلم افتخار بهترین بازیگر جشنواره نصیب خانم بازیگر تئاتر ما شد اما این جایزه مشکلات زیادی برای ایشان که معلم هم بود، ایجاد کرد! ایشان توسط اداره آموزش و پرورش وقت، به خاطر حضور در گروه و بازیگری در یک تئاتر به یکی از روستاهای اطراف ایلام تبعید شد و دیگر نتوانست سمت تئاتر بیاید، در واقع در آن زمان حضور خانم‌ها را در تئاتر برنمی‌تابیدند.

آقایی در خصوص ورودش به کار صدا و سیما و نخستین کارهای هنریش خاطرنشان کرد: اوایل دهه ۷۰، ابتدا در یک استودیو کوچک کار نمایش رادیویی انجام می‌دادیم که پخش کارهای نمایشی ما از رادیوی استان بسیار مورد استقبال قرار گرفت به گونه‌ای که تصمیم گرفته شد گروه در سیما کار تلویزیونی را شروع کند، در اواسط دهه هفتاد، کار نمایشی «خیال باف» را آماده پخش از سیمای استانی کردیم که تنها صبح‌های جمعه برنامه داشت، خیال باف را مردم استان دوست داشتند.

این بازیگر سریال‌های تلویزیونی افزود: نقطه عطف فعالیت در سیمای ایلام در دهه ۸۰ برنامه «هزار پیشه» بود که با استقبال بسیار زیاد مردم روبرو شد من و آقای «همت الفتی» در آن برنامه مجری بازیگر بودیم، پس از «هزار پیشه» آرام آرام راه برای تولید سریال‌های تلویزیونی باز شد.

وی با بیان اینکه سریال‌های اولی که در سیمای ایلام تولید شد چندان موفقیت آمیز نبودند، ادامه داد: تا اینکه آقای «روضان حسنی» استارت سریال پرطرفدار «برا و بش» را زد، این سریال که بیشتر قسمت‌هایش در روستای «چاویز» در نزدیکی شهر ایلام فیلم‌برداری شد نه تنها در استان ایلام بلکه در بعضی از شهرستان‌های استان کرمانشاه هم ببیننده زیادی داشت و موقع پخش آن خیابان‌های شهرها و روستاهای استان خلوت می‌شد، ما اصلاً انتظار چنین بازخوردی را نداشتیم، این سریال درد دل مردم را در موضوعات اجتماعی و اقتصادی و ادبیات بومی بیان می‌کرد.

آقایی اظهار کرد: در این سریال دو برادر هستند که یکی در روستا و دیگری در شهر زندگی می‌کند، برادری که در شهر زندگی می‌کند چهارشنبه نام دارد که در اصطلاح محلی او را «چوواری» صدا می کنند و اموال پدر را تصاحب کرده و در عین حال بسیار خسیس است و از سادگی برادر روستایی خود (پنجشنبه) سوء‌استفاده می‌کند.

 بازیگر نقش «چواری» در سریال براوبش عنوان کرد: پس از کار موفق برا و بش سریال «آمیرزا شاعر» را به زبان شعر کار کردیم که مسایل و مشکلات مردم را در قالب شعر در ۱۶۸ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای بیان می‌کرد و در نوع خود کار موفقی محسوب می‌شد.

وی اضافه کرد: پس از آن، زمینه چینی برای سریال «گنجی‌خان» به کارگردانی  «شکر هرمز» انجام شد، من در این سریال نقش منفی داشتم، کاری امروزی و قشنگ بود، از امتیازات این سریال حضور و بازی بازیگر محبوب پیشکسوت آقای «عباس گهرسودی» در آن است که نقطه قوت سریال بود.

بازیگر سریال گنجی‌خان، سریال « هوز کشمات» به کارگردانی «کمال زحمت‌کش» را هم یک سریال موفق در سیمای استانی نام برد و گفت: من در این سریال نقش «خضبان شرانچی» را ایفا کردم که آدم شری بود این نقش در مقابل نقش آقای «هاشم پالیزبان» بود که ایشان نقش «نظر فنری» را به عهده داشت، کار خوب و شسته رفته‌ای از آب درآمد و از طرف مردم استقبال شد. این کارگردان و بازیگر همچنین به سریال «خیال ژیان» به کارگردانی روضان حسنی اشاره کرد و ادامه داد: این سریال ۳۰ قسمتی امروزی‌تر بود و مشکلات جامعه را منعکس می‌کرد و پس از آن هم سریال «سلطان» در شهرستان ایوان کار کردیم و همچنین سریالی به نام «طوبی» ساخته روح‌الله اکبری ساخته شد که کار خوبی بود. آقایی گفت: به تازگی سریالی ۱۳ قسمتی به کارگردانی کمال زحمتکش کلید خورده است که تقریباً با حضور همه بازیگران استانی و چند بازیگر از تهران در حال فیلم‌برداری است به نظرم کار موفقی بشود، این سریال برای شبکه‌های مرکز نیز به صورت زیرنویس آماده خواهد شد، بازیگر نقش خضبان شرانچی بیان کرد: سریالی در استان کرمانشاه به نام «مه‌زرا» بازی کردم که بازیگران مطرح استان کرمانشاه در آن حضور داشتند و کارگردان کار خوزستانی بود کار موفقی بود.

 آقایی در خصوص حق‌الزحمه سریال‌ها نیز گفت: شاید خیلی‌ها گمان کنند حق‌الزحمه سریال‌ها زیاد است اما اینگونه نیست، کل درآمد من از ۳۵ سال بازیگری تئاتر و تلویزیون و نویسندگی و کارگردانی به ۱۰۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد.

بازیگر نقش چواری در سریال براو بش خاطرنشان کرد: از سال ۷۴ تا حدود سال ۱۳۸۰ صدا و سیمای ایلام بابت بازیگری هیچ پولی به ما پرداخت نمی‌کرد، حتی بابت کارهای موفق عروسکی که تولید کردیم، پولی دریافت نکردیم، عجیب است!

وی با ابزار گلایه از اجحاف در حق بازیگران استان ایلام نسبت به بازیگران استان‌های دیگر و استان‌ها نسبت به بازیگران تهران گفت: ایلام بازیگر و هنرمندان بسیار توانمندی دارد اما همه نمی‌توانند به تهران و شهرهای بزرگ کوچ کنند، ارشاد اسلامی و صدا و سیما باید قدر آنها را بدانند.

منبع: ایسنا ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.