کدخبر : 19435
سه‌شنبه 2 ژانویه 2024 - 23:54
فاقددیدگاه

زوایای نامکشوف زندگی و رزم شکارچی گوش‌برها

شکارچی گوش‌برها کتابی از «محمدعلی قاسمی» است که در آن تلاش‌های شبانه‌روزی شهید یادگار امیدی را در به دام‌انداختن عناصر گروه خبیث فرسان را روایت می‌کند.

نویسنده در مقدمه کتاب از هجمه فراموشی تاریخ «ایلام» و فقر استان در مکتوب کردن تاریخ و هویت اجتماعی آن روایت می‌کند و از اینکه حوادث و وقایع دوران دفاع مقدس به بوته نسیان سپرده شوند ابراز نگرانی می‌کند و به نکاتی اشاره می‌کند که هرکدام باید موضوع پژوهشی تاریخی باشد. غفلت تاریخ نگاری از وقایع شگرف استان وضعیت تراژیکی است.

اولین درگیری‌های گروه‌های مردمی در مرزهای استان با ارتش زرهی عراق، اولین دستاورد نیروهای ایرانی در عملیات آفندی و نقش گروه‌های عشایری در حماسه فتح «میمک» و اولین فرمانده شهید تاریخ این مرز و بوم در جبهه مهران، مهجوری نام و یاد فرماندهان زبده لشکر پرافتخار امیرالمومنین (ع) و … دغدغه‌هایی است که در مقدمه به آن اشاره شده است.

نویسنده به گفته خود، در این اثر سعی دارد به شیوه‌ای جدید، خاطرات را از نظر توالی زمان و مکان در کنار یکدیگر قرار داده و با نامگذاری‌های سلسله‌وار و به هم پیوسته خاطرات هریک از افراد مصاحبه شونده که «مرجع روایت» اثر هستند به ابداع شیوه‌ای جدید در «برخط نویسی»تاریخ شفاهی اقدام کند.

در بیست صفحه اول کتاب زندگی‌نامه شهید «یادگار امیدی» فرمانده باهوش و توانمند اطلاعات و عملیات لشکر یازده امیرالمومنین (ع) استان ایلام روایت می‌شود و سپس گروه خبیث و خوفروخته فرسان (گوش‌برها) معرفی می‌شوند و پس از آن خاطرات خانواده و همرزمان یکی پس از دیگری به زوایای نامکشوف زندگی و رزم این فرمانده غیور می‌پردازد.

شهید «یادگار امیدی» پس از انتشار کتاب «یادهای یادگار» اثر همین نویسنده، و روایت‌های ناب همرزمان و خانواده‌اش و بیان تیزهوشی و درایت‌های او، محبوبیت فزاینده‌ای در استان پیدا کرد و اینک در کتاب «شکارچی گوش‌برها» قهرمانی است که خواننده را در کشاکش روایت‌های دفاع مقدس در استان درگیر می‌کند و با جزییات داستانی زیبا او را به فراز و فرودهای آن روزها می‌برد. نویسنده برای روایت‌های پرداخت شده و زیبای این کتاب، عناوین جذابی انتخاب می‌کند که از «رد تولد» قهرمان داستان آغاز می‌شود و سپس «رد یادگار» که خاطرات همسر شهید را شامل می‌شود و «رد هدایت» و «رد شهامت» و … سیر داستانی را ساخته که رازهای شخصیت بزرگ این فرمانده دوست داشتنی را یکی پس از دیگری از ساحت سربسته به ساحت مکشوف می‌کشاند.

خلاقیت نویسنده در شیوه روایت‌ها توانسته وجهه دیگری به داستان‌ها ببخشد و کلاف رازهای نگفته را از زبان مگوترین آدم‌ها باز کند. قاسمی در این اثر با رستاخیز بخشیدن به یکی از اسطوره‌های دوران دفاع مقدس، درصدد است مخاطب و اهل تفکر را ملتفت کند که در زنده نگاه داشتن این اساطیر، اراده معطوف به اقتدار و حمایت از جمع و جماعت و حفظ شهروندان دیگر، آشکار است و همین برای زنده بودن یک قوم و زنده نگاه داشتن آرمان‌های آن‌ها کافی است و پشت کردن به اساطیر و نادیده انگاشتن آن‌ها، پشت کردن به زندگی است. نویسنده آثار پرباری در خصوص دفاع مقدس در حوزه تاریخ شفاهی به چاپ رسانده که از آن جمله می‌توان «یادهای یادگار»، «نام تمام کشتگان یحیاست»، «هات»، «جنگجوی قهرمان»،«حدیقه حیدری»، «مجاهد مهجور» و… اشاره کرد.

این کتاب جذاب از سوی انتشارات سوره مهر در ۴۴۰ صفحه روانه بازار شده است.‌

منبع: ایسنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.