کدخبر : 19386
چهارشنبه 27 دسامبر 2023 - 21:34
فاقددیدگاه
با نگاهی به هشت ماهه سال 1402

تحلیل وضعیت تورم سالیانه استان ایلام

طی سال های گذشته، استان ایلام در صدر استان های با نرخ تورم بالای کشور قرار داشته و این مسئله به چالش اساسی برای مدیران اقتصادی و همچنین ایجاد نگرانی برای مردم تبدیل شد. بدون شک تورم متاثر از مولفه های مختلفی از قبیل؛ شرایط تحریم، وضعیت اقتصادی کشور، دوری از مراکز تولید و استان های مرجع، هزینه بالای حمل و نقل کالا و... می باشد.

 مهدی کاکاخانی: واکاوی دستیابی به دلایل اصلی بالا بودن نرخ تورم استان ایلام در دستور کار مسئولین ارشد و مدیران اقتصادی قرار گرفت.  خوشبختانه با پیگیری ها و اجرای شدن برخی سیاست ها، آثار مثبت اقدامات صورت گرفته در طی دوسال فعالیت در حال نمایان شدن است.  

در ادامه نگاهی به فرایند نزولی شدن نرخ تورم سالیانه استان ایلام نسبت به متوسط کشوری از آبان ماه ۱۴۰۰ تا آبان ماه ۱۴۰۲ و تغییر جایگاه استان ایلام از رتبه اول و گرانترین استان کشور به میانه جدول با نرخ تورم نزدیک به میانگین کشوری و همچنین اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش نرخ تورم خواهیم داشت.  

جدول شماره ۱: نرخ تورم دوازده ماهه کل کشور به تفکیک استان منتهی به آبان سال ۱۴۰۰

براساس داده های جدول شماره ۱: نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور عدد ۴۴٫۴ درصد را نشان می دهد، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام با (۵۲٫۲ درصد) بوده که با ۷٫۸ درصد بیشتر نسبت به میانگین کشور در جایگاه اول استان های کشور قرار دارد.   


جدول شماره ۲: نرخ تورم سالیانه کل کشور به تفکیک استان منتهی به آبان سال ۱۴۰۲

براساس داده های جدول شماره ۲ برگرفته از مرکز آمار ایران؛  نرخ تورم سالیانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور منتهی به آبان ماه ۱۴۰۲ عدد ۴۴٫۹ درصد بوده و نرخ تورم استان ایلام با (۴۶٫۸ درصد) با ۱٫۹ درصد بیشتر نسبت به میانگین کشوری در جایگاه ۱۵ استان های کشور قرار دارد.

لذا در جمع بندی می توان گفت رتبه تورم استان از رتبه اول آبان ماه سال ۱۴۰۰ به رتبه پانزدهم در آبان ماه ۱۴۰۲ در مقایسه بین استان های کشور قرار گرفته و نرخ تورم سالیانه استان از ۵۲٫۲ آبان ماه ۱۴۰۰ به ۴۶٫۷ در آبان ماه ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

بررسی وضعیت اجمالی تورم استان ایلام طی هشت ماهه سال ۱۴۰۲

جدول شماره ۳ : تورم سالیانه استان ایلام منتهی به آبان ماه ۱۴۰۲ و مقایسه آن با نرخ تورم کشور

ماه های سال ۱۴۰۰تورم استان ایلامتورم کشورنسبت نرخ تورم استان ایلام به میانگین کشور
فروردین۵۲٫۸۴۷٫۶ 5.2+
اردیبهشت۵۴٫۶۴۹٫۱۵٫۵+
خرداد۵۳٫۵۴۸٫۵۵+
تیر۵۱٫۷۴۷٫۵۴٫۲+
مرداد۵۰٫۲۴۶٫۷۳٫۵+
شهریور۴۹٫۸۴۶٫۱۳٫۷+
مهر۴۷٫۵۴۵٫۵۲+
آبان۴۶٫۸۴۴٫۹۱٫۹ +


براساس داده های جدول فوق، فاصله نرخ تورم ماهانه استان ایلام با متوسط نرخ تورم کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آبان ماه، با شیب نزولی همراه بوده است. طی هشت ماهه سالجاری نرخ تورم سالیانه استان ایلام از  ۵۲٫۸ درصد در ماه فروردین به رقم ۴۶٫۸  درصد در ماه آبان رسید است.  به طوری که در پایان ماه فروردین سالجاری نرخ تورم استان ایلام نسبت به میانگین کشور ۵٫۲ درصد بیشتر بوده و این عدد در پایان آبان ماه به رقم ۱٫۹ درصد رسیده که نشان دهنده کاهش محسوس فاصله نرخ تورم استان ایلام نسبت به سطح میانگین کشوری است.  

بررسی عوامل موثر در نزولی شدن نرخ تورم استان ایلام:

از جمله عوامل مهم تاثیرگذار در کاهش نرخ تورم، اجرای بازرسی های هوشمند و تشدید نظارت بر بازار و تدابیر لازم برای کنترل قیمت ها با بهره گیری از شیوه های مختلف است.

اجرای ۲۶۳۳۸ مورد بازرسی، تشکیل ۱۵۶۰ پرونده تخلف با ارزش ریالی ۲۹۷۶ میلیارد ریال و همچنین رسیدگی به ۶۵۰۰ تماس دریافتی از طریق سامانه پاسخگویی ۱۲۴ از ابتدای سالجاری تاکنون تنها بخشی از اقدامات لازم برای مهار نرخ تورم استان توسط معاونت بازرسی، نظارت و حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام بوده است.

یکی دیگر از برنامه های مهم و تاثیرگذار که در دستور کار بازرسین اداره صنعت، معدن و تجارت استان ایلام قرار گرفته است، اجرای بازرسی ها و نظارت های هوشمندانه از طریق تمرکز بر گروه‌های کالایی که نرخ تورم آنان از طریق مرکز آمار ایران به صورت ماهیانه اعلام می شود.

در خصوص اجرای این طرح؛ بازرسین اداره کل صنعت، معدن وتجارت با پایش داده های آماری هر ماه  نظارت ها و اجرای طرح های بازرسی بر گروه های کالایی که با افزایش قیمت مواجه هستند تمرکز نموده و با استفاده از شیوه های تخصصی و فنی، طرح های پیشگیرانه برای برخورد و جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت های نامتعارف و بدون ضابطه اجرا می نمایند.

همچنین از طریق تشکیل جلسات متعدد با هیئت رئیسه اتحادیه های صنفی، سعی می شود آنان را از عواقب برخوردهای تعزیری و تشکیل پرونده های سنگین جرایم برای آن دسته از صاحبان واحدهای صنفی زیر مجموعه که قصد افزایش غیر قانونی و نامتعارف قیمت ها را دارند اطلاع رسانی و آگاهی های لازم صورت می گیرد.

این اقدام تاکنون توانسته نقش پیشگیرانه و بازدارنده در افزایش قیمت ها مخصوصا در گروه  واحدهای صنفی خدمات رسان داشته باشد.

از جمله موارد موثر دیگر در کاهش نرخ تورم استان، قرار گرفتن تحلیل وضعیت نرخ تورم ماهیانه در دستور کار جلسات تنظیم بازار استان و بررسی کارشناسی وضعیت شاخص  قیمت ها است. براین اساس طی جلسات متعدد نسبت به دریافت نظرات کارشناسی و تنظیم مصوبات با محوریت ارائه راهکارهای لازم اقدام می شود.

منبع داده ها مرکز آمار ایران

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.