کدخبر : 18659
سه‌شنبه 12 سپتامبر 2023 - 14:29
فاقددیدگاه

اجرای پروژه تغذیه مصنوعی دو دشت مهران و دهلران/ بهره‌برداران، کنتور هوشمند نصب کنند

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: برای جلوگیری از ادامه روند افت سطح ایستایی مخازن زیرزمینی در سال‌های گذشته پروژه تغذیه مصنوعی در دو دشت پایلوت مهران و دهلران اجرایی شده است.

«صادق علیمرادی» امروز سه‌شنبه ۲۱ شهریور، در نشست با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: میانگین بارش‌ها در استان ایلام سالانه ۴۲۵ میلیمتر است که این میزان نسبت به میانگین کشوری ۲۳۵ میلی‌متر بالاتر و نسبت به میانگین جهانی کمتر است.

وی گفت: توپوگرافی خاص و کوهستانی بودن استان موجب کم آبی استان شده و  به ناچار باید برای تامین آب به سمت سد سازی حرکت کرد.

آخرین وضعیت سدهای استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام درباره آخرین وضعیت سدهای استان تصریح کرد: احداث سد مخزنی «میمه» در شهرستان دهلران، سد «سیکان» در شهرستان دره‌شهر با اهداف تامین آب شرب و صنعت شهرستان‌های دره شهر، بدره و آبدانان و تنظیم حقابه اراضی پایین دست و سد «چناره» در شهرستان چرداول با هدف تامین آب دراز مدت شهرستان‌های ایلام و چرداول و تامین حق‌آبه‌های پایین دست در دست اجرا است.

وی گفت:  احداث سد «گدارخوش» به منظور تامین آب کشاورزی و صنعت منطقه در شهرستان مهران و اجرای طرح آبرسانی به ایوان از مهمترین پروژه‌های استان ایلام است که با شروع به کار دولت سیزدهم و با حمایت‌های ویژه وزیر نیرو و با تخصیص اعتبارات مناسب در دست اجرا است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای ایلام در خصوص مشکلات اصلی این پروژه‌ها تصریح کرد: در بحث خدمات‌رسانی و اجرای پروژه‌های عمرانی اصلی‌ترین مشکل، تامین اعتبار مورد نیاز پروژه‌ها است که خوشبختانه با تمهیدات دولت سیزدهم و توجه به مناطق کمتر توسعه یافته، کاهش مشکلات اعتباری ملموس شده که امیدواری این روند همچنان ادامه یابد.

مدیرعامل آب منطقه استان تاکید کرد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، افق بسیار روشنی هم در صنعت آب و هم در بحث تامین آب شرب شهرستان‌های استان را شاهد خواهیم بود.

طرح آبرسانی به ایوان آماده بهره‌برداری است

علیمرادی با اشاره به طرح تصفیه خانه آب شرب شهرستان ایوان گفت: طرح آبرسانی به ایوان آماده بهره‌برداری و شامل بهسازی چشمه‌ها، ۳۲ کیلومتر خط انتقال، احداث ۳ فقره ایستگاه پمپاژ، ۳ مخزن ۱۰۰۰متر مکعبی و تصفیه خانه آب شرب با ظرفیت ۲۳۰ لیتر بر ثانیه است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این پروژه سال ۱۳۹۵ شروع و چندین سال با توجه به عدم تخصیص اعتبار کافی، با روند کندی فعالیت داشت که با روی کار آمدن دولت کار و کرامت، پیگیری های استاندار ایلام و حمایت و نگاه ویژه وزیر نیرو، با تزریق اعتبارات مناسب ، تسریع لازم در راستای تکمیل طرح به عمل آمد و هم اکنون آماده بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام تصریح کرد: نگاه به افق بلند مدت، رشد جمعیت و افزایش نیاز در طراحی این پروژه لحاظ شده و منطبق بر جدیدترین تکنولوژی روز و با کیفیت بسیار بالا اجرا شده است.

بهره‌برداران چاه‌های خود را به کنتور هوشمند تجهیز کنند

علیمرادی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از کشاورزی به منابع آب زیرزمینی وابسته است، گفت:  تجهیز چاه‌ها به کنتور حجمی هوشمند در قالب طرح تعادل بخشی موجب کنترل برداشت‌ها و نهایتا جبران کسری و احیای آبخوان‌ها خواهد شد. بنابراین همه بهره‌برداران باید چاه‌های خود را به کنتور تجهیز کنند.

کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های استان

وی تصریح کرد: برداشت مستمر از منابع آب زیرزمینی، دمای بالای هوا و اجرای طرح تغذیه مصنوعی در دشت‌های ایلام تبخیر ناشی از آن، رشد جمعیت و نیاز به تولید هر چه بیشتر محصولات کشاورزی نهایتا منجر به اضافه برداشت و به تبع آن کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های استان شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت:  برای جلوگیری از ادامه روند افت سطح ایستایی مخازن زیرزمینی در سال‌های گذشته پروژه تغذیه مصنوعی در دو دشت پایلوت مهران و دهلران اجرایی شده است.

علیمرادی تصریح کرد: برای جلوگیری از حفاری چاه‌های غیرمجاز به طور مستمر از طریق گروه‌های گشت و بازرسی در سطح استان مراقبت می شود و به محض مشاهده تخلف از طریق مرجع قضایی اقدام پیشگیرانه انجام و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.