کدخبر : 18478
دوشنبه 14 آگوست 2023 - 8:17
فاقددیدگاه

حکایت قطاری که به ایلام نیامد

«پروژه راه آهن بعد از گذشت ۱۶ سال و ۲ بار کلنگ زنی هنوز وارد فاز اجرایی در استان ایلام نشده است»این جمله بخشی از یادداشت خداداد ابراهیمی فعال رسانه ای برای بازار است.

خداداد ابراهیمی؛ بررسی‌ها حاکی از آن است که خطوط راه‌آهن ایران از سال ۱۳۰۵ به بهره‌برداری رسیده و نخستین خط ریلی از «بندرترکمن» تا «بندر امام خمینی» امتداد یافته است.پس از آن به تعداد مسیرهای قطار ایران اضافه شد تا جایی که هم اکنون تمامی نقاط کشور، به جز چند استان انگشت شمار ازجمله ایلام هنوز به شبکه ریلی کشور متصل نشده‌اند.

در این میان اتصال ایلام به شبکه‌ ریلی کشور، ازچند منظر حائز اهمیت و فوریت است؛ مهمترین اهمیت این پروژه از آن جهت است که شهر مرزی مهران واقع در استان مرزی ایلام است که انتخاب نخست مسافران و زائران خارجی و داخلی برای تردد به عتبات عالیات است.

یکی از تعهدات همه‌ دولت‌های گذشته به مردم این استان در راستای محرومیت زدایی، اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور است که در دسترسی آسان به سایر مناطق و خروج از بن بست نقش مهمی در توسعه و اقتصاد ایلام دارد.لذا مسئولان ارشد قبلی و فعلی استان در مقاطع مختلف زمانی این مهم را هرچند با ناکامی پیگری کرده‌اند.

۸ آذر ۱۳۹۰ بود که «مجتبی اعلایی» استاندار وقت ایلام ،کلنگ‌زنی راه‌آهن ایلام را به عنوان مهم‌ترین پروژه سفر چهارم دولت به استان ایلام را اعلام کرد،یکسال بعد یعنی۱۲ دی ۱۳۹۱ «محمود عباس زاده‌ مشکینی» استاندار وقت ایلام نیز اعلام کرد تا پایان سال جاری کلنگ فاز اول اتصال ایلام به شبکه سراسری راه آهن، بر زمین زده خواهد شد.

و در نهایت ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ رسانه‌ها اعلام کردند که کلنگ احداث راه آهن ایلام با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور به زمین زده شد.

این روزها یک بار دیگر موضوع راه آهن ایلام بر سر زبان‌ها افتاده، مردم و رسانه‌ها می پرسند؛ بالاخره قطار به ایلام می آید یا نه؟! آنان مدام بهره‌برداری زودهنگام راه‌آهن سایر استان‌های کشور را با گوشه و کنایه‌ها و طنزهای انتقادی به رُخ مسئولان ایلامی می‌کشند که؛ چرا یک پروژه‌ مهم دریک استان محروم، پس از سال‌ها با روی کارآمدن دولت‌های مختلف مدام به تأخیر می افتد؟

در سایه‌ تبلیغات دولت نهم و دهم، راه آهن ایلام روی ریل وعده‌ها، رها شد و این مهم به دولت روحانی سپرده شد. ۶ مرداد ۱۳۹۵ در دیدار محمدرضا مروارید استاندار وقت ایلام با رئیس جمهور عنوان شد رئیس جمهور برای اتصال ایلام به راه آهن قول مساعد داده است.پس از آن نیز بارها مسئولان به رایزنی های مستمر خود با مسئولان کشوری در این راستا ادامه دادند، ولی به نتیجه نرسید.

حکایت قطاری که به ایلام نیامد

حتی در دولت گذشته یک بار دیگر راه آهن ایلام کلنگ زنی شد ولی متاسفانه بازهم به جایی نرسید.

این روزها یک بار دیگر موضوع راه آهن ایلام بر سر زبان‌ها افتاده، مردم و رسانه‌ها می پرسند؛ بالاخره قطار به ایلام می آید یا نه؟! آنان مدام بهره‌برداری زودهنگام راه‌آهن سایر استان‌های کشور را با گوشه و کنایه‌ها و طنزهای انتقادی به رُخ مسئولان ایلامی می‌کشند که؛ چرا یک پروژه‌ مهم دریک استان محروم، پس از سال‌ها با روی کارآمدن دولت‌های مختلف مدام به تأخیر می افتد؟

روز گذشته وزیر راه و شهرسازی در سفر به مرز مهران اعلام کرد: پروژه ریلی اسلام آباد – ایلام به طول ۹۰ کیلومتر و پروژه ریلی اندیمشک – دهلران به طول ۱۱۰ کیلومتر بزودی منابع لازم از طریق ماده ۵۶ تزریق می شود.

ایلام مرکز ثقل گردشگری دینی و تردد مسافران عتبات عالیات، خادم شایسته زائران حسینی و میزبان کنگره عظیم اربعین بوده و هست. اما به واسطه وعده های فراوان، بعد ازچهاردهه هنوز مرز مهران به بزرگراه‌ها، اتوبان‌ها و راه آهن سراسری اتصال نیافته است.

بالاخره چه وقت قطار پیشرفت از کنار جنگل‌های آتش گرفته و مردمان دلسوخته‌ این استان، امید و توسعه را به ارمغان خواهد آورد؟

شرایط جغرافیایی و هم مرزی با کشورهای خارجی از جمله ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، غرب کشور شامل استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، اردبیل، کردستان، کرمانشاه به همراه استان‌های لرستان و همدان را در موقعیت شاهراهی ارتباط ایران به اروپا قرار داده، شاهراهی که با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک گسترش آن رونق اقتصادی کشور را به همراه دارد.

بی شک قطار توسعه استان‌های غرب کشور زمانی به حرکت درآمده و زمینه ساز رشد اقتصادی می‌شود که ظرفیت‌های ریلی، راهی، ترانزیتی و مرزی استان با برنامه ریزی اصولی مسئولان به کار گرفته شود موضوعی که سالهاست مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است.

امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.