کدخبر : 17759
سه‌شنبه 18 آوریل 2023 - 7:29
فاقددیدگاه
کشاورزان همچنان چشم انتظار آب

سامانه گرمسیری ایلام نیازمند اعتبار است

طرح سامانه گرمسیری ایلام در حالی با کمبود اعتبار مواجه است که کشاورزان استان همچنان چشم انتظار تامین آب اراضی کشاورزی خود از این طرح هستند.

استان ایلام به علت برخوداری از منابع آبی، اراضی زراعی مرغوب، خاک و مراتع حاصلخیز دارای ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌ کشاورزی و تولید محصولات غذایی است که ظرفیت‌های این بخش به دلیل کمبود سرمایه گذار و عدم توجه‌ کافی آنگونه که باید شکوفا نشده است.

البته تا کنون به منظور توسعه کشاورزی در استان ایلام پروژه‌های بسیاری راه‌اندازی شده‌اند که متاسفانه تعداد کثیری از آنها پس از گذشت‌ سالها هنوزهم به مرحله بهربرداری و افتتاح نرسیده‌اند.

طرح سامانه گرمسیری یکی از پروژه‌های نیمه‌ کاره در استان است که از سال‌ها پیش با هدف مهار رودخانه سیروان و هدایت آن به سمت دشت‌های ایلام به منظور توسعه کشاورزی در استان ایلام به ویژه شهرستان دهلران اجرایی شد، امید میرفت پس از اجرایی شدن این پروژه گوشه‌ای از مشکلات عظیم استان همچون بیکاری و محرومیت مرتفع گردد؛ اما علارغم این موضوع سال‌هاست این پروژه عظیم که از اهمیت بالایی برخوردار است، نیمه کاره مانده و داری ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌های بالایی می‌باشد.

لازم به ذکر است طرح سامانه گرمسیری که مختص استان‌های مرزی است، همزمان در استان کرمانشاه نیز آغاز شد که برخلاف استان ایلام این پروژه در کرمانشاه پیشرفت چشم‌گیری نسبت به ایلام داشته، که یقینا این امر ریشه در بی‌توجهی مسئولان استانی به حوزه کشاورزی و راه‌اندازی سامانه گرمسیری دارد.

اهمیت بالای سامانه گرمسیری ایلام

یک کارشناس کشاورزی ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سامانه گرمسیری جز طرح‌های بزرگ و منحصر به فرد کشور بوده که استان ایلام نیز از این طرح منتفع است، اظهار داشت: با بهربرداری از این طرح می‌توانیم شاهد بهبود آبیاری بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی دیم و همچنین ۱۷ هزار هکتار از اراضی آبی باشیم، چرا که این طرح ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب از طریق سامانه گرمسیری اراضی استان ایلام در شهرستان‌های جنوبی استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

امیر محمدی افزود: جدا از اینکه احداث طرح سامانه گرمسیری، آب مورد نیاز کشاورزی را تأمین می‌کند و موجب صرفه جویی در مصرف آب می‌شود، بلکه تاثیر بسزایی نیز در ایجاد اشتغال، افزایش میزان بهره‌وری محصولات کشاورزی، تثبیت جمعیت در مناطق مرزی، توسعه پایدار، افزایش صادرات و تحول حوزه کشاورزی دارد.

سامانه گرمسیری ایلام نیازمند اعتبار است| کشاورزان همچنان چشم انتظار آب

این کارشناس با تاکید بر اینکه این سامانه یک پروژه مهم و مطالبه ملی در استان است،گفت: اتمام پروژه سامانه گرمسیری ضرورت بالایی دارد، زیرا عدم تکمیل چندین ساله این پروژه موجب فرسود شدن و سرقت تجهیزات، افزایش هزینه‌ها و از دست رفتن فرصت اشتغال برای جوانان کردنشین می‌شود.

نقش سامانه گرمسیری در توسعه استان

معاون عمرانی استانداری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: سامانه گرمسیری بزرگترین طرح توسعه منابع آب و خاک تاریخ کشور به منظور مدیریت آب‌های سطحی و تامین آب شرب و کشاورزی و عمران و آبادانی است که مزایای بسیاری از قبیل توسعه اراضی دیم ، بهبود وضعیت کشاورزی و معیشت مردم شهرستان‌های ایلام، مهران و دهلران، ایجاد اشتغال پایدار، افزایش بهره وری در مصرف آب و کاهش تهدیدات سیاسی و امنیتی به دلیل افزایش جمعیت حاشیه مرزها به دنبال دارد.

سعید هژبری افزود: با اجرای کامل این سامانه ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می دهد و یک ظرفیت ۲۵ هزار نفری اشتغال برای مردم این مناطق خواهد داشت و باعث تحولی بزرگ در بخش کشاورزی و اشتغال می شود.

سامانه گرمسیری ایلام نیازمند اعتبار است| کشاورزان همچنان چشم انتظار آب

این مسئول ادامه داد: پیشرفت فیزیکی مجموع طرح تا شهرستان مهران ۹۵ درصد و در سراسر استان ایلام هم اکنون ۸۵ درصد است که پیشبرد این پروژه نیازمند تخصیص اعتبار از سوی دولت است.

تخصیص بودجه به پروژه‌های استانی

نماینده مردم استان ایلام تیز با بیان اینکه سامانه گرمسیری یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اجرای شده در استان است که نقش بسزایی در توسعه استان محروم ایلام دارد، بیان کرد: رایزنی‌های بسیاری برای ارتقا بودجه‌های عمرانی و توسعه‌ای استان در سال جاری انجام شده که امید می‌رود با اعتبارات پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۲ و هم‌چنین رایزنی در دور دوم سفر هیئت دولت به استان گام‌های اساسی در راستای تکمیل و احداث پروژه‌های بزرگ از جمله سامانه گرمسیری برداشته شود.

علی‌اکبر بسطامی اضافه کرد: پروژه سامانه گرمسیری که ۱۸ هزار هکتار از زمین‌های استان را آبیاری خواهد کرد، نیازمند توجه جدی در تخصیص اعتبارات است.

نماینده مردم ایلام اضافه کرد: تکمیل طرح سامانه گرمسیری ایلام نیازمند پنج هزار میلیارد تومان است.

ایلام دارای ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است که برای استفاده از این ظرفیت‌ها و توسعه کشاورزی در استان باید کنترل و مهار آب های مرزی استان و همچنین اتمام سامانه گرمسیری در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد.

با توجه به کاهش چشم‌گیر نزولات آسمانی در استان ایلام، شاهد تنش آبی بسیار شدیدی در استان هستیم، بنابراین مقابله با مشکلات کم آبی در استان نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب جهت اجرا پروژه‌های آبرسانی می‌باشد.

منبع: خبرگزاری بازار

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.