کدخبر : 15739
جمعه 3 ژوئن 2022 - 20:47
فاقددیدگاه

هشدار مدیرکل دامپزشکی ایلام در خصوص بیماری نوزما در زنبورستان

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام گفت: در فصل زنبورداری معمولا بیماری نوزما از نظر میزان شیوع افزایش چشمگیری پیدا می‌کند که باعث کاهش شدید جمعیت زنبور خواهد شد.

پورنجف مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: در فصل زنبورداری معمولاً بیماری نوزما از نظر میزان شیوع و شدت افزایش چشمگیری پیدا می‌کند که باعث کاهش شدید جمعیت و تولید عسل خواهد شد.

وی افزود: نشانه‌های این بیماری عبارتند از زنبورها توانایی پرواز ندارند و جلوی کندو راه می‌روند، اسهال گهگاهی با لکه‌های ریز و زرد رنگ روی کندو یا جلوی دریچه پرواز یا روی سر قاب‌ها مشاهده می‌شود و در گونه جدید این بیماری ( نوزما سرانه) بدون دیدن نشانه‌های یاد شده رخ می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: پوکه‌ها یا شان‌های بافته شده قدیمی یکی از مهمترین عوامل انتقال بیماری از فصل زمستان به فصل بهار هستند بنابراین هرچه تعداد پوکه‌های که با آج موم جایگزین می‌شوند بیشتر باشند از میزان بیماری در کنونی و زنبورستان کاسته خواهد شد همچنین این بیماری به شدت وابسته به عوامل استرس زا مانند حضور پرنده‌های زنبورخوار در منطقه، سمپاشی، نقل و انتقال طولانی‌مدت کندوها و … باید اقداماتی صورت بگیرد که منجر به کاهش استرس در کلنیشها شود تا میزان زیادی از شدت بیماری کاهش یابد.

 وی اضافه کرد: داروی اختصاصی بیماری نوزما، فوماژیلین است ولی به دلیل ایجاد باقیمانده‌های دارویی به شدت تاکید می‌شود استفاده از هرگونه داروی زنبورعسل باید ۳ هفته تا یک ماه قبل از شروع جریان شهد منطقه قطع شود.

پورنجف در ادامه خاطرنشان کرد: نشانه‌های بیماری ( بویژه لوک آمریکایی) تنها در نوزادان زنبور عسل مشاهده می‌شود که هیچ گونه درمان آنتی بیوتیکی برای بیماری توصیه نمی‌شود چرا که تنها نشانه‌های بیماری را کاهش می‌دهد و عامل بیماری به صورت خزنده در زنبورستان منتشر خواهد شد تنها راه کنترل این بیماری معدوم‌سازی کلونی‌های آلوده از طریق آتش زدن زنبورهای بالغ، قاب‌های نوزادی و عسل در گودالی خارج از زنبورستان ایجاد شود.

وی گفت: در مورد بیماری (لوک اروپایی) استفاده از اکسی تتراسایکلین و در مواردی همراه با تایلوزین می‌تواند موثر باشد.

پورنجف مدیرکل دامپزشکی استان در پایان گفت: اگر گرده و عسل کلنی‌های آلوده به عامل لوک آمریکایی برای تهیه خمیر شیرین یا کیک گرده استفاده شود باعث انتقال بیماری به کلنی‌ها یا زنبورستان‌های دیگر خواهد شد بنابراین زنبوردار باید حتما از سلامت کلنی تامین کننده این مواد اطمینان حاصل کند همچنین مکمل‌های غذایی موجود در بازار می‌تواند عامل انتشار بیماری باشد و توصیه می‌شود در صورت امکان این مواد توسط خود زنبوردار از کلنی‌های سالم تهیه و در غیر این صورت از مراکز مجاز و معتبر تهیه کند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.