کدخبر : 15576
سه‌شنبه 10 می 2022 - 8:16
فاقددیدگاه
سران قوا از نظرات نخبگان و اقتصاددانان استفاده کنند

اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها باید سریعتر انجام شود

رئیس اتاق بازرگانی استان ایلام با بیان اینکه حذف یکباره ارز ترجیحی باعث شوک به اقتصاد می‌شود، گفت: دولت باید برنامه راهبردی و عالمانه را با استفاده از نظر نخبگان و اقتصاددانان تدوین کند.

به گزارش جامک به نقل از خبرگزاری فارس؛ شعبان فروتن رئیس بازرگانی استان ایلام گفت:  به دنبال افزایش قیمت کالاها در اواخر سال ۹۶، دولت از اوایل سال ۹۷ با هدف حمایت از قشرهای آسیب پذیر جامعه برای تامین کالاهای اساسی، سیاست اختصاص ارز ترجیحی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات کالاهایی همچون گندم، گوشت و  روغن نباتی و دیگر مایحتاج عمومی مردم را اعمال کرد.

وی افزود: در خصوص اینکه چند درصد ارز ترجیحی به دست مردم رسیده است، آمار باید به صورت دقیق بررسی شود چرا که باید به صورت دقیق و کارشناسانه میزان واقعی پرداخت ارز ترجیحی و میزان واردات کالاهای اساسی مدنظر در این حوزه نیز مشخص شود اما با توجه به اختلاف ارز ترجیحی با نرخ ارز بازار و سامانه نیما امکان انحراف و سواستفاده سودجویان و هدایت آن به خرید و سرمایه گذاری در دیگر بخش‌ها دور از ذهن نیست.

رئیس اتاق بازرگانی استان ایلام بیان کرد: با توجه به این که ارز ترجیحی ارتباط مستقیمی با سفره مردم و حتی در بخش دارو با سلامت مردم دارد، حذف یکباره ارز ترجیحی باعث شوک به اقتصاد می‌شود و می‌تواند یک باره فضای اقتصادی را ملتهب کند و منجر به افزایش قیمت‌ها شود و این موضوع بیشتر بر روی سفره قشرهای آسیب پذیر جامعه تأثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر ارز ترجیحی به معنای واقعی به سمت واردات کالاهای اساسی برود میتوان شاهد تعادل و تثبیت قیمت‌ها بود اما اگر این ارز غیر از این موضوع مصرف شود آسیب‌ها را جدی‌تر خواهد کرد.

فروتن افزود: در شرایط کنونی که قیمت‌ها افزایش و رشد قابل توجهی داشته‌اند، تنها چشم امید آنها به این است که یارانه‌ها یا ارز ترجیحی هدفمند شود و مردم باید به صورت عینی نقش یارانه یا حذف ترجیحی را لمس کنند، در شرایط کنونی هنوز وضعیت این طرح به صورت دقیق مشخص نیست و این موضوع حتی باعث سردرگمی فعالان اقتصادی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: حذف ترجیحی در شرایط کنونی باعث شوک شده و امکان این که معادلات اقتصادی در بازار به هم ریخته شود زیاد است و ممکن است وضعیت برای کنترل قیمت‌ها در این شرایط سخت‌تر شود، آرامش حوزه تولید و بازار بر سفره مردم تأثیرگذاری مستقیم دارد که باید این موضوع بیشتر مدنظر برنامه‌ریزان قرار گیرد.

وی گفت: بدون تردید حمایت از قشرهای جامعه در عرصه اقتصادی اگر به صورت کالای اساسی باشد بهتر است چرا که مایحتاج عمومی جامعه وقتی با قیمت و رقم مشخص و حمایت دولت باشد بیشتر تاثیر گذار خواهد بود، ضمن اینکه رقم پرداخت یارانه نقدی با نرخ کالا همسان نبوده و همین خلا باعث ضرر و زیان بیشتر قشرهای آسیب پذیر جامعه خواهد شد.

فروتن افزود: آنچه ضروری بنظر می‌رسد این است که دولت باید با همکاری سایر قوا و با نظارت دقیق و مراقبت‌های ویژه تلاش کند که از صفر تا صد ارز ترجیحی به معنای واقعی برای واردات کالاهای اساسی  مصرف و هزینه شود و در همین حال برنامه راهبردی و عالمانه را با استفاده از نظر نخبگان و اقتصاددانان برای جایگزینی ارز ترجیحی در قالب برنامه‌ای میان مدت تدوین کند به نحوی که بتوان مشکلات تامین کالاهای اساسی را تامین کند و هیچگونه فشاری بر سفره مردم ایجاد نشده را عملیاتی کرده تا مورد حمایت و اجرا قرار گیرد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.