کدخبر : 15499
شنبه 30 آوریل 2022 - 9:23
فاقددیدگاه
روز روان شناس و مشاوره

روزی به نام حامیان حال خوب

همه‌ی ما در زندگی پر ازچالش و سختی امروزی به دنبال داشتن یک حال خوب یا آرامش هستیم. حال خوبی که به راحتی برای هرکسی به دست نخواهند آمد که در این راه بی‌شک نیاز به یاری متخصصان با تجربه ، کارآمد و صدالبته دلسوزی داریم که اگر نباشند ذهن‌های بسیاری آشفته خواهد ماند. هستند عده‌ای که حاضرند تمام داراییشان را بدهند اما فقط چند لحظه یک ذهن آرام و بی‌دغدغه داشته باشند. آیا این آرامش را به تنهایی و بدون داشتن سواد و یا تجربه‌ی کافی می‌توان به دست آورد؟

علم روانشناسی سال‌ها است که به کمک انسان آمده تا شاید بتواند یاری‌گر خوبی برای افرادی باشد که نیاز به راهنمایی و مشاوره دارند یا دچار بیمارهای اعصاب و روان هستند.
نیاز روانشناس و مشاور در این روزها بیش از هر زمانی به چشم می‌آید. همه‌ی ما میدانیم که در دوران کرونا نیاز به روانشناس افزایش یافته است که البته دلیل آن آشکار شدن مشکلات روحی و روانی درون خانواده‌ها و جامعه به واسطه‌ی کرونا بود.
در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا وجود روانشناسان و مشاوران، درون سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی به چشم می‌آید و یا حتی اجباری هم شده است.مسئله‌ای که جای خالی آن به شدت در میان سازمان‌ها و نهادهای کشورمان احساس می‌شود و گویا تا محقق شدن این موضوع راهی طولانی در پیش داریم.  
دکتر «محمد نبی صالحی» روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه  در گفت‌وگو با ایسنا،اظهار کرد: اولین نکته که جای امیدواری دارد این است  که به نسبت سال‌های گذشته خوشبختانه معنا و مفهوم روانشناسی و مشاوره در فرهنگ ما جا افتاده است. در گذشته اگر به کسی گفته می‌شد که به روانشناس مراجعه کند اولین جمله ای که  می گفت این بود که مگر من دیوونم؟ من مشکل همه دوستان را حل می کنم حالا خودم بخوام برم پیش روانشناس؟ که این گارد را معمولا آقایان می‌گرفتند . و ما هم  معمولاً در جواب با یک مسال  می‌گوییم کسی که ۲۰ یا ۳۰ سال راننده پایه یک است و همیشه خودش پنچری ماشین را درست می کند اگر مشکلی برای موتور ماشین پیش بیاد چون راننده با تجربه‌ای بوده و کارهای سطحی مکانیکی را انجام داده میتواند این مشکل را حل کند و مکانیک خوبی هم باشد؟ 
صالحی با بیان اینکه رشته روانشناسی هم یک رشته تخصصی است و نیاز به سواد،فنون و تکنیک‌ دارد، گفت: در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی از جمله تحصیلی ، تربیتی و مشاوره پیش از ازدواج  از روانشناس کمک گرفته می‌شود. 
این روانشناس تصریح کرد: یک مشکلی که در ایام کرونا اوج گرفت  این است که مشاوره هایی به صورت  مجازی به وجود آمدند که بسیاری از این‌ها مجوز لازم برای فعالیت را نداشتند به طوری که سازمان نظام روانشناسی اعلام کرد شاید در حدود  ۴تا ۵ هزار نفر مجوز لازم برای فعالیت  را ندارند و کاسبی می‌کنند. اصل مشاوره و روان درمانی جلسات حضوری است چون افراد برای گرفتن مجوز مطب تلاش‌های بسیاری کرده‌اند اما واقعیت افرادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کند مشخص نیست. با توجه به جا افتادن فرهنگ مشاوره ،  سوء استفاده‌ها هم در این خصوص افزایش یافت که نیاز است برای این مشکل چاره‌اندیشی شود. البته  این موضوع توجه لازم مراجعه کنندگان را نیز می‌طلبد و نیاز است که اطلاعاتی راجع به مشاور و روانشناس خود بدانند.
«احسان سایه‌میری» روانشناس بالینی و مشاور تحصیلی نیز ضمن تبریک روز روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با  ایسنا، اظهار کرد: در این ۲ سال بر هیچ کس پوشیده نیست خدمات بی دریغی که روانشناسان و مشاوران شبانه روزی  برای کنترل فشار روانی حاصل از بیماری کرونا انجام میدادند. همانطور که در ایام کرونا شاهد بودیم بسیاری از روانشناسان و مشاوران با همت و عزم خود و بصورت خودجوش در همه استان‌ها، ارگان‌ها و نهادها فعالیت های بزرگی در حوزه های مربوط خود بدون هیچگونه چشم داشتی انجام دادند. اما نقش روانشناسان و مشاوران به این بازه زمانی محدود نبوده و نیست. خدماتی که روانشناسان و مشاورین در تمام دوره‌ی خدمتشان به مردم ارائه می‌کنند میتواند  در زمینه‌های متفاوتی از جمله درمان اختلالات روانی، خانواده، کودک و نوجوان، سالمندان، تحصیلی و اختلالات یادگیری و در مکان‌های مختلفی همچون مطب‌های شخصی، مراکز مشاوره و سازمان‌ها و اداراتی همچون بهزیستی، نیروی انتظامی، دادگاه، مدارس و ….، باشد.
سایه میری در خصوص ویژگی روانشناسان گفت: ویژگی‌های مثال زدنی از جمله مهربانی، صبر و آرامش، نوع دوستی و علی الخصوص تخصص و به روز بودن و اطلاع از به روز ترین متدهای درمانی و مشاوره جهان در زمینه فعالیتشان حائز اهمیت می باشد و قطعا افرادی که مبرای از این ویژگی‌ها باشند نمی توانند در این حوزه دوام آورده و در جهت کمک به مردم قدمی موثر بردارند. از این رو جایگاه اصلی روانشناسی و مشاوره وضعیت کنونی نیست و ضرورت دارد این جایگاه به خط مقدم آموزش و تربیت و سلامت ارتقا یابد، حضور به موقع روانشناس و مشاور در حوزه‌هایی که به آن‌ها مربوط می باشد می تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد چه بسا در بیشتر مواقع  می‌توان با پیشگیری از یک موضوع، از یک مشکل جلوگیری کرد. که مثال بارز آن شعار « پیشگیری بهتر از درمان می باشد»است.  
این روانشناس ادامه داد:نقش روانشناسان و مشاوران اکنون در  فضای کرونایی و پسا کرونایی که نیاز مبرمی به مسائل به وجود آمده و باقی مانده از دوران کرونا همچون اختلالات روانی، مشکلات خانوادگی، کودکان و نوجوانان و مشکلات تحصیلی و …  بسیار پر رنگ تر شده و فرصتی را برای مطرح کردن روانشناسی و مشاوره در سراسرکشور فراهم آورده از طرفی با توجه به ماهیت کار روانشنان و مشاوران و دید جامعه نسب به آن ها نیاز به آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در جامعه و افزایش تمایل مراجعه به افراد متخصص در این حوزه همانند سایر کشور های توسعه یافته دنیا بیش از پیش حائز اهمیت می باشد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.