کدخبر : 15071
شنبه 19 فوریه 2022 - 8:44
فاقددیدگاه

کشف گونه جدید جانوری در غار زرنه ایوان

در نتیجه تحقیقات چند ساله یک تیم تحقیقاتی، گونه جدیدی از سخت پوستان از غار زرنه در ایوان برای اولین بار در دنیا کشف و ثبت جهانی شد.

دکترای بیوسیستماتیک جانوری و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ایلام بیان کرد: استان ایلام با دارا بودن شگفتی‌های طبیعی زیاد، دارای تنوع زیستی بسیار بالایی از لحاظ گونه‌های جانوری و گیاهی است، اما تاکنون مطالعات کمی بر روی آن‌ها انجام‌شده است.  

وی با بیان این‌که از سال ۹۴ تیم تحقیقاتی متشکل از بنده، صابر صادقی، یاسر بخشی از دانشگاه شیراز و قاسم کاشانی از دانشگاه زنجان مطالعاتی را بر روی برخی گونه‌های جانوری ساکن غار‌های منطقه زاگرس، از جمله شماری از غار‌های استان ایلام آغاز کردیم اظهار داشت: طی سال‌های اخیر با نمونه‌ی جالبی از سخت پوستان برخورد کردیم که پس از مطالعه دقیق منابع علمی معتبر، بررسی‌های دقیق آزمایشگاهی و مکاتبه با متخصصین این گروه جانوری، اطلاعات کاملی درمورد گونه جدید جمع‌آوری شده به دست آمد.  

درویش نیا با اشاره به بررسی‌های دقیق‌تر آزمایشگاهی اضافه کرد: مکاتباتی با متخصصین داخلی و خارجی در خصوص این‌گونه جانوری انجام شد و در نهایت مشخص گردید که این نمونه سخت پوستی کوچک با اندازه تقریبی ۵ میلیمتر از گروه بند پایان است که پس‌از تأیید نهایی با نام علمی Agnara cavernicola نام‌گذاری و نتایج این تحقیق در مجله Journal of Natural History کشور انگلستان به چاپ رسید.   عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ایلام ادامه داد: نام‌گذاری گونه‌های جدید جانوری بر اساس یک سری قواعد بین المللی نام‌گذاری جانوران (ICZN) انجام می‌شود و این گونه جدید از این به بعد با نام محلی که برای اولین بار جمع آوری گردیده (غار زرنه ایوان واقع در استان ایلام) و محققینی که کار شناسایی این گونه را انجام داده‌اند ماندگار خواهد ماند.  

وی با اشاره به این‌که نام‌گذاری جانوران در سطح بین‌المللی یکسری قواعد و قوانین را داراست افزود: معمولاً نام‌گذاری براساس منطقه جمع‌آوری گونه، استان، کشور، ویژگی خاص نمونه و… انجام می‌شود و با توجه به محیط زندگی این گونه جدید که در داخل غار بوده، نامگذاری آن بر اساس محیط زندگی این جانور مورد تایید قرار گرفت.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.