کدخبر : 14632
یکشنبه 12 دسامبر 2021 - 9:16
فاقددیدگاه
در همایش روز خاک در دانشگاه ایلام عنوان شد

فرسایش خاک نگران کننده است/ دفاتر پژوهشی خاک راه‌اندازی شود

در همایش روز خاک در ایلام عنوان شد شدت فرسایش خاک در ایلام نگران‌کننده است و ادارات مرتبط با خاک دفاتر مستقل اما همسو با هم تشکیل دهند تا در قالب این دفاتر پژوهش‌ها و مطالعات خاک‌ورزی و همچنین مشخصات هر منطقه مشخص و بر اساس قابلیت خاک آن مناطق فعالیت‌های بشری از جمله کشاورزی یا عمرانی انجام شود.

مهندس “محمدعلی  اقدسی” رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در این همایش ، اظهار کرد: برای حفظ خاک به عنوان یک موجود زنده و لازمه حیات کار اساسی انجام نشده  در حالی که ۹۰ درصد فعالیت‌ها و مواد غذایی بشر از بستر خاک شکل می‌گیرد.

وی گفت: فعالیت‌های بشری اسیب‌هایی از جمله  افزایش شوری، فرسایش و ضعف غنای خاک را در پی داشته است و هم اکنون در برخی نقاط استان اراضی در معرض شوری شدید خاک و فرسایش بادی و خاکی قرار گرفته است.

وی افزود: عملیات‌های خاک‌ورزی غلط، آتش‌سوزی، آتش زدن پس چرای مزارع، قطع درختان و تنک شدن زمین، پروژه‌های عمرانی و روشن کردن آتش در عرصه‌ها توسط گردشگران از جمله فعالیت‌های بشری است که تخریب خاک را در پی داشته است.

 اقدسی پیشنهاد داد: ادارات مرتبط با خاک دفاتر مستقل اما همسو با هم تشکیل دهند تا در قالب این دفاتر پژوهش‌ها و مطالعات خاک‌ورزی و همچنین مشخصات هر منطقه مشخص و بر اساس قابلیت خاک آن مناطق فعالیت‌های بشری از جمله کشاورزی یا عمرانی انجام شود.

احمد کرمی ،معاون عمرانی استاندار ایلام نیز اظهار کرد:  آب، هوا و خاک به عنوان سه مولفه اصلی حیات در صورت آسیب دیدن و تخریب، تجدیدناپذیر هستند و نابودی این مولفه‌ها، تبعات منفی عدیده‌ای بر حیات تمامی موجودات زنده از جمله انسان‌ها دارد.

وی میزان فرسایش خاک در کشور را بالا و نگران کننده دانست و تاکید کرد: اگر این رویه کنترل و مدیریت نشود در آینده مشکلات کشور در خصوص این منابع حیاتی افزایش می‌یابد هرچند که این مشکلات در زمینه آب شروع شده است.

معاون استاندار ایلام ادامه داد: توسعه بشری باعث نابودی و نفوذناپذیری خاک شده اما اقدمات ترمیمی در مورد خاک کم اثر است در حالیکه با ارتقای آگاهی عمومی به ویژه در قشر کشاورزان و طراحان پروژه‌های عمرانی روند تخریب خاک کاهش می‌یابد.

معاون عمرانی استاندار ایلام، اضافه کرد: اقدمات احیایی برای مولفه‌های اصلی حیاتی (خاک، آب و هوا) موجب توسعه پایدار موجب می شود و باتوجه به کاهش محسوس نزولات جوی باید همگان برای حفظ خاک همکاری کنیم تا فرآیند تخریب و فرسایش خاک افزایش نیابد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.