کدخبر : 12748
شنبه 24 آوریل 2021 - 10:28
فاقددیدگاه
نگاهی به بازار دام و گوشت در ایلام

دام زنده ارزان ، گوشت گران است!

این گزارش به بررسی علل گرانی گوشت ، ارزانی دام زنده و جولان واسطه‌ها و کم‌رونقی کشتارگاه دام ایلام می‌پردازد.

ایسنا ایلام؛ این روزها دامداران ایلامی در فروش دام با مشکلی نبود مشتری مواجه هستند، فضایی که بیشتر از همه به سود دلالان است ، دامداران برای پرورش دام خود خون دل می‌خورند اما دلالان تنها مشتری دامداران زحمتکش هستند که دام را با قیمت بسیار کم از آنان می‌خرند.

بر اساس آخرین مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا، دام زنده در ایلام کیلویی ۶۵ تا ۵۲ هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت هر کیلو گوشت نیز بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

یکی از دامداران در گفت و گو با ایسنا، ضمن تشریح این مشکل و انتقاد از این موضوع گفت: کاش به جای تحمل کردن سختی‌های دامداری ما هم دلال بودیم.

دکتر «رامین پورنجف» مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: وظیفه اصلی کشتارگاه‌های صنعتی این است که این مشکل را حل کنند و با خرید دام مازاد دامداران هم به اقتصاد دامدار کمک کند و هم به تنظیم بازار گوشت کمک کند.

وی گفت: در استان ایلام همه شرایط فراهم است اما متاسفانه به هر دلیلی کشتارگاه صنعتی ایلام به این سمت نمی‌رود.

«علی امامی» مدیر کشتارگاه صنعتی ایلام نیز اظهار کرد: در شهرستان ایلام روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کشتار غیرمجاز در سطح شهر و روستاها انجام می‌شود و مردم نیزبه این امر راغب هستند، اما در کشتارگاه تعداد کشتار روزانه تا ۱۲ راس هم نمی‌رسد.

وی گفت: بارها در جلسات گفته‌ام که متاسفانه مسئولان به جای برنامه‌ریزی دقیق‌تر دنبال مقصر می‌گردند و کسی هم بی‌پناه‌تر از کشتارگاه نیست.

مدیرکشتارگاه صنعتی ایلام گفت: دو سال است که از جیب خودم هزینه‌های کشتارگاه را تامین می‌کنم.

مدیرکشتارگاه صنعتی ایلام تاکید کرد: کشتارگاه صنعتی ایلام آماده هرگونه همکاری با دامداران برای خرید دام مازاد آنان است.

خرید تضمینی دام از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند از متضرر شدن دامداران جلوگیری کند که «فرشاد یاسمی» مدیرکل امور عشایر استان ایلام در این باره گفت: در این خصوص مکاتبات و جلسات متعدد توسط مقامات ارشد استان صورت گرفته و در طی آخرین پیگیری مقرر شده است که در ستاد تنظیم بازار قیمت تضمینی دام مازاد مشخص و پس از ابلاغ آن شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید دام مازاد عشایر اقدام کند.

«جهانگیر رستم‌زاد» معاون اقتصادی استاندار ایلام نیز در آخرین  جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان،  اظهار کرد: ساماندهی کشتار غیر مجاز نیازمند اراده عمومی، برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی است  و اکنون که دامداران عشایر استان با مازاد دام مواجه هستند و کشتارگاه با خرید دام‌های آنها و کشتار و بسته‌بندی گوشت می‌تواند علاوه بر استفاده از تمام ظرفیت خود به تنظیم بازار و عرضه گوشت سالم و بهداشتی کمک کند.

آنچه مسلم است در شرایط کنونی هم دامداران مشکل دارند و هم کشتارگاه و حل مشکل کشتارگاه مستلزم برنامه‌ریزی مسئولان استان برای یافتن بازارهای گوشت خارج از استان با توجه به کیفیت این محصول در استان است و این نزدیک‌ترین راهکار برای نجات کشتارگاه است.

تجربه این سال‌ها نشان داده که در شرایط کنونی تلاش برای دستیابی به کشتار دام وفروش گوشت مصرفی در داخل استان مشکلی از مشکلات کشتارگاه را حل نمی‌کند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.