کدخبر : 12177
دوشنبه 8 فوریه 2021 - 7:57
فاقددیدگاه
در حوزه ارتباط با صنعت؛

انتخاب طرح تحقیقاتی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام به عنوان طرح برگزیده

طرح تحقیقاتی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام به عنوان طرح برگزیده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۹ در حوزه ارتباط با صنعت انتخاب شد.

به گزارش جامک: طرح تحقیقاتی محمود رستمی‌نیا، رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام با عنوان «مطالعات تناسب اراضی نیمه تفصیلی دقیق و بازنگری خاک‌شناسی اراضی شبکه آبیاری تحت فشار شهرک ولیعصر در شهرستان بدره» به عنوان طرح برگزیده دانشگاهی وزات علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه ارتباط با صنعت در سال ۱۳۹۹ انتخاب شد.  

به همین منظور، غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اهداء لوحی از زحمات رستمی‌نیا به جهت انجام این تحقیق ارزنده تقدیر بعمل آورد.
شناسایی استعداد اراضی هر منطقه از اصولی‌ترین روش‌ها جهت استفاده بهینه از این منابع، طراحی الگوی کشت مناسب و افزایش تولیدات کشاورزی است و لذا برنامه‌ریزی صحیح و بلند مدت در زمینه‌ استفاده از اراضی بر اساس استعداد و نوع نیاز‌های جامعه ضروری است. از طرفی توجه جدی به امنیت غذایی و تولید محصولات زراعی و باغی سالم برای رفع نیازهای مردم استان در وهله نخست و سپس بر اساس تدوین یکسری راهبرد‌های پایدار با هدف افزایش بهره‌وری در واحد سطح، منجر به افزایش صادرات محصولات کشاورزی به بازار‌های داخلی و بین المللی می‌شود.

در همین راستا و با توجه به اهمیت منابع خاک موجود به‌ویژه در اراضی کشاورزی، این طرح تحقیقاتی به منظور شناسایی و تهیه نقشه خاک اراضی واقع در منطقه شهرک ولیعصر در شهرستان بدره برای طراحی سیستم‌های نوین آبیاری و در نهایت ارائه و تعیین الگوی کشت بهینه برای بهره‌برداری کشاورزان و باغداران منطقه مطالعاتی و همچنین افزایش توان و دانش فنی کارشناسان مربوطه در بخش کشاورزی استان ایلام انجام پذیرفت.  

در پروژه مذکور با تفسیر تصاویر ماهواره‌ای لندست هشت و بازدید منطقه و بررسی‌های صحرایی و بر اساس نقشه‌برداری آزاد تعداد ۷۸ پروفیل با بیل مکانیکی حفر شد و پروفیل‌ها بر اساس دستورالعمل تشریح خاک آمریکایی تشریح و ویژگی‌های مورفولوژیکی و مختصات جغرافیایی آن‌ها ثبت شد و در پایان از خاک افق‌های مختلف همه پروفیل‌ها نمونه‌برداری به عمل آمد و نتایج حاصله اخذ شد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.