کدخبر : 7399
جمعه 13 جولای 2018 - 14:14
فاقددیدگاه

سن شروع اعتیاد به مواد مخدر در ایلام نگران کننده است

میانگین سن شروع اعتیاد در کشور حدود 24 سال است که این میزان در استان ایلام کمتر و کمی بیش از 21 سال بوده و مایه نگرانی است که می طلبد دست اندرکاران امر برای مقابله با کاهش سن اعتیاد برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.

پایگاه خبری جامک : “فهد کمالوندی” در جمع نمایندگان رسانه های گروهی استان اظهار داشت: معرفی اعتیاد به عنوان علت همه آسیب های اجتماعی، دادن آدرس غلط است. وی اضافه کرد: اعتیاد و گرفتار شدن در دام مواد افیونی، معلول دیگر آسیب های اجتماعی است. این مسئول پایین آمدن سن ابتلا به مواد مخدر و روانگردها در بین جوانان استان ایلام را بسیار نگران کننده دانست. وی بیان کرد: خبرنگاران به عنوان فعالان عرصه آگاهی بخشی بایستی جامعه را از خطرات اعتیاد و آسیب های اجتماعی متاثر از آن مطلع کنند و زنگ خطر را بیش از گذشته به صدا درآورند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به پیشنیه اعلام آمار معتادین در سطح کشور اظهار داشت: اولین آمارگیری و ثبت تعداد معتادان کشور مربوط به سال ۱۳۲۷ بوده که تعداد افراد گرفتار به این بیماری، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شده است.  وی ادامه داد: پس از انقلاب شیوه آمارگیری معتادان ابتدا در قالب ارزیابی های سریع صورت می گرفت و بعدها به شکل پیمایش کلی در آمده است.

دکتر کمالوندی اضافه کرد: در شیوه ارزیابی سریع سال ۱۳۸۳ آمار مبتلایان یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر، سال ۱۳۸۶ تعداد یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر عنوان شده است و در سال ۱۳۹۰ که از شیوه پیمایش کلی و با انتخاب جمعیت آماری صورت گرفته، یک میلیون ۳۳۵ هزار نفر به صورت قطعی و یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر به صورت تفننی به استعمال مواد مخدر مبادرت کرده اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ایلام ادامه داد: در آخرین آمار پیمایش کلی مربوط به سال ۱۳۹۵ تعداد مصادیق وابسته ۲ میلیون ۸۰۰ هزار نفر به صورت قطعی و یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر به صورت تنفنی گرفتاری بیماری اعتیاد به مواد مخدر شده اند.

دکتر کمالوندی نرخ شیوع اعتیاد در استان ایلام را ۱،۷ درصد عنوان کرد که بر این اساس حدود ۱۱ هزار نفر معتاد دائمی در ایلام به مواد مخدر ابتلا دارند. وی ادامه داد: هم اکنون ۶،۳ درصد از مردم استان سیگار و ۵،۶ درصد نیز قلیان مصرف می کنند که از عوامل و پیش زمینه های اصلی در ابتلای افراد به مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ایلام یادآور شد: مصرف خودسرانه برخی داروها همچون کدئین ها و آمفتامین ها بدون نسخه پزشک نیز از عواملی است که می تواند اعتیاد را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: میزان کشفیات مواد مخدر در استان ایلام سال گذشته با افزایش ۱۳۰ درصدی به نسبت سال ماقبل به ۵۹۶ کیلوگرم رسید و یک هزار و ۲۴۵ نفر نیز در این ارتباط دستگیر و ۲۲۰ منطقه آلوده نیز پاکسازی شد و ۹ باند فعال در زمینه تهیه و توزیع مواد مخدر در استان منهدم و متلاشی شد.

دکتر کمالوندی به اختصاص یک میلیارد ریال اعتباراستانی توسط استاندار شروع خوبی در جهت کنترل آسیب های اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: روند افزایش اعتیاد در دنیا، ایران و ایلام نگران کننده است و پایین آمدن سن ابتلا به اعتیاد، زنانه شدن مصرف مواد مخدر، سرایت به لایه های موثر مانند ورزشکاران و اقشار دیگر جامعه، دسترسی آسان به تهیه مواد از جمله مواردی است که نیازمند برنامه ریزی و یافتن راهکارهای لازم برای رفع آنهاست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۲۵ نفر از بهبود یافتگان از مواد مخدر تسهیلات اشتغالزایی به میزان ۳۰ میلیارد ریال دریافت کردند گفت: مهمترین اقدام بعد از فرایند ترک وبازپروری مبتلایان،  یافتن شغل و ایجاد کسب و کار برای آنان است که با مساعدت های صورت گرفته تاکنون تعداد قابل توجه بهبود یافتگان از تسهیلات خوداشتغالی بهره مند شده اند واین حمایت ها نیز همچنان ادامه دارد.

فهد کمالوندی خاطر نشان کرد: تعداد ۱۴ مرکز نگهداری و درمان اقامتی، ۳۸ کلینیک درمان دارویی و ۲ مرکز گذری در استان ایلام ایجاد شده است که تاکنون بیش از ۲۶۱۹ نفر به کمپ ها و ۵۱۴۲ نفر به مراکز درمانی و کلینیک های دارویی مراجعه و خدمات مورد نیاز دریافت کرده اند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.