کدخبر : 6771
سه‌شنبه 27 فوریه 2018 - 8:22
فاقددیدگاه
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خبر داد:

ثبت‌ بیش از ۶۶۰۰ طرح در اشتغال روستایی و فراگیر تاکنون در ایلام

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام با تاکید بر اینکه اصل بر جذب با کیفیت تسهیلات اشتغالزایی در استان است، گفت: تا کنون بیش از 6600 طرح اشتغالزایی در اشتغال روستایی و فراگیر ثبت‌نام شده است.

دکتر «ایوب درویشی» در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان ایلام با تأکید بر جذب با کیفیت تسهیلات، اظهار کرد: اصل بر این است که تسهیلات اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی تا تیرماه سال ۹۷ جذب شود و در این خصوص کمیته‌ها، کارگروه‌های شهرستان‌ها و به تبع آن استان و دستگاه‌های تخصصی باید با جدیت در این خصوص فعال باشند و نسبت به بررسی و کارشناسی دقیق و اصولی و البته سریع طرح‌های ثبت شده در سامانه کارا اقدام کنند.

وی با تأکید بر نظارت دقیق بر اجرای طرح‌ها، افزود: طرح‌های اشتغالزایی باید به گونه‌ای تصویب شود که زمینه نظارت بعد از تصویب طرح‌ها وجود داشته باشند و در این خصوص کمیته‌های فنی فعال عمل کنند و نظارت عالیه نیز بر عهده کارگروه است .

درویشی اضافه کرد: کمیته‌های فنی و کارگروه‌های شهرستانی در خصوص توجیه اقتصادی، بازارپسندی، زنجیره تولید و سایر مولفه‌های تولید در طرح‌ها باید مد نظر قرار گیرد چرا که ممکن است باعث ایجاد مشکل برای واحدهای فعال شود.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایلام تحلیل دقیق آمارها را از اولویت‌های کارگروه دانست و گفت: با تحلیل محتوای آمارها و بررسی کارشناسی آنها می‌توان نسبت به اتخاذ تصمیمات مناسب اقدام کرد و در این زمینه به عنوان مثال آمار تک رقمی بیکاری در فصل پاییز استان و بالا بودن ثبت‌نام مردم در طرح اشتغال روستایی در مقایسه با دیگر استان‌ها باید بررسی شود و دلایل رفتار مردم در استان مورد بررسی قرار گیرد .

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۶۶۰۰ طرح اشتغالزایی در اشتغال روستایی و فراگیر ثبت‌نام شده است، یادآور شد: برای استان ایلام در طرح اشتغال روستایی بیش از ۱۰۸ میلیارد و در اشتغال فراگیر نیز بیش از ۱۱۲ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت تخصیص یافته که باید تا تیرماه امسال نسبت به جذب آن اقدام کرد.

«شکراله شیرخانی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این نشست مشخص نبودن راهبرد و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی در استفاده از این تسهیلات و متقاضی محور بودن طرح‌ها،عدم توجه دستگاه‌های اجرایی به ماهیت و اهداف این تسهیلات که توسعه اشتغال از طریق طرح‌های سرمایه‌گذاری است،اطلاعات ضعیف دستگاه‌های اجرایی از اهلیت فنی و کارآفرینی مجریان طرح‌ها و وضعیت و سابقه طرح‌ها، عدم توجه به رویکرد تکمیل زنجیره تولید در رسته‌های مختلف و تمرکز زیاد و تکرر طرح‌ها در حلقه تولید را از مشکلات این طرح عنوان کرد.

وی عدم توجه به بخش عرضه نیروی کار و جامعه هدف اشتغال استان (فارغ‌التحصیلان و جوانان) و عدم ایجاد فرصت برای اشتغال متناسب با نیاز عمده جامعه بیکار استان، ضعف مشهود فقدان مشاوره و تسهیلگری لازم در بسیاری از طرح‌ها و عدم وحدت رویه بین دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌ها با مرکز استان و اعمال سیاست‌های متفاوت در موارد مشابه را از مسائل این طرح در استان عنوان کرد.

منبع: ایسنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.