کدخبر : 6619
چهارشنبه 10 ژانویه 2018 - 13:42
فاقددیدگاه

نارضایتی کشاورزان بخش چوار از صندوق بیمه محصولات کشاورزی

متاسفانه مسئولین صندوق بیمه محصولات کشاورزی از کم آگاهی و بیسوادی کشاورزان سوء استفاده می کنند. این کشاورز بیان کرد: قراردادها و دستورالعمل ها به صورت شفاف و روشن برای بیمه شدگان تشریح نمی شود و کسی از میزان مطالبات خود آگاهی ندارد.

پایگاه خبری جامک

فعالیت کشاورزی در مناطق دیم کاری با مخاطرات و ریسک بالایی همراه است. بنابراین حمایت های بیمه‌ای می‌تواند مشکلات کشاورزان را در مراحل تولید محصول بهبود ببخشد. صندوق بیمه محصولات کشاورزی با هدف توانمند سازی فعالان این عرصه و پایین آوردن ریسک تولید محصولات کشاورزی و جبران خسارت های وارده براثر حوادث طبیعی و غیر مترقبه تشکیل شده است. در استان ایلام  این صندوق دارای شعبات متعددی می باشد که بنا به اظهارات بیشتر کشاورزان، چند سالی است که زمان پرداخت و جبران خسارت ها، نتوانسته اند رضایت نسبی آنان را به دست آورند.

“جعفر فاضلی” از کشاورزان بخش چوار به نمایندگی تعدادی از فعالان این حوزه با حضور در دفتر پایگاه خبری جامک به نحوه محاسبه و پرداخت خسارت های وارده اعتراض داشت و با تشریح وضعیت خود و سایر افراد مشابه، تقاضای رسیدگی و پیگیری مسئولین بازرسی و نظارت استان در راستای احقاق حقوق کشاورزان بخش چوار شد.

این جوان اظهار داشت: آبان ماه سال گذشته از طریق این صندوق ۲۰ هکتار از زمین های کشاورزی را به مبلغ ۵ میلیون ریال بیمه کردم. وی گفت: براساس قرارداد، در صورت وقوع خشکسالی و وارد آمدن زیان و ضرر، صندوق بیمه محصولات کشاورزی پس از استعلام از اداره جهاد کشاورزی منطقه، بایستی نسبت به جبران خسارت اقدام نماید.

فاضلی ادامه داد: با توجه به وضعیت بارش های سال قبل و اعلام خشکسالی و همچنین براساس اظهار جهاد کشاورزی در جواب استعلام صندوق بیمه، سال گذشته خسارت وارده به مزارع بخش چوار، ۱۰۰ درصد اعلام شده که براین اساس بایستی مبلغ ۳۰ میلیون ریال به عنوان جبران هزینه ها به من پرداخت می شد. این در حالی است که کل مبلغ تعیین شده برای ۲۰ هکتار بیمه شده، رقمی در حدود ۶ میلیون ریال تعیین شده که این مبلغ ناچیز هم قرار است در بهمن ماه سالجاری پرداخت شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه مسئولین صندوق بیمه محصولات کشاورزی از کم آگاهی و بیسوادی کشاورزان سوء استفاده می کنند. این کشاورز بیان کرد: قراردادها و دستورالعمل ها به صورت شفاف و روشن برای بیمه شدگان تشریح نمی شود و کسی از میزان مطالبات خود آگاهی ندارد.

این شهروند هم استانی با اشاره به تصمیمات جدید این صندوق در سالجاری ابراز داشت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای امسال بدون توجه به وضعیت معیشت کشاورزان که عموما افراد ضعیف و کم درآمد جامعه هستند، به ازای هر هکتار ۱۰۰ هزار ریال افزایش قیمت داده اند که با توجه به پایین بودن سطح حمایت و پشتیبانی ها و بی توجهی به حق و حقوق کشاورزان، عدم شفافیت در نوع قراردادها، افزایش قیمت منطقی نبوده و انتظار می رود سازمان های ناظر و مسئول، بر نحوه فعالیت این صندوق بیشتر حساس شده و با بازرسی دفاتر مالی و میزان تعهدات عملی شده،  نظارت ها را بهبود بخشند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.