کدخبر : 6122
چهارشنبه 23 آگوست 2017 - 8:12
فاقددیدگاه

قوانین و مقررات شهری نارسا است

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی حوزه ایلام اولین میزگرد تخصصی خود را با محوریت «شهر و شهردار، بایدها و نبایدها و با موضوع عمران و معماری شهری، زیست و شهر پاک» برگزار کرد

«کیومرث شاوردی» رییس کمیته مطالعات منطقه‌ای حزب اتحاد ملت ایران اسلامی منطقه ایلام ضمن انتقاد از فضای رخوتناک بین انتخابات حاکم بر سپهر سیاسی و همچنین کم کاری احزاب سیاسی استان به ویژه در زمینه ارتباط با توده مردم، برقراری رابطه زنده و پویا با اقشار جامعه و آگاهی بخشی در کلیه عرصه‌ها را از اهداف راهبردی حزب اتحاد ملت در استان عنوان کرد .

احزاب سیاسی در ایلام ارتباطی زنده و پویا با توده مردم برقرار کنند

وی هدف از برگزاری این نشست و نشست‌های بعدی را در همین راستا و به منظور ایجاد تصویری روشن از یک شهر خوب به عنوان زیستگاه پاک و آرامش‌بخش از یک طرف و ایجاد شفافیت در انتظارات و تدوین مطالبات مردمی از شورای شهر و شهردار منتخب از سوی دیگر عنوان و اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با ایجاد پلی بین نخبگان و مردم و دستگاه‌های دولتی، نقشی هر چند کوچک در جامعه مدنی ایفا کرده و شورای شهر و شهردار منتخب را در ارایه برنامه‌های مترقی و کارآمد در جهت توسعه شهر و فضای شهری یاری کنیم .

شاوردی تاکید کرد: این نشست‌ها در حوزه‌های گوناگون شهری اعم از عمران و معماری شهری، محیط زیست شهری، جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی و حقوق شهروندی برگزار خواهد شد .

«آرش کریمی» نایب رئیس حزب اتحاد ملت ایران اسلامی منطقه ایلام نیز برگزاری این میزگردها و جلسات هم‌اندیشی را رویکرد اصلی حزب و تقویت مطالبه گری را از مهم ترین فواید این نشست‌ها دانست .

وی ضمن بررسی عملکرد حزب اتحاد ملت ایران اسلامی منطقه ایلام در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر که فارغ از قالب‌های سنتی و قومی قبیله‌ای به بررسی، معرفی و حمایت از کاندیداهای شایسته پرداخت و یاد و خاطره مرحوم دکتر «مهرداد داوری» منتخب مردم در پنجمین دوره شورای شهر ایلام را گرامی داشت و از وی به عنوان امید و ستون اصلی برای ساخت اتاق شیشه‌ای شورای شهر ایلام یاد و اظهار امیدواری کرد: در نبود ایشان شورای شهر ایلام راه و هدف مرحوم دکتر داوری را الگو قرار داده و به سمت شفافیت حرکت کند .

گامی مهمی برای نهادینه کردن مطالبه گری و بسط تحزب و پویایی سایر احزاب در ایلام برداریم

کریمی در ادامه عنوان کرد: حزب اتحاد ملت ایران اسلامی منطقه ایلام و حوزه شهر ایلام تازه تاسیس است و امیدوار است بتواند گامی مهم و مفید جهت نهادینه کردن مطالبه گری و بسط تحزب و پویایی سایر احزاب در ایلام بردارد و در این راه از همه متخصصین، کارشناسان و صاحبنظران دعوت به همکاری و همراهی کرد .

مهندس «رمضان طاهری» کارشناس عمران و کارشناس‌ارشد برق به بررسی قدمت شهرنشینی و مدنیت در ایلام، ایران و جهان پرداخته و ضمن مقایسه آنها علل و عوامل عدم توسعه شهرنشینی در ایلام را برشمرد .

فقدان نظام برنامه ارتباطی مشارکتی از عوامل عدم توسعه شهری در ایلام

وی فقدان نظام برنامه ارتباطی مشارکتی، عدم اجرای طرح‌های توسعه شهری، رویکرد مالی و مادی مدیریت شهری، شهرفروشی، تراکم فروشی و فضا فروشی، نادیده گرفتن مقررات شهری و متأسفانه نقض آنها را از جمله مهم‌ترین عوامل عدم توسعه شهری ایلام عنوان کرد و افزود: شهر موجودی زنده است و حل معضلات و مشکلات این موجود زنده مستلزم حضور متخصصان و کارشناسان در حوزه مدیریت شهری است .

طاهری در ادامه عنوان کرد: مطالبه گری و پیگیری حقوق شهری و شهروندی به اندازه شرکت در انتخابات و انتخاب نمایندگان شایسته برای شهر مهم و حیاتی است و رها کردن شورا و عدم مطالبه گری مردم از نمایندگانشان از عوامل مهم و اصلی عدم توسعه شهری است .

وی نقض مقررات شهری و شهرسازی با سرپوش‌های قانونی کمیسیون‌های ماده ۵ و ماده ۱۰۰ را برای شهر فاجعه بار دانست و گفت: خدای ناکرده در صورت بروز بلایای طبیعی و حوادث بزرگ فاجعه بار بودن این اقدامات خود را نشان خواهد داد .

طاهری در ادامه اضافه کرد: شهرداری باید از کسب درآمد فروش تراکم و فضا فروشی و سایر درآمدهای سهل‌الوصول به سمت کسب درآمد پایدار مانند وصول عوارض خدمات شهری، عوارض نوسازی، عوارض پسماند و … حرکت کند .

وی در پایان سخنان خود خلاقیت و نوآوری شهری، بینش استراتژیک، روحیه جهادی و خستگی ناپذیری، تعامل با شورا، تخصص مرتبط، مدیریت راهبردی، شجاعت، نگاه سبز مدیریتی، برنامه محوری، انتقادپذیری، پاکدستی و مردمداری را مهم‌ترین ویژگی‌های لازم برای انتخاب شهردار برشمرد .

مهندس «زیبا نعمتی‌زاد» کارشناس ارشد شهرسازی نیز در این نشست ضمن تشکر از حزب اتحاد ملت ایران اسلامی حوزه ایلام بخاطر پیشقدم شدن در راه توسعه شهر ایلام عنوان کرد: جای خوشحالی است که یک حزب سیاسی به این نتیجه رسیده که توسعه مدنی جامعه صرفا بر پایه توسعه سیاسی استوار نیست و در واقع توسعه مدنی دارای پایه‌های مختلفی است که یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین آنها توسعه شهری است با این توضیح که ما شهروندانی داشته باشیم که هم مطالبه گر باشند و هم بتوانند خواست‌های سیاسی خود را در بستر شهر بیان کنند .

قوانین و مقررات شهری به تنهایی مشکلات شهری را حل نخواهد کرد

وی اظهار کرد: قوانین و مقررات شهری به تنهایی مشکلات شهری را حل نخواهد کرد، هرچند همین قوانین موجود هم به درستی اجرا نمی‌شوند و یا دچار ناکارآمدی شده‌اند .

نعمتی‌زاد اضافه کرد: شهرنشینی و مدنیتی که به توسعه سیاسی و داشتن شهروندانی پویا کمک کرده دارای قدمتی چند هزار ساله است و بر خلاف نظر برخی از کارشناسان که معتقدند شهرنشینی و شهرسازی در ایران دارای سابقه چند دهه‌ای است اعتقاد دارم که متأسفانه شهرنشینی ما در عصر جدید دچار مشکل شده زیرا به قابلیت‌های فضاهای شهری و تناسب توسعه کمی با توسعه کیفی شهرها و امکانات شهری توجه نشده و صرفا توسعه و رشد خیابان‌ها و ساختمان‌ها را شاهد هستیم .

وی فضاهای شهری که باعث تعامل و گفتگوی هرچه بیشتر مردم با هم می‌شود را حلقه‌ای گم شده در توسعه شهری دانستند و وجود این فضاها را برای رشد مدنیت ضروری برشمرد و افزود: مسئولیت همه مشکلات شهری فقط بر عهده شهردار نیست، بخشی از این مسئولیت بر دوش شهروندان است و برای حل این مشکلات ما باید شهروندان مطالبه گری داشته باشیم و شهروندان وقتی می‌توانند مطالبه گر باشند که مشکلات اقتصادی نداشته باشند، شاد باشند، ورزش کنند، بتوانند در فضای شهری اوقات فراغت خود را بگذرانند و در این شرایط است که مطالبه گری نمود پیدا کرده و قوانین به درستی اجرا می‌شوند .

فضاهای شهری؛ حلقه‌ای گم شده در توسعه شهری

نعمتی‌زاد فضاهای شهری را به ریه‌های شهرتشبیه کرد و مشکل اصلی برای ایجاد فضاهای شهری را بحث مالکیت زمین دانست و پیشنهاد داد: برای ایجاد این فضاهای شهری با مطالعه و کارشناسی دقیق و در پیش گرفتن راهکاری صحیح به طور مثال خیرین مدرسه ساز را به خیرین شهرساز تبدیل کرد . این حرکت باعث خواهد شد که فضاهای شهری شکل گرفته و شهری زیبا داشته باشیم و در بستر این شهر زیبا تعاملات اجتماعی رخ خواهد داد که به مطالبه گر شدن شهروندان و در نهایت توسعه شهری منجر خواهد شد .

«سعید خاندل» مدیر عامل انجمن دوستداران محیط زیست ایلام بعنوان سومین سخنران این میزگرد ضمن تشکر از حزب اتحاد ملت ایران اسلامی حوزه ایلام برای برگزاری چنین جلساتی به بیان مشکلات و معضلات پیش روی محیط زیست شهری پرداخت .

مدیران شهری دغدغه زیست محیطی ندارند

وی انباشت گازهای گلخانه‌ای، وجود جزایر گرمایی در جو، آلودگی هوا، نابودی گونه‌های جانوری و گیاهی مختلف، آلودگی خاک و آلودگی‌های بصری را از جمله مهم‌ترین آلودگی‌های شهری برشمرد و افزود: متاسفانه به دلیل اینکه مسئولین و مدیران شهری به هیچ وجه دارای دغدغه‌های زیست محیطی نیستند مشکلات آلودگی‌های محیط زیستی شهر ایلام روز به روز در حال افزایش است و در کمال ناباوری وقتی این انجمن در راستای حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی‌ها که رسالت اصلی آن است گام بر می‌دارد به مانع تراشی برای توسعه شهری متهم می‌شوند .

خاندل اضافه کرد: رویکرد مسئولین در گذشته به شدت با حفظ محیط زیست در تضاد بوده است تا جایی که بین جابه جا کردن تیرچراغ برق و قطع درخت، قطع درخت انتخاب شده و حل مشکلات ترافیکی شهر ایلام را در قطع درختان زیبا با قدمت چند ده ساله دانسته اند که این امر به کاهش شدید فضای سبز شهر ایلام منجر شده به نحوی که تمام تلاش انجمن دوستداران محیط زیست ایلام از توسعه فضای سبز به حفظ وضع موجود متمرکز شده است .

وضعیت محیط زیست شهری در گرو مطالبه گری شهروندان است

وی بهبود وضعیت محیط زیست شهری را در گرو مطالبه گری شهروندان دانسته و راهکارهایی را برای این امر ارئه کرد که از جمله آنها می‌توان به تشکیل شورایاری‌ها و شوراهای محله، ایجاد کانال ارتباطی میان مدیران شهری و شهروندان، احداث کارخانه بازیافت پسماند از مهم‌ترین این راهکارهاست .

خاندل در پایان ابراز امیدواری کرد: شورای پنجم شهر ایلام مساله محیط زیست شهری ایلام را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

منبع: ایسنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.