کدخبر : 4441
دوشنبه 17 اکتبر 2016 - 8:28
فاقددیدگاه

دیم‌کاران کشت را دو هفته به تاخیر بیندازند

ایسنا منطقه ایلام: مدیر کل هواشناسی استان ایلام گفت: آخرین خروجی نقشه و مدل‌ها بیانگر این است که بارندگی‌های مهر و آبان در حد نرمال بلندمدت نیست و حداقل بین ۸۰ تا ۹۰ نرمال هستند، یادآور شد: بارندگی‌های پاییزی در سال جاری با تاخیر شروع می‌شوند که توصیه ما به کشاورزان در سطح استان این است که کشت‌های دیم خود را حداقل ۲ هفته تاخیر دهند.

مهندس «یوسف شیخ‌الملوکی» اظهار کرد: در رابطه با بارندگی‌های سال زراعی ۹۵-۹۴ باید گفت که نسبت به سال ماقبل آن در کل کشور ۱۷ درصد افزایش ثبت شده ولی نسبت به دوره بلند مدت آماری آن ۲ درصد کاهش کشوری مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه منظور از دوره بلندمدت دوره آماری چندین ساله کشوری مدنظر است، افزود: استان‌هایی که در سال زراعی گذشته بارش‌های آنها نسبت به دوره آماری سال زراعی ماقبل خود افزایش داشته‌اند استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان هستند که رکورددار بوده و بیشترین افزایش بارش را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر کل هواشناسی استان ایلام اضافه کرد: استان ایلام با ۶۳ درصد افزایش بارندگی استان اول پر بارش در سال گذشته بوده که نتیجه می‌گیریم سال زراعی گذشته از لحاظ هواشناسی یک سال ترسالی بوده و بارندگی‌های خیلی خوبی به ثبت رسیده که نمود این بارش‌ها در عملکرد بخش کشاورزی قابل مشاهده است.

شیخ‌الملوکی با اشاره به اینکه در شهر ایلام در سال زراعی ۹۵-۹۴ ، ۹۵۶ میلیمتر بارندگی داشتیم، عنوان کرد: این میزان بارش در طول دوره آماری رکورد زده است چرا که هیچ سالی را در آمار نداریم که از این میزان بارش بیشتر بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۵۰ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی به میزان بارش ثبت شده در شهرستان‌های استان در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: در مهران ۳۱۸ میلیمتر، دهلران ۵۵۹ میلیمتر، دره‌شهر ۸۰۵ میلیمتر، ایوان ۱۱۶۶ میلیمتر، سرابله ۷۳۸ میلیمتر، آبدانان ۱۰۲۶ میلیمتر، ارکواز ملکشاهی ۱۲۴۶ میلیمتر، لومار ۸۳۶ میلیمتر و بدره ۱۰۳۰ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است.

مدیر کل هواشناسی استان ایلام با تاکید بر اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته به قدری بارش و ریزش‌های جوی کم بوده و بیلان آبی ما منفی بوده که شاهد بروز پدیده خشکسالی بوده‌‎ایم، اظهار کرد: این منفی بودن بیلان بارش‌ها روی هم جمع شده و به حدی است که با یک و یا چند سال ترسالی از دست خشکسالی نجات پیدا نمی‌کنیم.

شیخ‌الملوکی با بیان اینکه خشکسالی هواشناسی تعریف خاصی دارد، اضافه کرد: جهادکشاورزی تعریف خود را دارد، امور آب نیز تعریف خاصی از این پدیده دارد که یک خشکسالی اجتماعی‌اقتصادی نیز تعریف کرده‌اند ولی در تعریف خشکسالی هواشناسی، اگر ریزش‌های جوی در آن سال زراعی کمتر از میانگین بلندمدت باشد، خشکسالی هواشناسی است ولی جهادکشاورزی بر اساس رطوبت خاک، پدیده خشکسالی را تعریف می‌کنند و امور آب بر اساس بیلان آب و ذخیره آب این پدیده را تعریف کرده که زنجیروار با هم اتصال دارند.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان با احتساب ۲ ایستگاه تمام خودکاری که امسال در شهرستان‌های بدره و ملکشاهی افتتاح کردیم در تمام شهرستان‌ها، ایستگاه هواشناسی داریم، گفت: این ایستگاه‌ها از نظر نوع فعالیت با هم متفاوت هستند که به غیر از اینها دو ایستگاه جاده‌ای در گردنه قلاجه و تونل آزادی نیز فعالیت دارند.

مدیر کل هواشناسی استان ایلام به وجود ۹۴ ایستگاه باران‌سنجی در سطح استان در امر برداشت اطلاعات باران اشاره و افزود: ایستگاه «آر وی آر» فرودگاه شهدای ایلام نیز میزان دید را طول باند به گزارش می‌دهد که در امر امنیت پرواز خیلی اثرگذار است.

شیخ‌الملوکی عنوان کرد: ما از اطلاعات رادار و تصاویر ماهواره‌ای که در اداره کل هواشناسی استان ایلام موجود است و همچنین از مدل‌های هواشناسی و کلیه نقشه‌های سطح زمین و سطح فوقانی جو مرکز پیش‌بینی و هشدار سریع اداره کل هواشناسی در امر پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی به دستگاه‌های خدمات‌رسان و مردم عامه استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امسال آخرین خروجی نقشه و مدل‌ها بیانگر این است که بارندگی‌های مهر و آبان در حد نرمال بلندمدت نیست و حداقل بین ۸۰ تا ۹۰ نرمال هستند، یادآور شد: بارندگی‌های پاییزی در سال جاری با تاخیر شروع می‌شوند که توصیه ما به کشاورزان در سطح استان این است که کشت‌های دیم خود را حداقل ۲ هفته تاخیر دهند.

مدیر کل هواشناسی استان ایلام خاطرنشان کرد: آخرین خروجی‌های هواشناسی بیانگر این موضوع است که از اواخر آبان به سمت آذر ماه و دی بارندگی به حالت نرمال برگردد و شاهد بارندگی‌های خوب و مناسبی در سطح استان باشیم و احتمال اینکه با توجه به تمام شدن فاز «ال نینو» و ورود به فاز «لانینا» هر چند که این دو پدیده تعیین کننده نوع اقلیم و رژیم بارشی ما نیستند ولی بر روی جو اثرگذار هستند و بارش‌ها از حالت مایع به سمت جامد بیشتر شود.

شیخ‌الملوکی با اشاره به اینکه در رابطه با افزایش دما نیز می‌توان گفت که در پاییز امسال شاهد افزایش دمای بین نیم تا ۱٫۵ درجه باشیم، عنوان کرد: پیش‌بینی‌های هواشناسی در سه بخش بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت طبقه‌بندی می‌شوند که در پیش‌بینی‌های بلندمدت ما که صحت آنها ۷۰ درصد است برای ۴ تا ۵ ماه پیش‌بینی صورت می‌گیرد و پیش‌بینی میان مدت نیز برای یک و یا دو ماه ۸۰ تا ۸۵ درصد صحت دارند که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت نیز برای یک و یا دو هفته صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه هر چه تاریخ پیش‌بینی‌ها کمتر باشند صحت بیشتری خواهند داشت، گفت: نمی‌توان گفت که حجم بارش‌ها زیاد و یا کم هستند چرا که عمر یک سامانه از شکل‌گیری تا تقویت و ریزش و ضعیف شدن ۲ هفته بیشتر نخواهد بود.

مدیر کل هواشناسی استان ایلام ادامه داد: می‌توانیم پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را با بیش از ۹۰ درصد صحت اعلام کنیم و اگر می‌خواهیم صحت پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را بالا ببریم باید تعداد ایستگاه‌ها و تجهیزات هواشناسی را افزایش داد.

شیخ‌الملوکی با اشاره به اینکه هر چه پوشش ایستگاه‌های هواشناسی تراکم بیشتری داشته باشند می‌توانیم اطلاعات دقیق‌تری در زمینه پیش‌بینی هواشناسی داشته باشیم، اظهار کرد: در حال حاضر از رادارهای هواشناسی کرمانشاه و خوزستان استفاده می‌کنیم که برای اطلاعات هواشناسی بیشتر از رادار کرمانشاه و برای گرد و غبارها از رادار اهواز استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم مدل‌های بومی هواشناسی را پیاده‌سازی کنیم (الان در پیش‌بینی از مدل‌های خارجی استفاده می‌کنیم) و این مدل‌ها را استانی کنیم یعنی هر استانی برای خودش مدلی طراحی کند که این امر مستلزم تجهیزات و تراکم ایستگاه‌های هواشناسی است، بدون شک موفقیت ما در این بخش بیشتر خواهد بود.

مدیر کل هواشناسی استان ایلام به راه‌اندازی سامانه «تهک» در راستای ترویج هواشناسی کاربردی اشاره و اضافه کرد: یکی از شاخه‌های مهم این کار، ترویج هواشناسی کشاورزی است و طی دو سال گذشته لیست کشاورزان پیش رو استان را از ترویج جهادکشاورزی گرفتیم که سیستم پیامکی این بخش را راه‌اندازی کردیم و همه اطلاعات هواشناسی مورد نیاز کشاورزان را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

شیخ‌الملوکی یادآور شد: پدیده گرد و غبار متاسفانه با توجه به تغییر اقلیمی که در دنیا اتفاق افتاده و خشکسالی‌های متعددی که در منطقه ما حاکم شده و اینکه ما روی کمربند جغرافیایی خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته‌ایم چند سالی است که در استان ما حضور دارد.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد پدیده گرد و غبارهای ما منشا خارجی دارند که از عربستان، سوریه و عراق شکل می‌گیرند، گفت: با توجه به ناامنی که در منطقه حاکم است متاسفانه کاری از دست ما بر نمی‌آید و این کار عزم بین‌المللی می‌خواهد.

مدیر کل هواشناسی استان ایلام با بیان اینکه بین ۲۰ تا ۳۰ گرد و غبارهای ما کانون داخلی دارند که خشک شدن تالاب‌ها، کمبود بارش‌ها، از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه و ساخت و سازهایی که در منطقه انجام می‌شود این پدیده را تشدید خواهد کرد، اضافهخ کرد: از ۴۴ تا ۴۸ حادثه‌ای که در دنیا شناخته شده (بلایای جوی) ۳۴ از آنها در ایران اتفاق می‌افتد و باید همواره آماده باشیم.

شیخ‌الملوکی در پایان به تجهیز مرکز پیش‌بینی و هشدار سریع هواشناسی استان به سیستم مانیتورینگ اشاره و عنوان کرد: این مرکز در دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.