کدخبر : 4298
چهارشنبه 5 اکتبر 2016 - 15:24
فاقددیدگاه

پایان انتظار ایلامیان دور از دیار

اختصاصی جامک/ دکتر عبدالشریف ولدبیگی: در چند روز گذشته خبری بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که باعث مشعوف شدن دل هر ایلامی شد. «بهره برداری از مسجد ایلامی های مقیم تهران» این عنوان تیتری بود که بسیاری از خبرگزاری ها و سایت ها خبری در روز ۱۳ مهر منتشر کردند. این خبر خوش به سرعت در میان ایلامیان ساکن تهران و کرج دست به دست شد و همه با خوشحالی آن را رویدادی مهم دانستند.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، مسجد حضرت بقیه‌ الله الاعظم (عج) در سال ۱۳۹۲ با پیگیری‌های صورت گرفته کلنگ‌زنی شد، این مسجد در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع و در ۴ طبقه احداث می‌شود که در فاز اول آن با ۲ طبقه به بهره‌برداری رسید.[۱]

ساختن این مسجد که با همت عالی مسئولان استانی به خصوص حجت الاسلام والمسلمین لطفی امام جمعه محبوب و مهندس مروارید استاندار مردمی ایلام پیگیری و مرحله اول آن به بهره برداری رسید، برای همگان خوشحال کننده و شعف انگیز بود. طعم داشتن مسجد و هیئت در پایتخت برای ایلامی­های ساکن تهران که سالهاست از این نعمت بزرگ محروم بوده اند، بسی شیرین و گوارا است. وقتی قرار است در این مکان هم استانی­های ساکن تهران و البرز در کنار هم باشند تصورش هم لذت بخش است و بدون شک تجربه اش شیرین تر و مطبوع تر. حالا ایلامی­ها به آرزوی دیرینه خود دست یافته اند و برای با هم بودن در نمازهای یومیه، مراسم عزاداری و جشن­های شادی به مناسبت­های شهادت و ولادت ائمه اطهار (ع) لحظه شماری می­کنند.

سالهاست که ایلامی­های مقیم تهران برای رفتن به مراسم مذهبی از داشتن یک مسجد یا حسینه محروم بودند. در جای جای تهران همه استان­ها و شهرستان ها و حتی برخی شهرهای کوچک برای خود هیات و مسجدی دارند و در ایام عزاداری گرد هم می آیند و در کنار یکدیگر ضمن خبردار شدن از مشکلات و مسائل شهر و دیارشان، مناسک مذهبی و شعائر اسلامی را هم احیاء می­کنند.

%d9%85%d8%b3%d8%ac%d8%af-%d8%a7%d9%8a%d9%84%d8%a7%d9%85

واقعیت این است که انبوه زیادی از مردم استان ایلام در طول چند دهه گذشته به تهران و کرج مهاجرت کرده و در این سامان زندگی می­کنند. این ظرفیت مهم سرمایه انسانی در پایتخت می­تواند زمینه ساز رفع بسیاری از مسائل و مشکلات پیش روی استان و مردم آن باشد. نداشتن کانونی برای تجمع هم استانی­ها، اصلی ترین مانع دورهمی­های ایلامی­ها بود که با این ابتکار و تلاش مسئولان استانی و کشوری، این مانع برطرف شد.

اکنون باید دید با آغاز بکار مسجد ایلامی­های مقیم تهران این مکان معنوی که مزین به نام مقدس بقیه الله (عج) است، چگونه می­تواند کانونی برای عبادت، حفظ و پاسداشت شعائر مذهبی و همچنین انجام صله رحم  توسط هم استانی­ها باشد. ماه محرم که چند روز از آن گذشته است سرآغاز خوبی برای گردهم آمدن ایلامی هاست تا عزاداری برای سید و سالار شهیدان اولین مراسم رسمی این مسجد باشد.

حالا دیگر هم استانی­ها می­توانند در کنار هم، هیئت مذهبی برپا و عزاداری کنند، در مسجدی که به نام بقیه الله الاعظم (عج) مزین است می­توان دید و بازدید کرد و در کوران دلتنگی در این مکان مقدس دل را به خدا سپرد. می­شود ایلام و حماسه هایش را از منبر این مسجد مقدس به مردم کشور معرفی کرد. می­شود رشادت­های شهدای گرانقدر استان ایلام و شجاعت و ایثارگری­های دلیرمردان جبهه و جنگ این خطه را حکایت کرد. می­شود از بزرگان کشور و استان برای جلسات مذهبی، معنوی و فرهنگی دعوت کرد. می­شود نمازهای یومیه را با شکوه بیشتر برپا کرد. می­شود صندوق قرض الحسنه تشکیل داد و دستگیر مستمندان شد، می­شود با نخبگان دانشگاهی و حوزوی هم استانی، همفکری کرد. می­شود خیرین را دعوت کرد و به ساخت و توسعه فاز دوم مسجد تشویق کرد. می­توان لذت در کنار هم بودن را در مکانی مقدس در پایتخت ایران تجربه کرد و به افق­های امیدوارکننده برای استان همیشه قهرمان ایلام دست یافت.

باید به همه عزیزانی که در این کار خداپسندانه مشارکت کرده اند خداقوت گفت و برای سلامتی و عاقبت بخیری همه آنها دعا کرد. همه کسانی که نمی­شود در این مجال کوتاه اسامی تک تک آنها را نوشت اما می­شود از خداوند متعال توفیق روزافزون و کسب بهترین­های دنیا و آخرت را برایشان آرزو کرد.

[۱]– خبرگزاری فارس «امام جمعه ایلام؛ مسجد بقیه الله الاعظم (عج) ایلامی های مقیم تهران به بهره برداری رسید»،‌ ۱۳/۷/۱۳۹۵

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.