کدخبر : 4295
چهارشنبه 5 اکتبر 2016 - 15:20
فاقددیدگاه

بالاترین میزان جمعیت دامی کشور در استان ایلام قرار دارد

خطر شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام به دلیل وجود مراکز کشتاره غیر مجاز دام در محله های مهدی آباد و شباب می طلبد که هرچه سریعتر با آنان برخورد قانونی شود. اما به دلیل اینکه بخش زیادی از نیروهای محلی و بومی منطقه از این طریق امرار معاش می کنند تنها راه رفع مشکل احداث کشتارگاه های کوچک مقیاس هست که اداره دامپزشکی از مجریان این طرح ها نیز حمایت های لازم به عمل می آورد.

به گزارش جامک (jammak.ir) : دکتر «وهاب پیرانی» روز چهارشنبه به مناسبت روز دامپزشکی در جمع نمایندگان رسانه های گروهی بیان داشت: به نسبت سهم جمعیتی استان از کشور، بالاترین میزان جمعیت دامی کشور در استان ایلام قرار دارد.

وی شرایط مناسب آب و هوایی و قرار گرفتن هر دو مناطق قشلاقی وییلاقی در گستره جغرافیایی استان بستر مناسبی را برای پرورش انواع دام و طیور فراهم نموده است. این مسوول ادامه داد: بالغ بر ۲۵ هزار خانوار استان از طریق دامداری و دامپروری امرار معاش می کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به جمعیت دام های استان بیان داشت: بالغ بر ۲٫۷ میلیون واحد دام در استان وجود دارد که ۲٫۲ میلیون راس آنها گوسفند و بز تشکیل داده است.

وی همچنین اضافه کرد: تعداد ۳۹۰ واحد مرغداری در سطح استان فعال هستند که ۱۲ درصد آن‌ها گوشتی هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان ارزش دام‌های استان را  یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان داشت و ادامه داد: سالانه ۱۷۰ هزار تن محصولات دامی تولید می شود که ارزش ریالی آنها ۸ هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

این مسوول با اشاره به نیروهای فعال این بخش خاطر نشان کرد:  بیش از ۱۹۰ نفر نیروی فنی و متخصص عملیات  خدمات رسانی را به جامعه هدف انجام می دهند. وی افزود: علاوه بر این تعداد نیرو، بالغ بر ۱۲۰ نفر دیگر نیز در قالب واحدهای وابسته به بخش خصوصی در انجام فعالیت های تخصصی و اموری مانند مایه کوبی خدمات رسانی می کنند.

دکتر پیرانی اضافه کرد: در شرایط حال تنها سازمانی که بالغ بر ۹۰ درصد خدمات را به صورت رایگان ارائه می دهد مجموعه دامپزشکی می باشد.  وی گفت: سالانه بیش از ۱۸ عملیات مختلف پیشگیری و مبارزه  با بیماری های مشترک بین انسان و دام انجام می شود.

پیرانی خاطر نشان کرد: علاوه بر فعالیت های عملیاتی در جهت مبارزه و پیشگیری، به مقوله مهم فرهنگ سازی وآگاهی بخشی به افراد جامعه اقدامات مناسبی صورت گرفته است. وی بیان داشت: برگزاری دوره های آموزش تخصصی برای همکاران اداری، تشکیل دوره های آگهی بخشی به زنان روستایی و همچنین برای اولین بار در سطح کشور انتخاب همیار دامپزشکی در روستاها از جمله فعالیت های نرم افزاری و ترویجی این مجموعه می باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام در ادامه این نشست خبری بیان داشت: موج شناسایی و مبارزه با بیماری لمپی اسکین از استان ایلام شروع شد و ما تنها مرکزی بودیم که توانستیم این بیماری را شناسایی و عکس العمل مناسب برای کنترل و معدوم سازی دام های آلوده به عمل آوریم.

دکتر پیرانی به اقدامات پیشگیرانه و مبارزه با بیماری های مهم تب برفکی،‌ HVS (بیماری آبزیان) و هاری اشاره و بیان داشت: طی سال های ۹۱ تا ۹۳ شیوع بیماری هاری در بین دام های اهلی بخشی از مناطق دهلران باعث ایجاد نگرانی در بین مردم منطقه شده بود که با تلاش مجموعه نیروهای فعال دامپزشکی استان علاوه بر کنترل بیماری و معدوم سازی دام های آلوده، نسبت به پرداخت تمام خسارت های وارده به صاحبان دام های تلف شده اقدام شد.

این جلسه به مناسبت گرامیداشت ۱۴ مهرماه به عنوان روز دامپزشکی درمحل سالن نشست های اداره کل دامپزشکی استان و با حضور رسانه های مختلف استان برگزار شد و در پایان نیز از برخی رسانه های فعال در این حوزه تقدیرشد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.