کدخبر : 3468
شنبه 13 آگوست 2016 - 11:45
فاقددیدگاه

گذر از تونل قلاجه گرفتار در خم بی اعتباری و چم بدعهدی پیمانکار

با گذشت ۱۵ سال از کلنگ زنی طرح ملی احداث تونل قلاجه در حوزه استحفاظی شهرستان ایوان در استان ایلام همچنان عملیات اجرایی این طرح بزرگ ادامه دارد و هنوز به بهره برداری نرسیده است.

82183745-70929252

تونل قلاجه بعنوان دومین تونل بزرگ ترانزیتی کشور بر سر راه ارتباطی دو استان ایلام و کرمانشاه قرار بود بعد از ۳۰ ماه از تاریخ کلنگ زنی آن در سال ۹۲ به بهره برداری برسد.

وجود گردنه های خطرناک در مسیرسراشیبی این محور باعث شد تا احداث این تونل برای نزدیکی راه ارتباطی دو استان ایلام و کرمانشاه به هم بویژه شهرستان های ایوان از توابع استان ایلام و شهرستان گیلانغرب از توابع استان کرمانشاه الزام عملیات اجرایی این پروژه مهم را دو چندان کند.
علاوه بر این، بهره برداری از این تونل بیش از ۱۲ نقطه حادثه خیز از گردنه قلاجه را حذف و کاهش ۱۲ کیلومتری فاصله میان استان های ایلام و کرمانشاه، کریدور جدیدی را برای حمل و نقل جاده ای در استان ایجاد خواهد کرد.
اما در این میان باید گفت که به علت رکودی که بر بخش های عمرانی کشور ناشی از شرایط بوجود آمده تحریم ها حاصل شد، در نهایت به دلیل مشکلات اعتباری عملیات اجرایی این پروژه توسط پیمانکار مربوطه آن بارها به تعطیلی کشیده شده و در حال حاضر هم عملیات اجرایی آن متوقف شده است.
مسئولان کشوری و استانی نیز بارها در بازدید از این پروژه ضمن اختصاص اعتبارهای لازم قول مساعد بهره برداری از این تونل را دادند اما باید گفت که این مهم تا کنون عملی نشده است و همچنان تکمیل و بهره برداری از این پروژه در پیچ و خم اعتبارات ناتمام مانده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص وضعیت فیزیکی این پروژه گفت: حفاری و کف کنی آن به طور کامل به پایان رسیده و۴۹۰ متر از یک هزار و ۷۴ متر لاینینگ آن نیز تکمیل شده و در کل پیشرفت فیزیکی تونل ۷۸ درصد است.
سید کمالدین میرجعفریان افزود: تا کنون بیش از ۲۱۰ میلیارد ریال برای این تونل هزینه شده است و برای تکمیل و اجرای روشنایی و تهویه حدود ۱۸۰ میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است که در صورت تامین به موقع آن می توان به بهره برداری از این تونل عظیم تا پایان سال جاری امیدوار بود.
استاندار ایلام ایلام نیزدر آخرین دیدار خود با پیمانکار این پروژه طی ماه جاری ضمن ابراز نارضایتی از روند طولانی شدن این پروژه افزود: روند اجرایی این طرح راهسازی بسیار طولانی شده و در صورتیکه این روند ادامه پیدا کند، مجبور به پایان پیمان با شرکت فعلی و برگزاری مناقصه جدید برای تکمیل عملیات اجرایی جدید هستیم.
محمد رضا مروارید از مسئولان معاونت عمرانی و اداره کل راه و شهرسازی استان خواست در صورتیکه این شرکت نسبت به ادامه روند اجرایی تونل کوتاهی کند، ضمن خاتمه پیمان این شرکت را خلع ید و با برگزاری مناقصه آنرا را به شرکت دیگری واگذار کند.
معاون امور عمرانی استاندار ایلام هم در خصوص وضعیت این پروژه با تاکید بر اینکه این طرح باید در مدت ۳۰ ماهه به بهره برداری می رسید، تاکید کرد: پیمانکار طرح تونل قلاجه تاکنون یک ریال از کارفرما طلب ندارد.
شاپور پولادی با بیان اینکه تمام هزینه کرد پیمانکار این پروژه پرداخت شده است، افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح تا سال ۹۲ حدود ۳۰ درصد با اعتبار هزینه در گردش ۸۱ میلیارد ریال بوده که ظرف سال ۹۳ و ۹۴ پیشرفت فیزیکی این تونل از ۳۰ درصد به ۷۸ درصد رسیده و و برای اجرای آن تا کنون ۲۶۱ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اشاره متوقف شدن کار اجرایی این طرح از سوی پیمانکار یادآور شد: تذکر لازم برای آغاز کار به پیمانکار داده و با او اتمام حجت کرده ایم و مقرر شد کار را شروع کند در غیر این صورت از اجرای این طرح خلع ید خواهد شد.
این در حالی است که مسئولان شرکت جنرال مکانیک بعنوان پیمانکار این طرح بزرگ در استان ادعا دارند که هزینه های اجرایی پروژه در سال های اخیر بسیار بالا رفته و باید تعدیل شامل اجرای تونل قلاجه شود.
مسئولان پیمانکار مجری این طرح بیان کردند اجرای عملیات تهویه و روشنایی تونل با توجه به اعتبارات و شرایط فعلی به هیچ وجه امکان پذیر نبوده و حاضر به تکمیل این پروژه نیستند.
در این میان باید دید که آیا اولتیماتوم استاندار ایلام به شرکت پیمانکار این پروژه در خصوص روند تسریع در تکمیل این تونل با توجه به پیشرفت بالای این طرح(۷۸ درصد) تا چه میزان تاثیر گذار خواهد بود و یا اینکه ادامه عملیات این طرح با خلع ید این شرکت به مناقصه با شرکت دیگری گذاشته خواهد شد.
تونل قلاجه یکی از مهمترین طرح های استان ایلام در حوزه راهسازی است که با بهره برداری از این طرح تحول عظیمی در تونل سازی کشور روی می دهد.
این تونل یکی از طرح های راهبردی منطقه است که با حذف نقاط حادثه خیز گردنه قلاجه و کاهش فاصله طولی دو استان ایلام و کرمانشاه، کریدور جدیدی را برای حمل و نقل جاده ای ایجاد خواهد کرد.
این گردنه برفگیر و حادثه خیز سالانه با داشتن تلفات جانی و مالی بسیار بعنوان یک از پر خطر ترین جاده های کشور بخصوص در فصل زمستان باعث مشکلات زیادی برای مردم شده بود که با افتتاح تونل این مشکلات کاهش می یابد.
تونل قلاجه در ۲۵ کیلومتری شهرستان ایوان در شمال استان ایلام قرار دارد.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.