کدخبر : 2960
پنج‌شنبه 30 ژوئن 2016 - 13:19
فاقددیدگاه

ضرورت آگاه سازی والدین از دوره حساس سن بلوغ فرزندان

معاون امور اجتماعی بهزیستی ایلام بر ضرورت آگاه سازی والدین از دوره حساس سن بلوغ فرزندان تاکید کرد.

زهرا همتی در تعریف بلوغ گفت: بلوغ به علایم و تظاهرهای یک جنسیت خاص در فرد گفته می شود که بطور معمول در دختران بین ۱۲تا ۱۳سال و در پسران بین ۱۴ تا ۱۶سالگی آغاز می شود که به دلائل مختلفی نظیر شرایط آب و هوایی، تغذیه و غذاهای فست فوت، مسایل ژنتیکی و غیره می تواند متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه بلوغ جنبه های مختلف فیزیکی، روانی، جنسی و عاطفی دارد ادامه داد: تمایل به جنس مخالف، احساس بزرگ شدن و توانمند شدن، تغییر در خلق و خو و در برخی موارد پرخاشگری، پیدا کردن اختلاف نظر با والدین، علاقه مند شدن به فعالیت های اجتماعی، برخی مواقع منزوی شدن، احساس استقلال فکری و شخصیتی از جمله عوامل بروز بلوغ در دختران و پسران است.
این روانشناس با بیان اینکه ممکن است تغییرات جسمی در هنگام بلوغ برای برخی دخترها و پسرها ناخوشایند باشد افزود: چنانچه بدرستی والدین فرزندان را با مساله بلوغ آشنا نکنند اعتماد به نفس آنها کاهش یافته و ممکن است منجر به سرخوردگی و منزوی شدن آنها بیانجامد.
وی در پاسخ به این سوال که وظیفه والدین در این مقطع سنی فرزندان چیست گفت: پدر و مادر قبل از رسیدن بلوغ فرزندشان باید در مورد آن و علائمش با آن صحبت کرده و آنها را برای وارد شدن به این مرحله حساس و مهم زندگی آشنا کنند.
همتی با بیان اینکه متاسفانه نیمی از بچه ها بطور معمول اطلاعات سن بلوغ را غیر از والدین و از فضاهای مجازی و اطرافیان کسب می کنند افزود: این مساله بسیار خطرناک بوده چراکه با آگاهی دادن درست به دخترها و پسرهای در سن بلوغ و همچنین انجام فعالیت های ورزشی برای تخلیه انرژی آنها موجب می شود رفتار آنها در این سن کنترل شود.
وی اظهار کرد: بلوغ برای عمده دختران و پسران ناخوشایند و اضطراب زاست که آگاهی و اطلاعات در برخورد با این دوره حساس زندگی باید از طریق والدین همجنس به فرزندان ارایه شود.
وی در خصوص علت پرخاشگری برخی دختران و پسران در سن بلوغ گفت: نوجوانی و آغاز بلوغ به عنوان دوره ای از سن بین کودکی و بزرگسالی محسوب شده که در این سن فرد نه بزرگسال است که عقلانیت لازم را داشته باشد و نه کودک است که کارهای کودکانه انجام دهد و به همین علت ممکن است در انجام برخی کارها با مخالفت خانواده و اطرافیان مواجه شده و حس پرخاشگری او زنده شود.
معاون اجتماعی بهزیستی ایلام با اشاره به بلوغ زودرس جنسی گفت: در برخی موارد به دلائل مختلف بلوغ جنسی در دختران قبل از هفت سالگی و در پسران قبل از ۹سالگی رخ داده که ممکن است به علت مسایل هورمونی جسمی فرد و یا سایر مسایل همچون دیدن تصاویر محرک زا، شرایط خاص آب و هوائی(احتمال بلوغ زودرس جنسی در مناطق گرم بیشتر است)، تربیت نادرست والدین و غیره اتفاق بیفتد.
وی اظهار کرد: در این حالت زمینه برای بروز آسیب های اجتماعی در جامعه فراهم شده چراکه شخص در این سن چون عقلانیت کامل را نداشته ممکن است در معرض خطر قرا بگیرد.
وی ازدواج های زودهنگام، خودارضایی جنسی، تمایل پیدا کردن به ازدواج، رفتارهای پرخطر جنسی و سعی در ارتباط برقرار کردن با جنس مخالف را از جمله آسیب های بلوغ زودرس جنسی در افراد اعلام کرد.
به گفته همتی، خانواده ها باید آگاهی لازم را در این زمینه پیدا کرده و با دریافت مشاوره و اطلاعات از کارشناسان و روانشناسان ضمن اینکه فرزندانشان را با مساله بلوغ آشنا کرده آنها را از خطرهای این دوره حساس زندگی آگاه کنند.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.