کدخبر : 2899
شنبه 25 ژوئن 2016 - 15:21
فاقددیدگاه

وطن ، عشق و آن ۱۹ نفر

خداداد ابراهیمی روزنامه نگار و مدیر مسئول هفته نامه مهران، شنبه پنجم تیرماه در یادداشتی با عنوان وطن، عشق و آن ۱۹ نفر . خواستار بررسی دقیق دلایل بروز سانحه برای سربازانی که هفته گذشته در تصادف رانندگی جان خود را از دست دادند، شده است.

در این یادداشت آمده است: خاطرات خاک خورده ‌شان را که مرور می‌کنیم، به پرچم سه رنگ مقدسی می‌ رسیم که در دستان سربازانی بی نام و نشان بر ارتفاعات پادگان ۰۵ کرمان در اهتزاز است و دفترچه خاطرات شان که از قاموس سادگی و سعادت یک «سرباز» سر به دار حکایت دارد.

‘مارش’ مقاومت را نواخته ‌اند و به پاس سربازی و پاکبازی شان، همه مردم ایران ‘خبردار’ ایستاده اند، نعره شیپور جنگی‌، کویرهای دور دست را در نوردیده و شعله پوشان مرزدار، در دفاع از میهن، پیش فنگ، حماسی و نستوه، نظر به راست کرده‌اند، تا همه در پدافندی مصمم و استوار، از مرزهای پاک وطن پاسداری کنند، سوراخ پوتین ‌ها را جا انداخته‌اند، تا در رزم شبانه، آهسته و پا شتری از سیم ‌های خاردار بگذرند، تا اهریمنان را از حفره ‌های روباه بیرون بکشند.
دوش فنگ و دست فنگ، از خط آتش گذشتند، تا رعدآسا، خشم‌آهنگشان را برچهره پلید حرامی‌ ها بنوازند، تا نشان شجاعت ایران زمین باشند تا چکامه چریک‌ های چابکسوار را سروده باشند تا شامگاه شوم راهزنان را ترسیم کنند تا بر خوان عرصه حماسه‌ شان، خوشه ‌های امیری و دلاوری روییده باشد؛ چرا که از جمعی شهادت اعزام شده‌اند.
اینک در سوگ آن سرداران بی ‌ستاره، تمام درختان، تمام کوه ‌ها به احترام شان تا ابد ایستاده‌اند به احترام دیده بانان وطن، آن سلحشوران، سربازان سرافراز میهن، آنان که در مرگ سرخشان، آوای هلهله و غرور، در تمام گستره میهن، طنین افکنده است. بی گمان آنان غرور ملی و قاموس حماسه را رقم زدند. پس به احترام سربازان وطن، همه مردم ایران، خبردار ….!!!
در حادثه هولناک تصادف استان فارس ۱۹ سرباز ارتش جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز زخمی شدند ١٩ کشته این حادثه سربازان تحصیلکرده ای بودند که بر اثر سقوط اتوبوس به دره‌ای در محور سیرجان‌ -‌ نی ‌ریز جان خود را از دست دادند.
گزارش ها نشان می دهد تمامی سربازان قربانی این حادثه هولناک عضو یک گردان در حال آموزش در پادگان ۰۵ کرمان بوده‌اند و همگی برای مرخصی ١٠ روزه به خانه‌های خود می ‌رفتند، آنها قرار بود پس از آن خود را با درجه گروهبانی و ستوانی به یگان‌های خدمتی معرفی ‌کنند این سربازان همگی فوق‌دیپلم و لیسانس وظیفه بودند و ۲ ماه را در پادگان آموزشی ٠۵ کرمان که متعلق به ارتش است گذرانده بودند.
قاعدتا ابعاد این فاجعه، کم کاری ها، خطاها و سوء مدیریت های آن قابل بررسی است و شاید به زمان بیشتری برای روشن شدن آن نیاز است. این حادثه به شدت افکار عمومی را جریحه دار کرده و باز هم بحث سیستم معیوب سربازی در ایران را بر سر زبان ها انداخته است.
در همین راستا رئیس جمهوری با انتشار پیامی این ضایعه اسفناک را تسلیت گفت، در این پیام آمده است: بار دیگر سانحه ای غم انگیز در جاده های کشور رخ داد و همه ما را در سوگ تعدادی از سربازان عزیزمان عزادار کرد.
خسارت بزرگ فقدان این جوانان پاک نهاد و فرزندان غیور ملت که لباس پاسداری از میهن پوشیده و بعد از دوران آموزشی و در آستانه لیالی مبارک قدر عازم دیدار خانواده خود بودند؛ بار دیگر ضرورت توجه به ایمنی حوزه حمل و نقل را به عنوان اولویتی ملی خاطر نشان ساخت ضروری است همه دستگاههای دولتی مرتبط و بویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت دفاع امکانات خود را برای رسیدگی به وضعیت حادثه دیدگان و کاهش آلام خانواده های این عزیزان به کار گیرند.
اینجانب ضمن تسلیت به ملت شریف ایران، خانواده های داغ دیده، نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ برای آن سربازان به حق پیوسته، علو درجات و رحمت واسعه الهی، برای مصدومان حادثه، شفای عاجل و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسالت می دارم.
وزارت بهداشت تیمی برای بررسی وضعیت مصدومان حادثه اعزام کرده است. نه خبر از اقدامی و نه حتی خبر از پیامی و اظهار تاسف و تاثری، شاید دولتمردان سخت در شوک افشای حقوق های نجومی هستند.
قربانیان سربازان ارتش بوده اند در نتیجه انتظار بسیار زیادی از این نهاد نظامی می رود تا سریعا با سوء مدیریت های احتمالی در پادگان ۰۵ و فرماندهان خاطی و مقصر در شکل گیری این حادثه برخورد کند.
امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز با صدور پیام تسلیت، ابراز تاسف و تاثر خود و مجموعه نیروی زمینی را بیان کرد: در این پیام آمده است: عزت، استقلال و آزادی سرزمین ایران عزیز همواره مورد طمع بدخواهان و دشمنان بوه و سربازی برای این آب و خاک، شرافت و شجاعت را جایگاه و معنا بخشیده است.
ضایعه جانکاه درگذشت جمعی از سربازان خدوم و جان بر کف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سانحه تصادف اتوبوس مسافربری مایه تاسف و تاثیر اینجانب و مجموعه فداکار نیروی زمینی شد، اما یقین دارم قطرات خون بر زمین ریخته این عزیزان، سرو سرافراز عزت، ایستادگی، امنیت و معنویت قهرمانان این ملت را سربلندتر و عزم آنان را برای انجام رسالت عظیم و تاریخی سربازی صد چندان خواهد کرد
اینجاب این مصیبت جانکاه را ابتدا به محضر بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا، مقام عظمای ولایت و فرماندهی معظم کل قوا (حفظه اله تعالی) و به خانواده‌های داغدار صمیمنانه تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم، برای آن عزیزان سفر کرده از خداوند بزرگ غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را خواستارم
بی گمان پیام هایی از این نوع دردی را تسکین نمی دهد. لازم است که امیر پوردستان توضیح دهند که نقش مدیریتی پادگان ۰۵ در این حادثه چه بوده و چه برخوردی با خاطیان احتمالی صورت خواهد گرفت وزارت راه، متولیان ناوگان اتوبوسرانی، پلیس راه و سایر مسئولان ذیربط باید در این راستا به افکار عمومی پاسخی روشن و قانع کننده ارائه دهند و در غیر این صورت کمترین عذر خواهی از ملت ایران و خانواده ای سربازان جان باخته، استعفای بی چون و چرای این مسئولان است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.