کدخبر : 16214
چهارشنبه 3 آگوست 2022 - 8:36
فاقددیدگاه

خشکسالی و ضرورت مدیریت مصرف آب در ایلام

کمبود بارش‌ها در استان ایلام سایه سنگین خشکسالی را بر سر این استان انداخته که لازمه گذر از این بحران، صرفه جویی در مصرف آب و استفاده بهینه از این مایه حیات است.

کمبود بارندگی‌ها و خشکسالی‌های اخیر، کاهش ۱۴ متری ارتفاع آب سد ایلام را به دنبال داشته است که این موضوع لزوم رعایت الگوی مصرف آب را دوچندان می‌کند.

به گفته یارمحمدی معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای ایلام، روان آب رودخانه‌های منتهی به سد‌های استان، کاهش ۶۰ درصدی داشته اند. ناصری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با اشاره به اینکه الگوی مصرف آب در استان ایلام رعایت نمی‌شود، گفت: سرانه مصرف آب در ایلام بیش از ۲ برابر سرانه مصرف کشوری است.

وی بیان کرد: همچنین هدر رفت شبکه که ناشی از انشعابات غیر مجاز، فرسودگی شبکه و … است، حدود ۳۰ درصد می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان ایلام گفت: با توجه به کاهش شدید بارش‌ها وضعیت منابع آبی در اکثر مناطق کشور و به تبع آن استان ایلام مطلوب نیست، از این رو می‌طلبد مردم همکاری لازم را جهت صرفه‌جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آن داشته باشند.

ناصری افزود: اگر مصرف آب را مدیریت و اصول صرفه جویی در مصرف آب را رعایت نکنیم با بحران شدید کم آبی مواجه خواهیم بود.

مصرف آب آشامیدنی برای آبیاری فضای سبز، انشعابات غیر مجاز، هدر رفت شبکه و عدم رعایت الگوی مصرف آب، در کنار خشکسالی‌های اخیر، باعث شده تا برداشت از آب سد ایلام تنها تا فصل پاییز امکان پذیر باشد.

به همین منظور، رعایت الگوی مصرف آب در شرایط کنونی، نیازمند مدیریت صحیح از طرف مردم و مسئولان است و همواره باید به این موضوع توجه ویژه داشت.

وضعیت آبی استان ایلام نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد کاهش بارش داشته است که بدین سبب خشکسالی گسترده بر مساحت ۲۰ هزار کیلومتر مربعی استان حادث شده است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.