کدخبر : 16094
چهارشنبه 20 جولای 2022 - 8:41
فاقددیدگاه

شهرستان بدره قطب آبزی پروری استان ایلام

شهرستان بدره با تولید سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن ماهی، قطب آبزی پروری استان ایلام است.

طرح مطالعاتی پرورش ماهی در قفس در دریاچه پشت سد‌های استان، از سال۱۳۸۰ شهرستان بدره قطب آبزی پروری استان ایلامدر آب‌های کرخه حوزه استان ایلام (دهلران) آغاز شد که پس از آن در یک دوره یکساله با استفاده از سازه‌های فلزی به همت بخش خصوصی در سد دویرج دهلران اجرا شد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه اجرای طرح پرورش ماهی در قفس براساس برنامه ششم توسعه با هدف تامین بخشی از ماهی مورد نیاز استان و کشور در دریاچه پشت سد سیمره در شهرستان بدره درحال اجراست افزود: هم اکنون ۲ هزار تن ماهی سردابی به روش قفس و با استفاده از سازه‌های پلی اتیلنی تولید داخل کشور در این دریچه تولید و روانه بازار فروش می‌شود.

سلیمانی از توسعه طرح پرورش ماهی به روش قفس در استان خبر داد و اظهار داشت: با افزایش مزارع پرورش ماهی در سایر سد‌های استان، طی یک برنامه ۶ ساله به تولید سالانه ۵ هزارتن ماهی سردابی دست خواهیم یافت. 

وی افزود: طبق آمار رسمی، ظرفیت تولید ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن ماهی در ۲۲۰ مزرعه پرورش ماهی در استان ایلام وجود دارد که مزارع سد سیمره باتولید سالانه ۲ هزارتن ماهی، بزرگترین طرح قفسی در آب‌های داخلی یا همان دریاچه‌های پشت سد‌های کشور است که مطالعات آن از سال ۹۶ آغاز و طی سه سال گذشته به نیمی از پیش بینی تولید خود رسیده است.

مجری طرح پرورش ماهی شیلات کشور با اعلام اینکه براساس آمار جهانی از مجموع ۲۱۲ تن تولید آبزیان، ۱۱۵ میلیون تن مربوط به پرورش است، و بیش از ۹ میلیون تن ماهی در دریا تولید می‌شودکه از این میزان ۴ میلیون تن مربوط به قفس‌های دریایی است.

ایزدی افزود: در ایران طرح مطالعات ماهیان قفسی از سال ۱۳۸۰ آغاز و در سال ۱۳۹۴ به اجرا درآمد که براساس ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه ۲۰۰ هزارتن ماهی باید در درون قفس تولید شود و هم اکنون ۶ درصد از این رقم محقق شده است.

وی، توسعه پرورش آبزیان را از راهبرد‌های سازمان شیلات دانست و ادامه داد: ظرفیت‌های مناسبی در ۵هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی کشور وجود دارد که قابلیت تولید بیش از ۴.۶ میلیون تن دارا می‌باشد.

مجری طرح توسعه پرورش ماهی کشور، مزایای طرح تولید ماهی در قفس را، کاهش هزینه‌های تولید، عدم وابستگی به اراضی در خشکی، تولید پروتئین باکیفیت، امکان صادرات محصولات آبزی با توجه به تقاضای بازار‌های داخلی و خارجی برشمرد و عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه و براساس طرح تحولی وزیر جهاد کشاورزی بالغ بر ۵۰۰ هزار تن تولید به روش قفس در نظر گرفته شده است؛ که براین اساس در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ تن در قفس‌های دریایی تولید شده است.

وی به بومی سازی دانش تولید سازه‌های پلی اتیلنی قفس‌های مورد نیاز این طرح در داخل اشاره کرد و افزود: در گذشته تمامی ملزومات از جمله لوله و تور از خارج وارد می‌شد که نه تنها باعث خروج ارز و سرمایه به خارج از کشور می‌شد بلکه در سایه تحریم‌ها، امکان واردات هم وجود نداشت، که همین امر سبب شد شرکت‌های دانش بنیان داخلی با مهندسی معکوس به فن آوری ساخت این سازه‌ها دست پیداکنندد و کشور از واردات قفس بی نیاز شود.

ایزدی، نیاز سالانه کشور به ماهی را ۸۸۰ هزارتن و سهم سفره مردم از تولیدات قفس‌ها ۱.۲ دهم درصد برشمرد.

چشم انداز تولید ماهی در قفس تا سال ۱۴۰۴ بالغ بر ۵۰۰ هزار تن پیش بینی می شود که عمده این تولیدات درقالب صادرات غیر نفتی به کشور‌های همسایه فرستاده می‌شود.

منبع: صدا و سیمای مرکز ایلام

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.