کدخبر : 16039
چهارشنبه 13 جولای 2022 - 8:34
فاقددیدگاه

کلنگ نزده و آرزوی سوخته!

مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی فنی و اقتصادی) فرآیندی کنترل شده است که فرصت ها و تهدیدهای موجود در مسیر انجام سرمایه گذاری را مطرح و ارزیابی می کند.

مانشت: طرح توجیهی از چنان اهمیتی برخوردار است که به منزله اولین گام جهت تصمیم گیری سرمایه گذاران محسوب می شود. برهمین اساس تا زمانی که نتایج بررسی فنی و اقتصادی یک پروژه توجیه پذیری آن را تایید نکند، سرمایه گذاران وارد فاز عملیاتی و اجرایی آن نخواهند. شد.

با این مقدمه؛ انتشار خبر قطعی کلنگ زنی پارک پلی پروپیلن با ۹۲ واحد تولیدی در شش گروه صنعتی در منطقه صالح آباد توسط استاندار ایلام با قید “به زودی” و همچنین اعلام واگذاری ۶۰ هکتار زمین اراضی ملی به این پروژه توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی موجب خوشحالی علاقه‌مندان به توسعه استان شد.

اما به همان میزان که بازخورد خبر برای مردم بخش صالح آباد مثبت بود، نگرانی کارشناسان ذیربط به دلایل غیر شفاف بودن فرایند واگذاری زمین ملی که پروسه ای زمان بر دارد، مشخص نبودن نتایج استعلامات زیست محیطی (که طرح پتروشیمی مهران با مخالفت محیط زیست از دستور کار خارج شد)، مبهم بودن منابع تامین انرژی آب، برق و گاز و سایر موارد را به همراه داشت.

بدون تردید؛ این نوشته به دنبال توجیهات برای تایید و یا رد مکان خاصی نبوده و نسبت به هیچ جغرافیایی تعصب نامعقول ندارد. بلکه علاقه مندیم بدانیم چرا رویه‌ای که بارها تکرار شده و عواقب نامناسبی بر فضای اجتماعی استان برجای گذاشته همچنان تکرار می شود؟!
چه ضرورتی دارد قبل از اجرای پروژه های بزرگ اقتصادی مصاحبه و ژست خبری مدیران به نحوی است که نه تنها باعث ایجاد امید نمی شوند بلکه منجر به قرار دادن مردم شهرستان ها در مقابل همدیگر می شود!

آیا استاندار به عنوان مدیر ارشد از بلامانع بودن زمین و همچنین تامین زیرساخت های لازم توسط دستگاه‌های ذیربط اطمینان کافی کسب نموده که با قطعیت برای کلنگ زنی زمان تعیین می کند؟! یا اینکه تنها به تایید ضمنی مدیرانی اکتفا نموده که بدون داشتن یک صفحه اطلاعات از پروژه تنها برای دلخوشی وی مقابل دوربین صدا و سیما با تکان دادن سر تایید کردند؟!

قطعا آقای استاندار می داند که پروژه پارک پلی پروپیلن از همان ابتدای شکل گیری حاشیه ساز شده است و در ادامه بایستی به نحوی عمل شود که قبل از به قطعیت رسیدن عملیات اجرایی، توقعات مردم صالح آباد را بالا نبرند که فردا روز اگر به هر دلیلی مانعی ایجاد شد، تعداد مخالفین از یک شهرستان به سایر شهرستان ها سرایت کند.

پیشنهاد می شود؛ تا دستیابی به اطلاعات جامع، فنی و اقتصادی و همچنین رفع موانع و مشکلات زیرساختی از دادن هرگونه وعده و اعلام آمارهای اغوا کننده اشتغالزایی و رونق سرمایه گذاری خودداری شود.

شایسته است زمانی که طرح کاملا کارشناسی و منطقی در ابعاد مختلف فنی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و…، آماده شد، از طریق رسانه ها، نخبگان و فعالان اقتصادی در قالب میزگردها و کارگروه های تخصصی نسبت به تشریح اهداف، فرصت ها، دایره شمول، فرایند سرمایه گذاری، وضعیت ذینفعان و… اقدام و در ادامه با بسیج همه امکانات و ظرفیت ها، حواشی را مدیریت نموده به نحوی که دیگر هر کسی به خود اجازه ندهد با تزریق اطلاعات ناقص، افکار عمومی را مغشوش و برای مردم نسخه باطل و گمراه کننده تجویز نماید.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.