کدخبر : 15998
شنبه 9 جولای 2022 - 10:23
فاقددیدگاه
شهرستانی که فرهنگ مردمانش با صنعت پیوند خورده

چوار، مهد مهربانی و مهمان‌نوازی

آن‌زمان که خانه‌های ساده و روستایی خود را در اختیار اقوام و‌ دوستان ساکن ایلام گذاشتند، زمین‌های کشاورزی خود را محل اسکان چادرهای مهمانان کرده بودند

جامک: حمید حیدرپناه، دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی

جای‌جای استان ایلام سرشار از مناطق و شهرهای مختلفی است که هرکدام دارای ظرفیت‌ها و شاخص‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… هستند و در این بین شهرستان چوار به دلیل همجواری با مرکز استان، حضور در مسیر اصلی ایلام به کرمانشاه و همچنین ظرفیت‌های اقتصادی و طبیعی و خدادادی‌اش، همواره در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود دوران پرافتخاری را گذرانده است که اگر قرار باشد یک کلیدواژه مهم برای مردمان این دیار برگزید واژه «مهربانی و مهمان‌نوازی» است.
مهمان‌نوازی و میزبانی آوارگانی که در طول سال شهر ایلام را ترک کرده و عمدتا در شهرچوار و روستاهایش، مناطق دالاب، تجریان، تنگ‌حمام، آبزا، مورت، سلطان‌آباد و… سکنی گزیده بودند، یکی از برجسته‌ترین افتخارات مردم شهرستان چوار در طول سالهای دفاع مقدس است.
▪️آن‌زمان که خانه‌های ساده و روستایی خود را در اختیار اقوام و‌ دوستان ساکن ایلام گذاشتند، زمین‌های کشاورزی خود را محل اسکان چادرهای مهمانان کرده بودند، مردمانی که خالصانه همدم و همراه شادی‌ها و شیون‌های تمام ایلات و طوایف بودند.
کمتر کسی هست که در آن زمان زیسته باشد و از روزهای پر هیاهوی چادرنشینی در سایه‌سار بلوط‌های تجریان و دالاب و هم‌نشینی با مردمان خونگرم شهرستان چوار خاطره نداشته باشد!!!
ضمن اینکه باید از منطقه ششدار یاد کرد که هم پناهگاه مردم و هم محل استقرار و اعزام رزمندگان اسلام از سراسر کشور بود و مردم این شهرستان سخاوتمندانه بخش اعظمی از زمین‌های کشاورزی خود را جهت حفظ خاک وطن به نهادهای نظامی بخشیدند.

در سالهای پس از جنگ‌ هم وقتی زمان توسعه و بازسازی فرارسید بازهم این مردم بودند که زمین‌های خود را جهت ساخت بزرگترین شهرک صنعتی استان اختصاص دادند و پس از آن زمینه را برای استقرار پالایشگاه گاز، پتروشیمی و سد فراهم نمودند.
و امروز می‌توان شهرستان چوار را قطب صنعت استان نامید که در دل خود میزبان هزاران نفر از شاغلان این صنعت هستند و یکبار دیگر همچون سالهای جنگ و آوارگی «مهمان‌نوازی» را معنا کرده‌اند.
مردم این دیار صبورانه و خالصانه دوران گذار سنت به مدرنیته و معضلات طبیعی حضور صنعت در منطقه و مهاجرت غیربومی‌ها و… را به خوبی و با سلامت گذرانده‌اند و طی سالهای اخیر با توسعه فکری و فرهنگی مردم این شهرستان می‌توان این دیار را دیاری نامید که به خوبی مردمانش با زندگی صنعتی خود را وفق داده و امنیت اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی خاصی بر این شهرستان حاکم است.

مردم شهرستان چوار به امید توسعه اقتصادی استان و آینده روشن فرزندان‌شان، سالهاست از شغل کشاورزی و دامداری و زمین‌های اجدادی خود گذشته‌اند و آسیب‌های زیست‌محیطی صنایع را هم تحمل کرده‌اند، بنابراین انتظار دارند پس از استقرار صنایع آلاینده، صنایع سودآور، پراشتغال و بدون آلودگی مانند پارک پروپلین را هم‌ داشته باشند و چرخه صنعت در این شهرستان صنعتی کامل شود.
خصوصا که این شهرستان تمام زیرساخت‌های لازم مانند: زمین، آب، برق، مجاورت پتروشیمی، راه امن و نزدیک و از همه مهمتر مردمانی که با زندگی صنعتی عجین شده و فرهنگ غنی و مهمان‌نوازی خود در مقاطع مختلف اثبات کرده‌اند.
مسئولان و متولیان هم نباید اجازه بدهند مسائل حاشیه‌ای بر توجیهات فنی و اقتصادی طرح های صنعتی غالب شود و اجازه بدهیم سرمایه‌گذاران خودشان مسیر درست سرمایه گذاری را انتخاب کنند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.