کنترل خوردگی در واحدهای شیرینسازی پالایشگاه ایلام
به گزارش جامک؛ روحاله نوریان افزود: با توجه به نتایج این پروژه عوامل فرآیندی از جمله دما، میزان HSS، کنترل میزان اکسیژن و سایر انحرافات از شرایط طراحی به عنوان عوامل اصلی خوردگی و نشتی در واحدهای شیرینسازی شناسایی و اقدامات عملیاتی و دقیقی برای کنترل این عوامل برنامهریزی و انجام شده که کاهش نرخ خوردگی و کاهش چشمگیر میزان نشتیها را به دنبال داشته است.
وی گفت: با توجه به اهمیت پایش و کنترل پارامترهای فرآیندی برای پیشگیری از خوردگی، تعیین حدود عملیاتی این پارامترها مطابق با راهنماییهای استاندارد API 584-2014، API 945-2008، منوال عملیاتی پالایشگاه، کتاب آمین اکسپرت، گزارش پروژه پژوهشی بررسی و دلایل خوردگی در واحدهای آمین و تجربیات همکاران پالایشگاه از دو سال قبل صورت گرفت و حدود ۳۳ پارامتر به عنوان پارامترهای کلیدی مشخص و سپس حدود مجاز، استاندارد و بحرانی، پیامدهای خروج از این حدود، دوره پایش، متولی ثبت و پایش و روشهای اندازهگیری مشخص شدند.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه اندازهگیری، ثبت مستمر سوابق و پایش وضعیت IOWها از جمله اقداماتی است که باید به صورت مستمر انجام شود، تصریح کرد: در حال حاضر اندازهگیری و ثبت سوابق به صورت روتین روزانه توسط بهرهبرداری انجام و توسط مهندسی فرآیند به صورت هفتگی و توسط بازرسی فنی به صورت ماهیانه پایش میشود.
نوریان با اشاره به اینکه خوردگی در واحدهای شیرینسازی به صورت مشابه در اغلب پالایشگاهها به عنوان یک چالش جدی مطرح است و بعضاً در برخی از پالایشگاهها شدیدتر از پالایشگاه ایلام است و حتی برجهای جذب و احیا را متأثر کرده است، خاطرنشان کرد: این شرکت آمادگی لازم برای انتقال تجربیات خود به سایر پالایشگاهها و حتی سایر واحدهای صنعتی را دارد.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: در سالهای گذشته خوردگی و نشتیهای مکرر در چرخه Lean آمین واحدهای شیرینسازی به عنوان یکی از چالشهای بزرگ پالایشگاه مطرح بود؛ این خوردگیها در سالهای ۹۲ تا ۹۵ به اوج خود رسیدند بهطوریکه بهطور متوسط هر ماه یک نشتی در واحدهای شیرین سازی گزارش میشد.
نوریان افزود: این خوردگیها علاوه بر اینکه منجر به نشتی و بعضاً توقف تولیدهای گاه و بیگاه میشد، فشار عملیاتی زیادی به کارکنان تعمیرات و بازرسی فنی برای اصلاح نقاط آسیب دیده وارد میکرد.
وی اظهار داشت: تعویض حدود ۳ هزارو ۵۰۰ اینچ پایپینگ شامل تغییر متریال خطوط بخار امین به فولاد زنگنزن، تعویض تیوب باندل هر ۴ ریبویلر، تعویض بدنه یک عدد از ریبویلرها و کیسینگ پمپهای شارژ آمین، ناشی از این خوردگیها بود که با تلاش و جدیدیت همکاران این گونه مشکلات برطرف شده است.