کدخبر : 12208
شنبه 13 فوریه 2021 - 8:10
فاقددیدگاه
در آمد 1432 میلیون یورویی«میدان نفتی آذر» برای کشور

توانایی که تعجب شرکت‌های بین‌المللی را برانگیخت

میدان نفتی آذر در ایلام از جمله میدان‌های مشترک نفتی کشور به شمار می‌آید که تا کنون 1432 میلیون یورو درآمد از این میدان حاصل شده و روزانه 65 هزار بشکه نفت از آن استخراج می‌شود که توسط ایرانی‌ها توسعه یافته است.

خبرگزاری فارس- ایلام؛ فاطمه فتاحی: استان ایلام دارای منابع گسترده نفت و گاز است و از نظر منابع گازی با ۱۱ درصد در جایگاه دوم کشور قرار دارد؛ همچنین ۶ درصد از ذخایر نفتی ایران را دارا است و از این نظر رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده؛ به همین جهت می‌توان با توسعه صنایع وابسته به نفت و گاز، فرصت مناسبی برای اشتغالزایی پایدار جوانان این استان ایجاد کرد.

میدان نفتی آذر در امتداد مرز ایران و عراق و در قسمت جنوب غربی استان ایلام بین دو شهرستان مهران و دهلران، واقع شده است؛ کل ذخائر نفتی میدان آذر ۲/۵ میلیارد بشکه نفت بوده و برای اجرای طرح توسعه میدان‌های نفتی آذر، بیش از ۱ میلیارد دلار اعتبار اختصاص یافته است؛ طرح توسعه میدان نفتی آذر از مهم‌ترین طرح‌های در دست اقدام وزارت نفت است.

در ابتدا طرح توسعه این میدان به شرکت‌هایی از کشورهای نروژ و روسیه واگذار شد که در سال ۲۰۰۸ به موجب پیروی از تحریم‌های علیه ایران از ادامه همکاری در توسعه این میدان انصراف دادند؛ هم اکنون طرح توسعه این میدان بر عهده شرکت داخلی، مهندسی و توسعه نفت گذاشته شده ‌است.

مخزن این میدان نفتی بزرگ بین ایران و عراق مشترک است؛ از آن جا که طرف عراقی در سال‌های اخیر توسط شرکت‌های آمریکایی و بین‌المللی توسعه پیدا کرده، این امر موجب نگران‌هایی از این لحاظ شد که استخراج نفت از آن سمت میدان، سبب تخلیه میدان سمت ایران نشود، که خوشبختانه با اجرای طرح توسعه میدان آذر و روند رشد تولید در این میدان این نگرانی مرتفع شده است.

توسعه میدان نفتی آذر توسط شرکت‌های داخلی

غلامرضا منوچهری مدیر طرح توسعه میدان نفتی آذر در تازه‌ترین گفته‌های خود با بیان اینکه ۹۷ درصد کار توسعه میدان نفتی آذر به پایان رسیده و این طرح به زودی به صورت رسمی افتتاح خواهد شد، گفت: میدان نفتی آذر از لحاظ زمین شناسی شرایط ویژه‌ای دارد؛ همین مساله، کار تولید در این میدان را به شدت سخت کرده بود و شرکت‌های بین المللی که قبلا کار اکتشافی در این میدان انجام داده بودند، باورشان این بود که فقط خودشان می‌توانند این میدان را توسعه دهند و ایرانی‌ها قادر به انجام این کار نیستند.

وی با بیان این که شرکت‌های داخلی هم کار توسعه این میدان را بر عهده گرفتند و هم تامین مالی و اجرای آن به دست شرکت‌های داخلی انجام می‌شود، افزود: برای اجرای این طرح(یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و حدود ۳۰۰ میلیون دلار نیز به صورت غیرمستقیم) یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار هزینه شده است.

مدیر طرح توسعه میدان نفتی آذر با بیان اینکه ظرفیت تولید این میدان و همچنین عملکرد تاسیسات جانبی و فرآورش آن، بالغ بر ۶۵ هزار بشکه در روز رسیده است، گفت: ۶۵ هزار بشکه نفت استخراج شده از این میدان به همراه ۶۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه آن، روزانه از طریق دو خط لوله ۳۵۰ کیلومتری به تاسیساتی که در منطقه واقع شده است، منتقل می‌شود.

وی در پایان افزود: میدان نفتی آذر در یک بازه ۲۰ ساله می‌تواند بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار درآمد عاید کشور کند و در بخش پتروشیمی نیز سالانه ۵۰۰ میلیون دلار درآمد خالص ایجاد خواهد کرد.

جذب افراد بومی در میدان 

در همین راستا جمعی از جوانان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با گلایه از بیکاری جوانان در ایلام گفتند: میدان نفتی آذر سبب شده، جوانان ایلامی که در رشته‌های مرتبط با گاز و نفت تحصیل کرده‌اند، امیدوار شوند که انتظار می‌رود مسوولین استانی تمام تلاش خود در جهت جذب افراد بومی در این میدان انجام دهند. 

مردم ایلام به ویژه قشر تحصیلکرده‌ی آن با معضل بیکاری دست به گریبانند و با توجه به این فرصت، باید از افراد بومی ‏در طرح‌های نفتی و گازی استان استفاده شود.

شهریور ۱۴۰۰ طرح توسعه میدان نفتی آذر به بهره برداری می‌رسد

اسد قاسمی فرماندار مهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: طرح توسعه میدان نفتی آذر اسفند ۱۳۹۰ آغاز شد و در شهریور ماه ۱۴۰۰ به بهره برداری کامل می‌رسد؛ تا کنون ۱۴۳۲ میلیون یورو از فروش نفت این میدان حاصل شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین تاثیر این میدان نفتی در منطقه و استان، اشتغال جوانان منطقه بوده، افزود: طرح میدان نفتی آذر تا کنون سبب اشتغال نیمی از جوانان شهرستان مهران شده است در کاهش نرخ بیکاری در شهرستان و حتی استان نقش به سزایی داشته است.

فرماندار مهران در ادامه گفت: همچنین علاوه بر افزایش نرخ اشتغال شهرستان سبب شده بازاریان و کسبه مهرانی از طریق حضور شرکت‌های نفتی در منطقه محصولات بیشتری به فروش برسانند که این امر موجب افزایش درآمد کسبه هم شده است.

وجود این منابع خدادادی در استان ایلام که حدود ۹۰ درصد منابع نفت و گاز غرب کشور را در بر می‌گیرد، می‌تواند توسعه استان و اشتغال جوانان و نخبگان آن را در پی داشته باشد تا دیگر جوانان جویای کار و تحصیلکرده ناگزیر نباشند برای یافتن شغل راهی استان‌های دیگر ‌شوند؛ در همین نزدیکی فرصت‌های شغلی که در قدم اول حق طبیعی آنهاست، وجود دارد که تنها همت و تلاش مدیران استانی را می‌طلبد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.