کدخبر : 11178
جمعه 14 آگوست 2020 - 20:23
فاقددیدگاه

جشن پایان توسعه‌نیافتگی ایلام باید تا سه سال آینده برگزار شود

استاندار ایلام ابراز امیدواری کرد: با تکمیل پروژه‌های در دست اجرا تا سه سال آینده شاهد برگزاری جشن رها شدن از توسعه‌نیافتگی در این استان باشیم.

به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی‌دشتکی روز سه‌شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ایلام اظهار داشت: ایلام استانی است که طی سال‌های اخیر از مهجوریت و گمنامی خارج و اکنون بواسطه ظرفیت‌ها، کمتر شخصی در ایران اسلامی و حتی جهان است که با این استان آشنایی نداشته باشد.

وی افزود: تردد حدود ۱۰ میلیون نفر طی ۲ سال گذشته از مرز بین‌المللی مهران که ۲ میلیون از این تعداد را اتباع عراقی تشکیل و ۴.۸ میلیون نفر نیز تنها در ایام اربعین حسینی از این استان تردد کرده‌اند، نشان دهنده جایگاه استان در معادلات کشوری و منطقه‌ای است.

استاندار ایلام یادآور شد: ایلام در دوران جنگ تحمیلی از مدار و ریل توسعه به دلیل درگیری با دشمن متخاصم بعثی و خرابی‌های ناشی از هشت سال جنگ عقب افتاد ولی در سال‌های اخیر فعالیت‌های بزرگی برای جبران این عقب‌ماندگی آغاز شده که نویدبخش آینده درخشان استان در حوزه‌های مختلف است.

افزایش ۲ برابری سطح اراضی آبی استان ایلام

سلیمانی‌دشتکی کشاورزی را از ظرفیت‌های مهم استان برای توسعه ذکر کرد و ادامه داد: ۳۵۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت در استان وجود دارد که تا سال ۹۶ تنها ۷۵ هزار هکتار آن به شکل آبی کشت می‌شد که با اجرای طرح‌های انتقال آب این مقدار هم اکنون با افزایش ۲ برابری به ۱۵۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی طرح‌های سامانه گرمسیری و احیا را از پروژه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در استان ایلام عنوان کرد و گفت: ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان در چارچوب طرح سامانه گرمسیری و ۵۰ هزار هکتار نیز در قالب طرح احیا آبی خواهد شد که تحول بزرگی را در افزایش سطح تولید و اشتغال این بخش ایجاد خواهد کرد.

استاندار ایلام تاکید کرد: طرح آبرسانی ۵۰ هزار هکتاری احیا در عین خوش، فکه و دشت عباس پایان یافته است و ۴۱ هزار هکتار هم‌اکنون در مرحله بهره‌برداری قرار دارد، ۹ هزار هکتار باقیمانده نیز بزودی آغاز خواهد شد.

سلیمانی‌دشتکی گفت: طرح سامانه گرمسیری نیز به ۲ قطعه ۱۲ و ۱۸ هزار هکتار تقسیم شده که قطعه ۱۲ هزار هکتاری آن به پایان رسیده است.

وی افزود: یک هزار و ۵۰۰ هکتار از قطعه ۱۸ هزار هکتاری نیز روز پنجشنبه هفته جاری به شکل ویدئو کنفرانس افتتاح و سه هزار هکتار دیگر نیز تا آبان ماه آماده می‌شود.

وزارت نیرو پروژه سامانه گرمسیری ایلام را تکمیل کند

استاندار ایلام یادآور شد: ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از این قطعه باقی می‌ماند که در حوزه وزارت کشاورزی تعهد تقبل شده انجام گرفته است اما وزارت نیرو خط انتقال را از کرمانشاه به کنجانچم اجرا نکرده است که امیدواریم هرچه زودتر به تعهد خود عمل کنند.

سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: یک هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال از سوی دولت در سال جاری برای تکمیل قطعات یک هزار و ۵۰۰ هکتاری و سه هزار هکتاری طرح سامانه گرمسیری تخصیص یافته است.

وی به ظرفیت‌های استان در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: پروژه‌های بزرگی در حوزه اکتشاف‌، لرزه‌نگاری و برداشت از میادین نفت و گاز در استان آغاز شده است که با بهره برداری نهایی می تواند سرعت توسعه استان و اشتغالزایی را چندبرابر کند.

استاندار ایلام اضافه کرد: نزدیک به یک میلیارد دلار برای پتروشیمی و ان‌جی‌ال دهلران سرمایه‌گذاری می‌شود و در کنار آن پروژه‌های بزرگی در زمینه لرزه نگاری و اکتشاف در میادین آبان و دانا در شهرستان‌های ایوان و آبدانان در حال اجراست.

هلدینگ ایرانیان در احداث شهرک پلی‌پروپیلین ایلام مشارکت می‌کند

وی گفت: تفاهم‌نامه‌ای با هلدینگ ایرانیان برای ایجاد شهرک پایین‌دستی پلی‌پروپیلن منعقد و قرار است با سهم ۴۰ درصدی در این طرح سرمایه‌گذاری کند.

استاندار ایلام تاکید کرد: مجوز ایجاد شهرک پایین‌دستی پتروشیمی در دهلران از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ شده و هم اکنون در مرحله فراخوان سرمایه‌گذار است که بدون شک می‌تواند در رونق اشتغال شهرستان‌های جنوبی استان ایلام تاثیر بسزایی داشته باشد.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به مشکلات پیش‌روی ایجاد پتروشیمی مهران و دره شهر گفت: طراحی پتروشیمی مهران منطبق با تجهیزات کشورهای اروپایی بوده و به دلیل تحریم‌ها هم‌اکنون امکان ورود این تجهیزات میسر نیست، درحالیکه سرمایه‌گذار برای اجرای آن نیز وجود دارد، پتروشیمی دره‌شهر نیز با وجود اخذ مجوزهای لازم باید یک خط انتقال ۲۴ کیلومتری برای اجرای آن احداث شود که تاکنون وزارت نفت با احداث این خط از مسیر دالان خط اتیلن غرب کشور موافقت نکرده است.

تخصیص ۱۳۰ میلیون یورو برای تغذیه چاه‌های گاز ایلام

سلیمانی‌دشتکی از تخصیص ۱۳۰ میلیون یورو برای تغذیه چاه‌های گاز استان خبر داد و گفت: این حجم از سرمایه‌گذاری در بخش انرژی استان نشان‌دهنده اهمیت ایلام و ظرفیت آن برای تبدیل شدن به استان صنعتی است.

وی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در استان طی سال‌های اخیر افزود: متولی اعلام نرخ بیکاری مرکز آمار ایران است و مسوولان استان نقشی در بیان این نرخ ندارند، همچنانکه مرکز آمار نرخ بیکاری را عنوان می‌کند متولی بیان نرخ تورم نیز همین دستگاه حاکمیتی است.

استاندار ایلام اظهار داشت: سال گذشته با ۸.۳ درصد جایگاه هفتم کشور را از نظر نرخ بیکاری کسب کردیم درحالیکه استان ایلام سال ۹۶ رتبه ۱۶ و در سال ۹۱ رتبه ۲۷ کشور را از نظر نرخ بیکاری به خود اختصاص داده بود.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در سه ماه نخست سال جاری به ۶.۵ درصد، اضافه کرد: امیدواریم این روند کاهش در ادامه سال نیز تداوم داشته باشد.

وی همچنین از کاهش نرخ تورم در استان در یکسال منتهی به تیرماه ۹۹ خبر داد و یادآور شد: ایلام از نظر نرخ تورم ماهیانه رتبه ۳۱ و از نظر تورم نقطه به نقطه هم اکنون در جایگاه ۱۶ کشور ایستاده است ولی با وجود این کاهش باید تلاش کنیم نرخ تورم در استان بیش از این کاهش یابد.

کسب رتبه پنجم کشور در جذب سرمایه‌گذاری

استاندار ایلام یکی دیگر از موفقیت‌های استان را رشد ۲۰۰ درصدی سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: سال گذشته ایلام از نظر جذب سرمایه‌گذاری رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داد.

سلیمانی‌دشتکی توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی را از اولویت‌های استان برشمرد و تاکید کرد: سال ۹۷ رتبه نخست کشور را در زمینه اجرای برنامه‌های مطابق با اقتصاد مقاومتی کسب کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم این وضعیت در سال ۹۸ نیز تداوم داشته باشد.

شکل‌گیری انقلابی برای محرومیت‌زدایی از شهرستان‌های ایلام

وی اظهار داشت: انقلابی در حوزه محرومیت‌زدایی از شهرستان‌های یازده‌گانه استان در حال انجام است و با کمک بنیادهای مختلف هم‌اکنون شاهد اجرای برنامه‌های محرومیت‌زدایی در بخش‌های مختلف هستیم.

استاندار ایلام گفت: بنیاد مستضعفان بنا بر تاکید رهبر معظم انقلاب یک شهرستان را در هر استان برای اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی تعیین کرده است که در ایلام پس از ملکشاهی به تازگی موافقت مسوولان بنیاد برای اجرای این پروژه در شهرستان تازه تاسیس هلیلان نیز اخذ و در سفر معاون بنیاد حدود ۲۷۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی از این منطقه به تصویب رسید.

پتروشیمی هلیلان شهریورماه کلنگ‌زنی می‌شود

سلیمانی‌دشتکی از کلنگ‌زنی پتروشیمی هلیلان در شهریورماه خبر داد و افزود: زمین مورد نیاز برای احداث این پروژه بزرگ تامین و سند نیز صادر شده است.

وی بهره‌برداری از حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتار خط انتقال آب کهره – داجیوند را از دیگر برنامه‌های دولت برای محرومیت‌زدایی از شهرستان هلیلان ذکر کرد.‌

استاندار ایلام با اشاره به اینکه اعتبارات حوزه توسعه روستایی استان امسال حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است، افزود: یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات نیز برای رونق بیش از پیش روستاهای این استان در سال جاری پرداخت خواهد شد.

سلیمانی‌دشتکی در بخش دیگری از سخنان خود از عملکرد رسانه‌های استان در جهت انعکاس خدمات نظام و دولت قدردانی کرد و گفت: ایرنا به عنوان بازوی رسانه‌ای کشور نقش تعیین‌کننده‌ای در این حوزه داشته است.

رعایت اصل بی‌طرفی، شاخصه خبرگزاری ایرنا

وی تاکید کرد: خبرگزاری ایرنا با وجود دولتی بودن تلاش کرده است اخبار را با رعایت اصل بی‌طرفی منعکس و حتی در برخی مواقع انتقادهایی را نسبت به عملکرد مدیران اجرایی ابراز داشته که در گره گشایی از مشکلات موثر بوده است.

استاندار ایلام مطالبه‌گری را از مهم‌ترین کارکردهای خبرنگاران توصیف کرد و افزود: هرجا روحیه نقادی وجود نداشته باشد، کانون‌های فساد شکل می‌گیرد، دولت پذیرای نقد منصفانه و دلسوزانه است ولی این نقد نباید به فحاشی، تهمت و تحقیر تبدیل شود، آبرو و حیثیت افراد نباید خدشه‌دار و اخبار باید مستند و مستدل باشند.

سلیمانی‌دشتکی یادآور شد: ایلام بیش از پیش به فضای همدلی بین مردم و مسوولان و جریان‌های سیاسی احتیاج دارد، همه در هر جایگاهی باید تلاش کنند با پرهیز از مسائل حاشیه‌ای نیازهای اساسی و واقعی مردم را پیگری و در جهت حل آنها گام بردارند.

فضای همدلی میان مسوولان استان ممتاز است

وی اضافه کرد: همه باید تلاش کنیم در جایگاه مسوولیت خود حرکت و از دخالت در سایر ارگان‌ها خودداری کنیم، قانون باید برای همه فصل‌الخطاب باشد، مدیران اجرایی ، نمایندگاه مجلس، سیستم قضایی، ائمه جمعه و نیروهای نظامی و انتظامی در چارچوب وظایف خود گام برداشته و پاسخگوی عملکرد خود باشند و از دخالت که زمینه‌ساز خدشه‌دار شدن استقلال هریک از این ارگان‌هاست، پرهیز شود.

تمدید دوره استانداری مسوولیتم را سنگین‌تر کرده است

استاندار ایلام با اشاره به موضوع بازنشستگی خود گفت: این موضوع از سه سال پیش مطرح و بنده نیز مشتاق اجرای آن بودم ولی با اصرار دولت و وزارت کشور اذن رهبر معظم انقلاب برای ادامه فعالیت اخذ شد و این اجازه رهبری مسوولیت من را چند برابر کرده که در دوره باقیمانده مسوولیت، تلاش بیشتری برای به سرانجام رساندن پروژه‌های در دست اجرا داشته باشم.

سلیمانی‌دشتکی تاکید کرد: عموم افراد دست اندارکار در استان باید عزم خود را جزم کنند تا ظرف سه سال آینده جشن رها شدن از توسعه‌نیافتگی در استان را برگزار و ایلام را از نظر اشتغال و توسعه همه‌جانبه به یک جایگاه قابل قبول برسانیم.

وی با اشاره به مدت یکسال باقیمانده از دولت دوازدهم تکمیل پروژه‌های سامانه گرمسیری و احیا، تلخاب، خط انتقا آب کهره – داجیوند، سد چناره، پروژه میدر، واحد الفین، تولید هیدروژن و گوگردزدایی و شیرین‌سازی پتروشیمی، ایجاد شهرک پایین‌دستی پتروشیمی دهلران، شهرک پایین‌دستی پلی‌پروپیلن، بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام و پتروشیمی‌های هلیلان و دره‌شهر را از پروژه‌هایی برشمرد که امیدوار است تا یکسال آینده شاهد راه‌اندازی آنها باشیم.

به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام به همراه محمد نوذری معاون سیاسی امنیتی استاندار و آیت قیصربیگی مدیرکل روابط عمومی استانداری روز سه‌شنبه ۲۱ مردادماه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز ایلام با تبریک روز خبرنگار به سوالات خبرنگاران ایرنا پاسخ داد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.