کدخبر : 9399
یکشنبه 8 سپتامبر 2019 - 7:53
فاقددیدگاه
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران:

راه اندازی واحد فرآوری ماده معدنی بیتومین در استان ایلام

مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در اولین جلسه هماهنگی فعال سازی معادن تعطیل کوچک مقیاس ایلام از طرح ایجاد واحد فرآوری ماده معدنی بیتومین در ایلام خبر داد

«وجیه الله جعفری»  اظهار کرد: بعد از اتمام مطالعات پهنه های معدنی و مشخص شدن میزان ذخایر قطعی ۶ معدن بیتومین تعطیل، احداث واحد فرآوری ماده بیتومین در ایلام عملیاتی می شود .

وی گفت: بیش از ۹۸ درصد معادن کشور کوچک مقیاس هستند که به دلایلی فرایند اکتشاف و استخراج آنها به صورت علمی صورت نگرفته و همین امر باعث ایجاد مشکلاتی برای آنان شده است. وی اضافه کرد: با تشکیل شورای تخصصی در جهت شناسایی مشکلات و رفع موانع آنها هستیم .

جعفری اضافه کرد: سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی را با هدف حمایت از طرح های اکتشافی و تهیه و تجهیز ماشین آلات معادن سه برابر افزایش داده ایم. وی ادامه داد: از عمده مشکلات معادن، عدم اکتشاف سیستماتیک برای تعیین ذخیره بوده و یکی ازاهداف این تیم انجام مطالعات پهنه های اکتشافی وایجاد واحدهای فرآوری است .

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران استفاده مناسب از پتانسیل های مواد معدنی استان ایلام مانند گچ و آهک از طریق راه اندازی کارخانجات فرآوری و تولید محصول توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی را از اولویت های کارگروه احیاء و فعال سازی معادن تعطیل دانست و از ارائه بسته های تشویقی و حمایتی سازمان ایمیدرو برای اجرایی شدن این برنامه خبر داد .

جعفری در پایان خواستار همکاری بیشتر بخش خصوصی شد و بیان کرد: راه اندازی کارگروه استانی پیگیری احیا و فعال سازی معادن تعطیل در دستور کار مرکز قرار دارد .

«حیدر نعمتی» معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار ایلام نیز گفت: باتوجه به ظرفیت وپتانسیل های اقتصادی بالای استان طرح های کلانی برای توسعه استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به تفاهم نامه های صورت گرفته درراستای سفر هیئت بلند پایه اقتصادی به استان، احیاء وفعال سازی معادن تعطیل و نیز تسریع در انجام کارهای مطالعاتی پهنه های اکتشافی و ایجاد واحدهای فرآوری را از اولویت های حوزه معدن دانست و خاطرنشان کرد: عمده مشکلات معادن مربوط به نداشتن ماشین آلات و همچنین کمبود منابع مالی است. وی تامین منابع مالی برای این واحدها را  ضروری دانست و خواستار همکاری بیشتر سازمان ایمیدرو و شرکت های تابعه در جهت رفع مشکلات شد.

مهندس «یارالله نصیری» رئیس سازمان صمت در جلسه هماهنگی فعال سازی معادن تعطیل کوچک مقیاس گفت: راه اندازی واحد فرآوری ماده معدنی بیتومین در استان ایلام با توجه به وجود ذخایر و پتانسیل های موجود و همچنین ایجاد ارزش افزوده، افزایش صادرات محصول نیازمند حمایت و پشتیانی سازمان ایمیدرو است.

نصیری اضافه کرد: از تعداد ۶۸ ماده معدنی شناسی شده در کشور ۱۴ ماده معدنی در استان ایلام قرار دارد که عموما غیر فلزی و رسوبی هستند.

 وی ذخایر شناسایی شده معادن استان ایلام را یک میلیارد تن اعلام کرد و بیان داشت: ظرفیت استخراج اسمی معادن فعال ۱۴ میلیون تن است.

رئیس سازمان صمت استان ایلام ادامه داد: از ۸۰ معدن دارای پروانه بهره برداری، ۶۶ معدن فعال است.

نصیری گفت:  سال ۹۷ بالغ بر ۴٫۹ میلیون تن مواد معدنی از این معادن استخراج شده و میزان حقوق دولتی وصول شده از معادن در سال گذشته ۲۳ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۳۸ درصد رشد داشته است .

وی خاطر نشان کرد: معدنکاران به دلیل نداشتن سرمایه و امکانات لازم، از شیوه های سنتی برای استخراج مواد استفاده می کنند که این امر علاوه بر پایین آمدن بهره وری و از دست رفتن ذخایر، باعث ایجاد مشکل و نهایتا تعطیلی معادن می شود.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.