کدخبر : 9266
پنج‌شنبه 8 آگوست 2019 - 9:35
فاقددیدگاه
رئیس اتاق بازرگانی ایلام در نشست مدیران با هیات عراقی:

ایلام از سرمایه گذاری مشترک اقتصادی با عراق استقبال می کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: این استان از هرگونه سرمایه گذاری مشترک اقتصادی در حوزه طرح های تولیدی استقبال می کند.

شعبان فروتن در نشست معاون اقتصادی استاندار و مدیران اقتصادی دستگاه های اجرایی ایلام با هیات تجاری و اقتصادی عراق بیان کرد: استان ایلام در بخش های مختلف نفت و گاز و پتروشیمی، کشاورزی، صنعت و معدن، مرز بین المللی و گردشگری دارای ظرفیت و توانمندی های منحصر به فردی است.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران عراقی می توانند با مشارکت در طرح های مختلف تولیدی این استان بستر جدیدی را برای رونق اقتصادی مناطق مرزی بین ایران و عراق فراهم کنند.

رئیس اتاق ایلام تاکید کرد: همه مدیران ارشد اجرایی و بخش خصوصی استان از هرگونه سرمایه گذاری مشترک با کشور عراق استقبال می کنند و آمادگی همکاری لازم در این زمینه دارند.

فروتن افزود: ما امیدواریم که در کوتاه و میان مدت شاهد سرمایه گذاری مشترک بین تولیدگران ایلامی و عراق باشیم و با ایجاد دفاتر مشترک بین اتاق بازرگانی ایلام و استان های مرزی کشور همسایه فصل جدیدی از روابط اقتصادی را با کمک یکدیگر رقم خواهیم زد.

معاون اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست همکاری دو جانبه با عراق در بخش های خدماتی، آموزشی، اقتصادی و تجاری را جزو اصولی ترین راهبردهای این استان عنوان کرد.

حیدر نعمتی گفت: فعالان اقتصادی عراق در صورت سرمایه گذاری مشترک ظرف یکهفته می توانند نسبت به ثبت شرکت و دریافت مجوزهای لازم اقدام کنند و همه دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی از همکاری با طرف مقابل استقبال   می کنند.

وی ادامه داد: همکاری در برگزاری نمایشگاه های تخصصی، کمک به معرفی ظرفیت های اقتصادی استان، برگزاری نشست های دوره ای برای انتقال تجربیات هر سه ماه یکبار، تاسیس دفاتر مشترک اتاق بین استان های مرزی ایلام و عراق از جمله انتظارات از بخش خصوصی عراق است.

نعمتی به ظرفیت های زیرساختی ایلام برای ایجاد بازارچه های چنگوله و چیلات این استان با کشور عراق اشاره کرد و افزود: انتظار می رود که اتاق های بازرگانی مرزی عراق از طریق دولت مرکزی ایجاد زیرساخت ها و تاسیس این بازارچه ها را در کوتاه مدت پیگیری کنند.

وی همچنین خواستار راه اندازی بازارچه هلاله شمالی شد و تاکید کرد: مجوز این بازارچه باید از طریق استان های مرزی عراق پیگیری شود تا شاهد تحول و رونق اقتصادی بیش از پیش در دو سوی مرز باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز در این نشست ظرفیت های مناطق مرزی کشورمان با عراق را مناسب و توانمند توصیف کرد.

15mordad988

شهلا عموری گفت: ایجاد نمایشگاه های مشترک و دائمی، معرفی تولیدات در قالب جشنواره ها و تعامل دو سویه اتاق های مرزی ایران و عراق می تواند به رشد منطقه ای منجر شود.

وی ادامه داد: همه باید تلاش کنند که از ظرفیت مرزی برای رونق مناسب دو کشور به نحو شایسته ای استفاده کنیم تا شاهد بهبود فضای کسب و کار و تحول اقتصادی باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این نشست گفت: استان ایلام در بخش نفت و گاز، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و مصالح ساختمانی دارای توانمندی های فراوانی است که می تواند بازار کشور عراق را تامین کند.

یاراله نصیری بیان کرد: ۱۵ ناحیه و شهرک صنعتی در ۸۰۰ هکتار در استان ایلام فعال است که عراقی ها می توانند برای تولید در واحدهای نیمه فعال و تعطیل سرمایه گذاری مشترک داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در این نشست گفت: ظرفیت های بخش کشاورزی از حیث دام و طیور، صنایع تبدیلی و شهرک گلخانه ای در کنار توسعه زیرساخت ها آماده جذب سرمایه گذاری مشترک است.

سیدتراب میری افزود: ۱۰۰ هکتار زمین برای ایجاد شهرک گلخانه ای در شهرستان مرزی مهران در مجاورت عراق با داشتن امکانات زیرساختی آماده واگذاری به سرمایه گذاران مشترک است.

مدیرکل گمرکات ایلام نیز مرز مهران را امن ترین و نزدیک ترین مرز به کشور عراق توصیف کرد.

روح اله غلامی گفت: زیرساخت های خوبی در مرز مهران برای توسعه فعالیت صادراتی با کشور عراق فراهم شده و روزانه حجم زیادی کالا از طریق این مرز به کشور همسایه صادر می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز گفت: این استان دارای اماکن تفریحی متنوعی است و طبیعت گردی جزو ظرفیت برجسته منطقه به شمار می رود.

عبدالمالک شنبه زاده افزود: گردشگری سلامت، صنایع دستی و ارائه خدمات تفریحی به عراقی ها نیز جزو ظرفیت هایی است که می تواند به صنعت توریسم شهرهای مرزی دو کشور کمک کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام نیز از آمادگی مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای در حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر به متقاضیان عراقی خبر داد.

احسان جمشیدزاده گفت: ما آمادگی داریم که در زمینه مهارت آموزی در شهرستان های مهران، دهلران و ایلام به صورت شبانه روزی به متقاضیان عراقی خدمات ارائه کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی بابل عراق نیز در این نشست گفت: تقویت روابط اقتصادی با ایران جزو رویکردهای مهم دولتمردان و فعالان بخش خصوصی عراق است.

صادق هاشم فاضل افزود: ایجاد دفاتر مشترک مرزی بین ایلام و استان های مرزی، گسترش روابط اقتصادی، ایجاد نمایشگاه های مشترک جزو کارهایی است که باید انجام شود و ما استقبال می کنیم.

وی به ممنوعیت برخی از کالاهای عراقی نیز اشاره کرد و گفت: برنامه زمان بندی شده برای واردات کالاهای ایرانی به عراق به صورت چهار فصل تنظیم شده تا تجار مطلع شده و دچار ضرر و زیان نشوند.

رئیس اتاق بازرگانی دیوانیه عراق نیز در این نشست بر ضرورت معرفی توانمندی های اقتصادی استان ایلام به فعالان اقتصادی عراق تاکید کرد.

محمود عبدالحسن جبار گفت: استان دیوانیه عراق از همکاری با مرکز فنی و حرفه ای، گردشگری و بهداشت استان ایلام استقبال می کند.

وی افزود: تلاش می شود که با ایجاد دفاتر مشترک بین اتاق بازرگانی ایلام و استان های مرزی عراق شاهد بهبود جهش اقتصادی در این مناطق مرزی باشیم.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.