کدخبر : 9249
یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
فاقددیدگاه

ارتقا تراکم جاده ای ایلام بر ریل سرعت

یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه‌ها است که تحقق آن منجر به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری می‌ شود.

به گزارش ایرنا، موضوع راه با توجه به نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همواره مورد توجه ویژه دولت‌ها است، زیرا که بهبود وضعیت راه می‌تواند به نوعی تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشد، نبود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب همیشه یکی از پاشنه آشیل‌های توسعه ایلام بوده و با وجود وعده‌های مسئولان برای احداث آزادراه این مهم تاکنون در استان محقق نشده است.

یکی از مهمترین نیازهای استان ایلام به خصوص برای جذب سرمایه گذاری در مناطق مختلف، راه های ارتباطی مناسب است که این مهم برای توسعه استان می تواند نقش مهم ایفا کند.

پیش تر کسی تصور نمی کرد که در استان ایلام با شرایط خاص توپوگرافی و همچنین کوهستانی بودن منطقه، برای توسعه راه های آن به ویژه مسیر منتهی به مرز مهران در سال های اخیر طرح های عمرانی راهسازی خوبی اجرا شود. 

این در حالی است که استان ایلام با داشتن بیش از ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، سهم ۱۱ درصدی از منابع نفت و گاز کشور، صادرات سالانه حدود دو میلیارد دلار و نیز تردد سالانه بیش از ۴٫۵ میلیون زائر به عنوان امن ترین و نزدیک ترین مرز به عراق و دروازه عتبات عالیات شناخته شده است. 

** ارتقاء راه های اصلی استان ایلام در دولت تدبیر و امید 

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام به اقدام های انجام شده در بخش ارتقاء راه های استان بویژه در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از ۱۸۰ کیلومتر راه اصلی در استان وجود داشت، هم اکنون بالغ بر ۶۰۰ کیلومتر راه اصلی در استان وجود دارد. 
علی اصغر کاظمی افزود: مهمترین محور مواصلاتی استان یعنی جاده ایلام – مهران یا همان جاده اربعین در سال های اخیر با توجه به حجم بالای ترددها، کانون توجه مسئولان ارشد کشوری قرار گرفته است. 

** ۸۲ کیلومتر از مسیر ایلام – مهران چهار خطه شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص پروژه بزرگراه ایلام – مهران (محور اصلی اربعین) گفت: طول این بزرگراه از ورودی شهر ایلام (میدان ارغوان – کنارگذر شرقی ایلام) تا پایانه مرزی مهران ۱۰۲ کیلومتر است که ۸۲ کیلومتر این محور به صورت چهارخطه زیربار ترافیک رفته است.

وی ادامه داد: البته در قسمتهایی از این ۸۲ کیلومتر لایه روکش آسفالت نهایی و نصب جدا کننده‌های بتونی باید به انجام برسد و ۲۰ کیلومتر باقیمانده در قطعات سه گانه مسیر توسط پیمانکاران در حال اجرا است.

کاظمی افزود: تلاش خواهد شد نقاط حساس و گره‌های ترافیکی پیش از اربعین حسینی با تکمیل پل‌های بزرگ برطرف و امسال در استان ایلام هموارتر از سالهای گذشته خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در محور ایلام به مهران هم اکنون ۲ دستگاه تونل در حال احداث است، تونل موازی تونل راه کربلا به طول ۷۶۰ متر حفاری آن به پایان رسیده و پیمانکار مشغول مراحل کف برداری و لاینینگ (حفاظ بتونی) است و تونل کیلومتر ۵ ایلام- مهران به طول ۸۴۰ متر که اخیرأ آغاز شده و ۱۰۰ متر آن حفاری شده است.

وی تصریح کرد: در منطقه کنجانچم نیز مسیر رفت اصلاح شده و حجم عظیم عملیات خاکی مسیر برگشت نیز به انجام رسیده و باید پل‌ها این قسمت نیز تکمیل شوند که غیر از قسمت هایی که عنوان شد سایر مسیر برای اربعین امسال به صورت چهار خطه زیر بار ترافیک قرار خواهد گرفت.

** تلاش ها برای اجرایی کردن پروژه های بزرگ راهسازی در استان 

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با اشاره اجرای پروژه های بزرگ آزادراهی در استان گفت: در حال رایزنی برای اجرای پروژه های بزرگ برای برون رفت استان از وضعیت گذشته و رسیدن به نقطه آرمانی استان هستیم،کارهایی که رسیدن به مرحله اجرایی آنها بیش از ۶ سال زمان نیاز داشت اما با رایزینی های مدیریت ارشد استان تنها ظرف مدت ۶ ماه در حال تحقق یافتن است.

کاظمی ادامه داد: اتصال ایلام به شبکه آزادراهی کشور از سمت شمال و جنوب و همچنین اتصال به شبکه ریلی از سمت شمال و جنوب جزو برنامه های اساسی این اداره کل و وزارت راه و شهرسازی است.

** تحقق اتصال ایلام به آزادراه امیرالمومنین(ع)

کاظمی با اشاره به پروژه بزرگ پروژه بزرگ آزاد راه پل زال – مورموری- دهلران – چیلات – نجف اشرف افزود: مطالعات مقدماتی طرح احداث آزاد راه کربلا و طرح آزاد راه نجف به عنوان ۲ طرح اساسی و زیربنایی برای استان و کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به ایلام و مساعدت ایشان برای اتصال استان به آزاد راه و پیگیری های لازم از طرف مدیریت ارشد استان و سایر مسئولان استان صدور مجوز فراخوان برای جذب سرمایه گذار در طرح آزاد راه تهران – نجف اشرف ( پل زال- مورموری- دهلران- مرز چیلات) توسط معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور صورت پذیرفت. 

وی از صدور مجوز فراخوان برای جذب سرمایه گذار در طرح آزاد راه تهران – نجف اشرف ( پل زال- مورموری – دهلران – مرز چیلات خبر داد و افزود: مناقصه اجرای این پروژه ملی برای انتخاب سرمایه گذار آغاز شد. 

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تاکید کرد: اهمیت مرز بین المللی مهران و در آینده، مرز چیلات شهرستان دهلران و تردد سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار زائر عتبات عالیات، سبب شد تا محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی کشور، در اولین سفر استانی و کاری خود که مصادف از استان ایلام و مرز بین المللی مهران بازدید کند. 

کاظمی یادآور شد: در این سفر، با نظر مساعد وزیر راه، مطالعات اولیه اتصال ایلام به مرکز کشور از طریق آزاد راه آقا امیرالمومنین (ع) (آزاد راه خرم آباد – پل زال – دهلران – مرز چیلات – نجف اشرف) و آزاد راه کربلای معلی (کرمانشاه – حمیل – ایلام – مهران -کربلا) توسط اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام انجام و با پیگیری مسوولین ارشد استان و اداره کل راه و شهرسازی، عملیاتی شدن آن در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قرار گرفت. 

وی گفت: طول این آزاد راه از پل زال تا مرز چیلات( آزاد راه آقا امیرالمومنین علیه السلام ) ۱۵۰ کیلومتر است که در نهایت، با اتصال به نجف اشرف در کشور عراق، به عنوان کوتاه ترین مسیر به نجف اشرف، علاوه بر ارتباط میان کشور ایران و عراق، ارتباط استان ایلام و کل کشور، با کشورهای همسایه برقرار خواهد شد. 

وی تصریح کرد: همچنین، با احداث آزاد راه کرمانشاه – حمیل – ایلام – مهران و در نهایت، اتصال به کربلای معلی، این مسیر نیز، به عنوان کوتاهترین مسیر زائران آقا ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) به کربلا، خواهد بود. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: با توجه به اهمیت موضوع، پیگیری مسئولان ارشد استان و نظر مساعدی که مجموعه وزارت راه وشهرسازی در این زمینه دارند، در آینده نزدیک، اتصال استان ایلام به بزرگترین شبکه آزادراهی منطقه، محقق می شود. 

** فاز اول راه آهن ایلام به مناقصه گذاشته شد

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام افزود: پیگیری هایی متعددی با مسئولان وزارت راه و شهرسازی انجام و مناقصه گذاری فاز اول اجرای پروژه راه آهن ایلام آغاز شده است.

وی تاکید کرد: عملیات ریل گزاری مسیر اسلام آباد غرب به ایلام ۷۳ کیلومتر است که مناقصه ۱۷.۵ کیلومتر آن به ارزش یک هزار و ۴۰ میلیارد ریال انجام پذیرفته است که با بهره برداری از این پروژه، استان ایلام به شبکه ریلی کشور متصل و مردم از خدمات سفری آن بهره مند خواهند شد.

** تداوم تلاش ها برای تکمیل تونل قلاجه دومین تونل ترانزیتی کشور 

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام افزود: تونل قلاجه از مهمترین طرح‌های استان ایلام در حوزه راهسازی است که با بهره برداری از این پروژه بزرگ ملی تحول عظیمی در تونل سازی کشور روی داد.

کاظمی گفت: این تونل به عنوان دومین تونل بزرگ ترانزیتی کشور بر سر راه ارتباطی ۲ استان ایلام و کرمانشاه آبان سال گذشته برای استفاده و سهولت زائران اربعین و مردم ایوان به زیر بار ترافیک رفت.

وی یادآور شد: وجود گردنه‌های خطرناک در مسیر سراشیبی این محور باعث شد تا احداث این تونل برای نزدیکی راه ارتباطی ۲ استان ایلام و کرمانشاه به هم‌، به ویژه شهرستان‌های ایوان از توابع استان ایلام و شهرستان گیلانغرب از توابع استان کرمانشاه و همچنین سهولت در تردد زائران اربعین حسینی الزام عملیات اجرایی این پروژه مهم را دو چندان کرده است.

وی اضافه کرد: طی سال های گذشته مسئولان استانی امکان تردد در این تونل را به طور موقت برای تردد زائران اربعین حسینی فراهم کردند اما هم اکنون با وجود باز بودن این مسیر و به علت نبود سیستم روشنایی کامل و تهویه هوا امکان تردد راحت وسایل نقلیه در این تونل به راحتی فراهم نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: عملیات روشنایی و اجرای نصب تهویه تونل قلاجه برای دسترسی راحت و ایمن به مرز بین المللی مهران تا پیش از آغاز آیین اربعین حسینی با پیشرفت فیزیکی مناسب و با شتاب و جدیت تمام در دست اجراست.

** ۳۰۰ چراغ و ۱۸ تهویه (جت فن) تونل نصب شد
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص وضعیت این پروژه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بر استفاده حداکثری از تمام ظرفیت‌ها برای تسریع در تکمیل تونل اربعین تاکید کرد و گفت: تمام وسایل مربوط به نصب تهویه (جت فن) و سیستم روشنایی خریداری شده است.

علی اصغر کاظمی افزود: تکمیل سیستم روشنایی تونل به ۸۰۰ چراغ و ۴۲ تهویه نیاز دارد که تاکنون و با تلاش و جدیت پیمانکاران ۳۰۰ چراغ و ۱۸ تهویه جت فن نصب شده است.

وی با اشاره به اتمام عملیات روشنایی و تهویه تونل قلاجه تا پیش از ایام اربعین امسال افزود: هم اکنون عوامل اجرایی این پروژه با جدیت در حال نصب تهویه و سیستم روشنایی تونل هستند.

وی بر نقش تونل قلاجه در ترافیک ایام اربعین بخصوص در زمان برگشت زائران اربعین حسینی تاکید کرد و یادآور شد: با بازگشایی این مسیر ترافیک خودروها در مسیر حمیل ایلام – اسلام آباد کمتر خواهد شد و نیمی از تردد زائران اربعین از این مسیر انجام خواهد شد.

** نقش و اهمیت تونل کبیرکوه در توسعه ملی و استانی

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص این پروژه بزرگ ملی هم گفت: تونل کبیرکوه یکی از بزرگترین و طولانی ترین طرح های تونلی و دومین تونل جاده ای کشور از نظر ابعاد بوده که تمامی کارهای مطالعاتی و اجرایی آن توسط مهندسان داخلی انجام گرفته است. 

وی افزود: احداث تونل کبیرکوه که از مطالبات مردم شهرستان های حوزه جنوبی استان است، می تواند به توسعه ظرفیت های اقتصادی در این شهرستان ها کمک کند. 

کاظمی با بیان اینکه اجرای تونل کبیرکوه ۳۶۰ نقطه حادثه خیز بین شهرستان های دره شهر و آبدانان را حذف می کند، گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه راهسازی هم اکنون به بیش از  65 درصد رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام ادامه داد: پروژه ای با پیچیدگی های فنی و توپوگرافی خشن که در دل کبیرکوه احداث شده است که با عرض ۱۲ متر و ارتفاع هشت متر از پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی برخوردار است جمعا از این ۱۱ تونل ۵ هزار و ۲۴۰ متر تونل انجام شده است. 

وی عنوان کرد: با تلاش چند ساله متخصصین بومی عملیات حفاری آن به ایستگاه آخر رسیده و پنج هزار و ۳۰۰ متر از تونل ۶ هزار و ۳۰۰ متری کبیرکوه حفر شده و سال آینده عملیات حفاری این تونل بزرگ به پایان می شود. 

وی گفت: بیش از ۳۶۰ پیچ خطرناک و گردنه صعب العبور بین ۲ شهرستان دره شهر و آبدانان را حذف می کند، همچنین باعث تسهیل در عبور و مرور و صرفه جویی در مصرف سوخت و زمان می شود. 

کاظمی اظهار داشت: حذف ۲۵ کیلومتر از پیچ های تند و پرحادثه گردنه کبیرکوه و روان سازی ترافیک در ایام اربعین و نیز انتقال سریع در مبادلات کالا و خدمات در بازارچه چیلات دهلران از جمله مهمترین مزایای این طرح بزرگ در جنوب استان است. 

وی افزود: با بهره برداری از این طرح بزرگ و تاثیرگذار علاوه بر توسعه حمل و نقل مرکز استان را هم به استان های شمال غرب و مرکزی و جنوب کشور متصل می سازد. 

** تلاش برای اجرایی کردن آزادراه کربلا (کربلا – حمیل – ایلام) 

کاظمی در خصوص این پروژه گفت: فاز اول این پروژه به سمت حمیل چند وقت پیش کنگ زنی شد و بخش خصوصی و سرمایه گذار  پروژه عملیات اجرایی ۵۰ کیلومتری آنرا را آغاز کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به برنامه ریزی های لازم برای اتصال این پروژه به سمت ایلام،  مرز مهران و کربلا خواهد خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک جاده ایلام- حمیل- کرمانشاه به آزادراه تبدیل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازیایلام گفت: در مجموع می توان گفت بدون احتساب دیگر پروژه های در دست اجرای راهسازی اصلی و فرعی در استان ایلام و با برگزاری مناقصه فاز اول راه آهن ایلام، کلنگ زنی آزاد راه کرمانشاه حمیل به ایلام، فراخوان آزاد راه تهران نجف، فراخوان و واگذاری بزرگراه مهران به دهلران و اندیمشک، تکمیل تونل قلاجه و کبیرکوه، آزادراه ایلام – مهران انقلابی بزرگ در حوزه راهسازی استان ایلام به وقوع می پیوندد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.