کدخبر : 9017
چهارشنبه 12 ژوئن 2019 - 14:28
فاقددیدگاه

صنوف اقدامات پیشگیرانه ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را رعایت کنند

مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: همه افراد و صنوفی که با گوشت خام تماس و ارتباط مستقیم دارند باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را به عمل آورند.

دکتر وهاب پیرانی گفت: افراد و صنوفی چون دامداران، عشایر، قصابان، متصدیان مراکز عرضه گوشت اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه از جمله عدم تماس مستقیم با کنه ها، استفاده از لباس کار مناسب، دستکش، ضدعفونی و سمپاشی دام و جایگاه نگهداری دام را بعمل آورند.

وی افزود: با توجه به اینکه کنه های ناقل بیماری از جمله تب کریمه کنگو  در ماه های گرم سال فعالیت می کنند، باید نکات بهداشتی و پیشگیرانه را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری رعایت کنند.

 مدیرکل دامپزشکی ایلام یادآور شد: با توجه به اقدامات پیشگیرانه و کنترلی که در طول سال برای دام و جایگاه دام انجام می شود، تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو در جمعیت دام های اهلی، دامپروری های صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی و وحوش در استان ایلام مشاهده نشده است.

پیرانی تاکید کرد: روند کنترل و پیشگیری از شیوع و ابتلای احشام به تب کریمه کنگو به طور جدی در نقاط مختلف استان ایلام در حال اجرا و پیگیری است.

وی در خصوص این بیماری هم توضیح داد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و خطرناک و مشترک بین انسان و دام هست و از طریق یک نوع کنه به دام و انسان منتقل و علایم این بیماری یک تا سه روز بعد از گزش توسط کنه آلوده و یا پنج تا ۶ روز بعد از تماس با حیوان و گوشت آلوده ایجاد می شود و همچنین خونریزی شدید و زخم از علایم اصلی بیماری تب کریمه کنگو در انسان است.

پیرانی به مصرف کنندگان توصیه کرد: گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز و مورد تایید دامپزشکی تهیه کرده و گوشت را ۲۴ ساعت و جگر و اندرونه به مدت ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری و سپس مصرف کنند و در صورت مشاهده علایم بیماری بلافاصله به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.