کدخبر : 8457
سه‌شنبه 19 فوریه 2019 - 7:59
فاقددیدگاه

طرح آمایش ایلام منتظر تصویب نهایی در شورای مرکزی است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام گفت: طرح آمایش سرزمین استان پس از تصویب در مرحله استانی برای تایید نهایی به شورای عالی آمایش کشور ارسال شده و در صورت تصویب توسط این شورا آماده اجرا در سطح استان خواهد بود.

رحمت الله قیصوری اظهار داشت: مزیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی نقاط مختلف استان ایلام در طرح آمایش سرزمین ا زجمله زیربخش های کشاورزی، معدن، نفت، گاز، پتروشیمی، گردشگری، مرز مهران، ترانزیت کالا شناسایی شده و برنامه ریزی های دستگاه های مختلف اداری استان بر اساس این طرح انجام می گیرد.
وی افزود: برای ظرفیت ها و پتاسیل های نقاط مختلف استان ایلام طرح ها و برنامه هایی مخصوص به آن منطقه تدوین شده که در صورت تصویب طرح در شورای عالی آمایش کشور جنبه اجرایی پیدا می کند و دستگاه های اداری باید برنامه های خود را بر اساس طرح آمایش سرزمین باید تدوین کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام یادآور شد: همچنین هزینه بودجه سالانه دستگاه های اجرایی نیز بر اساس این طرح توزیع و تخصیص می یابد و دستگاه ها باید برای جلوگیری از هدر رفت منابع و نیز داشتن برنامه ریزی مدون و دقیق اهداف سازمانی خود را بر اساس طرح آمایش سرزمینی تهیه و تدوین کنند.
قیصوری با بیان اینکه مطالعه و تدوین سند آمایش استان ایلام از شهریور ماه سال ۹۶ بمنظور استفاده از آخرین نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ آغاز شده بود، افزود: در راستای تدوین بهتر و با کیفیت تر طرح آمایش استان، نتایج مطالعات در جلسات مختلف و کارگروه های تخصصی ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان، کارگروه آمایش و محیط زیست و نشست های متعدد با هدف همفکری با نخبگان استان، صاحب نظران و دانشگاهیان، کارشناسان و دستگاه های اجرایی در استان و ایلامیان مقیم مرکز ارائه و مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

** پیش بینی تبدیل شدن ایلام به یک استان صنعتی
ناظر طرح آمایش استان ایلام نیز گفت: ایلام بر اساس پیش بینی های این طرح در مدت ۱۰ الی ۱۵ سال آینده به یکی از استان های صنعتی و توسعه یافته کشور در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه انرژی، تولید قطعات الکترونیکی و گردشگری تبدیل می شود و یکی از اهم برنامه ها در استان ایجاد صنایع کوچک زودبازده سودآور با اشتغال پایدار و حفظ محیط زیست است.
محمدحسین پاپلی یزدی افزود: بخش عمده ای از فعالیت های تدوین شده در این طرح به شرکت های سرمایه گذار خصوصی واگذار شده و البته برای رونق همه جانبه استان ایلام، شرایط همکاری بخش خصوصی، ملی و حتی ورود شرکت های بین المللی اندیشیده شده و در این راستا تمهیدات و بسته های پیشنهادی به استاندار و مجموعه مسئولان استان داده شده است.
وی یکی از مهمترین اهداف طرح آمایش سرزمین را عدم تمرکزگرایی منابع و سرمایه در استان ایلام و کاهش بروکراسی های اداری و صدور مجوزهای لازم به شرکت های سرمایه گذار و پیمانکار در سریع ترین زمان ممکن برشمرد و تاکید کرد: تغییر در قانون برگزاری مناقصات پروژه ها به سود استان، پرداخت مالیات شرکت های پیمانکاری در استان و افزایش ارزش افزوده از مزایای این طرح است.
به گزارش ایرنا، حسب دستور ریاست جمهور مبنی بر تسریع در جهت اجرایی شدن مطالعات برنامه آمایش سرزمین در استان ها، برنامه های آمایش در دستور کار جدی دولت قرار گرفته است.
برنامه آمایش سرزمین استان یک برنامه بالادستی است که این طرح بر اساس بند الف ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۳۲ قانون احکام دائمی شکل گرفته و استان ها مکلف به تدوین برنامه آمایش سرزمینی به عنوان یک برنامه بالادست هستند و در ایلام این طرح از شهریور سال گذشته شروع شد.

منبع: ایرنا

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.