کدخبر : 8323
شنبه 12 ژانویه 2019 - 14:57
فاقددیدگاه

مسکن امید ، بازآفرینی رونق در محله های قدیمی شهر

مسکن امید با محتوای احیا بافت فرسوده شهری به عنوان ثمره همسویی بیشتر دولت و شهرداری ها، فرصتی دوباره برای بهسازی بافت فرسوده و رونق دوباره زندگی در محلات قدیمی شهرهای مختلف کشور از جمله نقاط شهری استان ایلام تلقی می شود.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح مسکن امید در نیمی از گستره شهری استان ایلام ضروری است، نیمی که یا حاشیه یا بافت های فرسوده تعریف شده اند و اکنون بعد از ۱۳ ماه تحمل زمین لرزه های متوالی کوچک و بزرگ سازه های واقع در آنها ناپایدارتر و سست تر شده است.
به تعبیری دیگر زمین لرزه های متعدد جنوب استان کرمانشاه که کانون رخداد آنها کمترین فاصله و مجاورت را با ایلام دارد زنگ ریزش را در یکسال گذشته برای بسیاری از واحدهای مسکونی موجود در محله های قدیمی یا به اصطلاح بافت فرسوده شهرهای مختلف این استان به صدا درآورده است زنگی که یا با ریزش یا نوسازی قطع می شود.
این درحالی است که حدود ۵۰ درصد جمعیت شهری استان ایلام در بافت های فرسوده یا سکونتگاه های غیر رسمی ساکن هستند که براساس برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور قرار بود هر سال ۱۰ درصد آنها احیا و بهسازی شود که چنین نشد و اکنون بعد از همه این سال ها میزان فرسودگی سازه های در محلات قدیمی شهرهای ایلام اگر بیشتر نشده باشد کمتر نیز نشده است.
بر اساس آمار رسمی بیش از ۵۰۰ هکتار از محدوده شهری ایلام را بافت های فرسوده و ۲۳۰ هکتار را نیز سکونتگاه های غیر رسمی تشکیل می دهد که این میزان در مجموع ۳۰ درصد محدوده شهری این استان را شکل داده است.
بدتر از ناپایداری سازه ها ، فقر نقدینگی ساکنان محلات فرسوده و قدیمی شهر است که نتیجه ترکیب آنها عدم استقبال و استفاده ساکنان سکونتگاه های در معرض تخریب از مزایای طرح بهسازی بافت فرسوده است.

** استقبال کم مردم از بازسازی واحدهای فرسوده
مدیر بافت فرسوده اداره کل راه و شهرسازی ایلام استقبال کم مردم را اصلی ترین مانع بازسازی بافت فرسوده این استان عنوان کرده و می گوید : با وجود اختصاص سهمیه و تسهیلات نوسازی برای هشت هزار واحد مسکونی از سال گذشته تاکنون فقط یک هزار و ۸۰۰ نفر برای بازسازی منازل مسکونی خود ثبت نام کرده اند.
لیلا کلانتری از تخصیص ۸۰ میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته از محل منابع وزارت راه و شهرسازی برای توانمندسازی ، ساماندهی و احیای سکونتگاه های غیررسمی این استان خبر داد.
وی گفت: دولت تدبیر و امید ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و مطالعات بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری را در دستور کار قرار داده و در این استان هم ساماندهی این نقاط و بافت های فرسوده شروع و مطالعات بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهر تهیه شده است.
وی افزود: سال ۹۵ و در راستای اجرای طرح بازآفرینی در محلات ناکارآمد و سکونتگاه های غیر رسمی استان ۲۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی(وزارت راه و شهرسازی)، استانی و شهرداری هزینه شد.
کلانتری به وضعیت بافت های فرسوده استان اشاره کرد و یادآور شد: هم اکنون احیا و نوسازی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی در سطح شهرهای آبدانان، ایلام، ایوان، دره شهر، ملکشاهی، زرنه و چوار تعیین و ابلاغ شده است و موارد مربوط به شهرهای مهران و دهلران نیز در آینده نزدیک ابلاغ و مصوب خواهد شد.
وی با اشاره به سهمیه مناسب هشت هزار واحدی این استان در زمینه تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده در سال گذشته گفت: از این میزان سهمیه استان تاکنون نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ نفر برای بازسازی منازل مسکونی خود ثبت نام کردند.
مدیر بافت فرسوده اداره کل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: این فرصتی بود که می توانست به احیای بافت فرسوده شهری کمک زیادی کند اما با استقبال کم مردم مواجه شد و سهمیه جذب این میزان تسهیلات تغییر و در سال جاری به صورت ماهانه اجرایی خواهد شد.
وی تاکید کرد: منافع توانمندسازی و ایمن سازی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی شامل حال تمام مردم شهر می شود و مردم باید در زمینه نوسازی بافت های فرسوده مشارکت و همراهی بیشتری داشته باشند.
در مجموع می توان گفت که بزرگترین مشکل موجود بر سر راه احیا و نوسازی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی در استان ایلام صاحبان این بافت ها هستند.
گزارش های به دست آمده خبرنگار ایرنا از چند محله ساکن نشین در بافت های فرسوده شهر ایلام ساکنانی که در این محلات زندگی می کنند توان مالی پرداخت هزینه بازسازی و بهسازی منازل خود را ندارند.
گزارش های بدست آمده در گفت وگو با چند تن از خانوارهای این مناطق و محلات نشان دهنده این است که برخی از مردم ساکن در این بافت های فرسوده درآمد مشخصی برای پرداخت اقساط تسهیلات تخصیص یافته برای این مهم را ندارد که باید برای این مهم چاره ای اندیشیده شود.

** اختصاص ۴۶۰ میلیارد ریال به طرح‌های بازآفرینی شهری ایلام
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: ۴۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات بازآفرینی شهری به این استان اختصاص یافت.
علی اصغر کاظمی با اشاره به بودجه تخصیص داده شده به این استان در حوزه بازآفرینی گفت: سهم دولت برای ارائه تسهیلات در حوزه بازآفرینی در ایلام ۴۶۰ میلیارد ریال است که اولویت نخست ما اتمام طرح‌هایی است که اکثر آنها پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد داشته و مابقی در بحث مسکن امید هزینه خواهد شد.
وی با اشاره به تعامل مناسب اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام در بحث اقدام جامع مشترک با دیگر ارگان‌ها از جمله شهرداری‌های استان، تصریح کرد: تعامل بسیار بالا و خوبی با شهرداری‌های استان از جمله شهرداری ایلام وجود دارد.
وی اضافه کرد: در نشست های که در این خصوص برگزار کردیم سهم مشترک مشخص شده و به زودی برنامه اقدام مشترک خود را به همه ارگان‌ها اعلام خوایم کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام ادامه داد: تعامل خوبی در این باره در استان وجود دارد و با این هماهنگی‌ها و نیز با همراهی دیگر ارگان‌ها به نظر می‌رسد می‌توانیم شاهد اقدام مناسبی در حوزه بازآفرینی در استان ایلام باشیم.

** ۲ هزار و ۳۱۳ واحد مسکن امید در ایلام احداث می شود
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام، احداث مسکن امید را از راهبردهای دولت تدبیر و امید برشمرد و اظهار داشت: بابت بحث مسکن امید اقدامات لازم انجام شده است تا در همه شهرهای استان اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی به راه و شهرسازی ایلام منتقل شود.
کاظمی افزود: این زمین‌ها سهم آورده دولت در بحث مسکن امید خواهد بود و برنامه ما در بحث مسکن امید در حوزه بازآفرینی در سال ۹۷ تعداد ۲ هزار و ۳۱۳ واحد است که بعد از ارائه زمین‌ها نشست هایی را با انبوه سازان برگزار خواهیم کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: عملیات اجرایی احداث این واحدها به زودی از طرف وزارت ابلاغ و آغاز می شود که بر اساس برنامه ‌ریزی صورت گرفته این واحدها ظرف مدت دو سال آینده اتمام و به متقاضیان تحویل داده می شود.
به نظر می رسد تحقق اهداف مسکن امید در گرو یافتن راهکارهایی برای مشارکت بیشتر مردم و ساکنان این مناطق با این طرح است راهکارهایی که از یکسو فقر درامدی انان را ترمیم کند و از سوی دیگر بر موانع ذهنی و فرهنگی آنان غلبه کند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.