کدخبر : 8320
شنبه 12 ژانویه 2019 - 14:55
فاقددیدگاه
به بهانه اکران فیلم سینمایی "مستطیل قرمز"

بازیابی نام گمشده ایلام در سینمای دفاع مقدس

جامک: مهدی کاکاخانی دیماه همیشه یادآور حماسه‌ای بزرگ و ماندگار در تاریخ پر فراز و نشیب استان ایلام است. نزدیک به چهار دهه پیش عده ای از مردان و زنان عشایر ایلات ریشه دار و قدیمی، دوشادوش نیروهای ارتش با دستان خالی در مقابل دشمن متجاوز به صف شدن و با نثار جان ومال خویش، "میمک" قطعه ای از این خاک مقدس را به دامن وطن بازگرداندند.

بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه از آن واقعه عظیم و ماندگار، نه تنها زوایای پیدا و پنهان آن عملیات استراتژیک و تاثیرگذار بلکه دیگر افتخارآفرینی‌های ساکنان عروس زاگرس در دوران هشت سال دفاع مقدس از مرزهای ایلام فراتر نرفت و هیچ تریبونی برای معرفی این همه جانفشانی ها پیشقدم نشد.
با نگاهی به وضعیت فیلم های سینمایی ساخته شده در حوزه جنگ، به ندرت نامی از ایلام و ایلامی برده شده است. تاکنون هیچ یک از تهیه کنندگان، فیلم نامه نویسان و کارگردانان مرکزنشین فعال در حوزه سینمای دفاع مقدس، نخواسته‌اند سوژه های خود را ازمیان بیشمار رویداد مهم رخ داده در ۴۵۰ کیلومتر مرز درگیر مستقیم با جنگ را انتخاب کنند و عموما همۀ آنان جنگ و دفاع را در یک جغرافیای خاص غیر از ایلام تعریف کرده اند.
حتی برخی رقبا با شیوه هایی خاص در صدد گمنام ماندن ایلام بوده و هستند. به عنوان نمونه؛ در کنگره عظیم اربعین تلاش فراوانی برای دیده نشدن مهران صورت گرفت که خوشبختانه موفقیتی حاصل نشد. یا در مسیر ورود به استان ایلام از سمت استان همسایه شمالی، در تابلوهای راهنمایی و رانندگی نام ایلام به چشم نمی خورد یا بعضا با فونت ریز نوشته شده است! وقس علیهذا…
اما فرزندان ایلام چه در دوران دفاع مقدس و چه در زمان کنونی به نیکی ثابت کرده اند که ظرفیت انجام کارهای بزرگ را دارند. “حسن” و “حسین” هنرمندان دوقلوی ایلامی با جسارت فراوان، ساخت اولین فیلم سینمایی تاریخ استان ایلام را با روایت برشی از مصیبت های وارده بر این مردم در طی دوران جنگ هشت ساله و منحصربه فرد ترین واقعه تاریخی یعنی بمباران زمین فوتبال چوار در سال ۱۳۶۵ را با دستان خالی اما تلاشی مضاعف به ایستگاه آخر رساندند.
سالن خلیج فارس موزه دفاع مقدس در روز ۲۱ دیماه ۱۳۹۷ شاهد رونمایی از اولین فیلم سینمایی ساخته برادران صیدخانی با عنوان “مستطیل قرمز” بود. همت و غیرت این دوجوان ایلامی ستودنی است و حالا به همه ثابت می شود که ایلامیان همانگونه که در دوران جنگ سخت برای حراست و پاسداری از خاک وطن خوش درخشیدند، در سایر عرصه ها مخصوصا در حوزه فرهنگ و هنر نیز می توانند حرف برای گفتن داشته باشند. همین بس که در حال حاضر “نوید محمدزاده” و “علی شادمان” نیک می درخشند و مکرر افتخار آفرینی می کنند.
سخنی کوتاه با مدیران و مسئولانی که بودجه و منابع برای حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در اختیار دارند. مدیران ارجمند! ۳۰ سال از پایان جنگ گذشته است اما هنوز کسی حرکت و یا اقدامی از سوی شما که بتواند حق مطلب ادا کند، ندیده است. آیا وقت آن نشده که برای معرفی جانفشانی های مردم ایلام در طی هشت سال دفاع مقدس کاری ماندگار انجام دهید؟
کسانی که از نزدیک در جریان ساخت فیلم مستطیل قرمز بودند به درستی می دانند که برادران صیدخانی با چه مصائب و مشکلاتی آنرا به این مرحله رسانده اند که از پرداختن به جزئیات و مشکلات مالی پیش آمده برای آنان خودداری می شود.
لطفا برای پشتیبانی و یاری دادن به فعالان فرهنگی و هنری پیشقدم شوید. اجازه ندهید “مستطیل قرمز” اولین و آخرین فیلم سینمایی حوزه دفاع مقدس در جغرافیای ایلام باشد. شما بهتر از هر کس دیگری می دانید که تاریخ ایلام سرشار از سوژه های بکر و واقعی است. جای جای این خاک شاهد شهامت و شجاعت سرداران بزرگی است که افتخارآفرینی آنها در نقطه صفر مرزی جا مانده است. بنابراین با حمایت و پشتیانی هدفمند از امثال “حسن و حسین” ها، نام گمشده ایلام در سینمای دفاع مقدس را بازیابی نموده و دین خود به این مردم ادا کنید.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.