کدخبر : 8205
سه‌شنبه 11 دسامبر 2018 - 14:48
فاقددیدگاه

اعتبار آموزش و پرورش استثنایی کشور ۶ برابر شده است

معاون برنامه ‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش‌ و ‌پرورش استثنایی گفت: اعتبارات این حوزه در کشور به نسبت ابتدای دولت تدبیر و امید بیش از 6 برابر شده است.

گزارش ایرنا، محمد غفوریان روز سه شنبه در آیین بزرگداشت روز معلولان در ایلام اظهار داشت: سال ۹۲ به آموزش و پرورش استثنایی کشور ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد که با همت دولت دولت تدبیر و امید این میزان هم اکنون به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته که افزایش بیش از ۶ برابری را نشان می دهد.
وی افزود: همچنین در بخش خدماتی از جمله بیمارستان ها، خرید سمعک، ویلچر و واکر ۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
معاون برنامه ‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش‌ و ‌پرورش استثنایی در خصوص سرویس ایاب و ذهاب مدارس استثنایی تاکید کرد: سال های گذشته ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای سرویس این مدارس در نظر گرفته شده بود که هم اکنون این میزان به ۳۶۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.
غفوریان یادآور شد: خدمات توانبخشی از آموزش جدا نیست حتی بر آن مقدم است و باید با هم فکری معلمان، مربیان و اولیا توانمندی این افراد به منصه ظهور برسد و با ایجاد اعتماد بنفس و انگیزه همانند سایر مردم در جامعه حضوری فعال داشته باشند.
وی اضافه کرد: توسعه، تقویت تعامل و جلب مشارکت ‌های تخصصی و حمایتی برای پشتیبانی از فعالیت‌های توانبخشی، آموزشی و شناسایی، بهره‌گیری و هدایت مشارکت همه نهاد‌های اجتماعی لازم است.
غفوریان با بیان اینکه معلولیت تنها مشکل فرد نیست بلکه به جامعه نیز مربوط است، گفت: افراد معلول باید برای حضور در جامعه از خدمات و فرصت های برابر برای حضور موثر در پیرامون بهره مند شوند.
وی تاکید کرد: بعنوان متولیان برنامه ریزی در امور مردم همچنین متولی اجرای امور معلولان باید بدانیم استفاده از حقوق برابر تنها امکانات نیست بلکه باید حضوری مطمئن ایجاد کرد.
غفوریان تصریح کرد: ایجاد فرصت های برابر تنها از طریق مناسب سازی فضاها نیست بلکه باید نگرش به مقوله معلولیت تغییر و بپذیریم معلولیت محدودیت نیست.
وی به موفقیت معلولان در مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: ۴۰۰ نفر از معلولان در دانشگاه های مختلف کشور پذیرفته شده اند و از این تعداد ۱۵ نفر حائز رتبه های اول تا سوم کنکور بوده و یک نفر نیز در رشته پزشکی پذیرفته شده است.
غفوریان به میزان سختی کار معلمان مدارس استثنایی اشاره کرد و گفت: معلمان در این حوزه بسیار پرکار و فعال هستند و در مقایسه با معلمان مدارس عادی علم بالاتری در حیطه آموزش و تربیت دانش‌آموز دارند.
وی افزود: ۱۵۱ هزار دانش آموز استثنایی در یک هزار و ۶۰۰ مدرسه کشور در حال آموزش هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام نیز در این آیین گفت: متولیان امور تربیتی و فرهنگی باید به نیاز‌های دانش‌آموزان مدارس استثنایی توجه جدی داشته باشند تا این دانش آموزان دچار آسیب‌های جدی و روحی و روانی نشوند.
اسفندیار رستم زاد با بیان اینکه طی چند سال گذشته توجه ویژه ای به مدارس استثنایی شده، افزود: آموزش ساده ترین مهارت های زندگی اجتماعی به دانش آموزان از اولویت های اصلی جامعه تعلیم و تربیت است، و توانمندسازی و حمایت ویژه از جامعه معلولان زمینه ساز پویایی جامعه امروز استان است.
وی تاکید کرد: دانش آموزان استثنایی باید بتوانند زیرپوشش خدمات آموزشی و پرورشی قرار بگیرند و هیچ گونه کمبودی در حوزه تعلیم و تربیت احساس نکنند.
وی با بیان اینکه والدین این افراد مشکلات بسیاری را متحمل می شوند، گفت: درد و رنج والدین معلولان بر کسی پوشیده نیست اما با حمایت آنها این افراد می توانند زندگی بهتر سرشار از شادی داشته باشند.
رستم زاد تاکید کرد: با توجه به توانمندی هایی که در این افراد وجود دارد مسئولان نیز باید به این بخش توجه ویژه ای داشته باشند و شرایط لازم برای حضور بدون مانع آنها در جامعه فراهم نمایند.
در پایان این آیین از معلمانی که خود نیز دارای معلولیت هستند و بازنشستگان آموزش استثنایی در سالن امور تربیتی آموزش و پرورش استان تجلیل بعمل آمد.
به گزارش ایرنا، دانش آموزان استثنایی استان ایلام در ۲۳ واحد آموزشی مشغول تحصیل هستند که از این تعداد چهار مدرسه مرکز مربوط به اختلالات یادگیری است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.