کدخبر : 8140
سه‌شنبه 27 نوامبر 2018 - 8:57
فاقددیدگاه
ابهامی که ضرورت دارد مسئولان درباره آن شفاف سازی کنند؛

چه بر سر اموال غیرمشروع دو مفسد اعدام شده آمده؟!

از جمله ابهاماتی که اعدام مظلومین (سلطان سکه) و محمد اسماعیل قاسمی (محمد سالم) به دنبال داشته و مورد توجه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و هنوز دست به دست می‌شود، فرجام اموال این دو مجرم است!

به فاصله دو هفته از اعدام دو مفسد اقتصادی، همچنان برخی پرسش ها درباره این پرونده پاسخ نیافته است؛ پرسش ها و ابهاماتی که ضرورت دارد پاسخ داده شوند.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله ابهاماتی که اعدام مظلومین (سلطان سکه) و محمد اسماعیل قاسمی (محمد سالم) به دنبال داشته و مورد توجه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و هنوز دست به دست می‌شود، فرجام اموال این دو مجرم است.

صحبت درباره مقادیر هنگفتی سکه و دیگر اموال است که حکم پرونده حکایت از استحصال آن‌ها به شیوه‌های غیرمشروع و غیرقانونی دارد، اموالی که در سایه استحصال آن، به اقتصاد کشورمان ضربات مؤثری وارد آمده و سبب ساز تنش‌های فراوانی در جامعه شده است.

موضوعی قابل توجه که هنوز برخی با یادآوری ابعاد این اموال در خصوص آن سخن می‌گویند؛ اینکه پای چند هزار سکه در میان است که وزنشان چند تن می‌شود. چند هزار کیلو طلای ناب که با توجه به نرخ روز بازار، ثروت هنگفتی می‌شود که ظاهرا تنها گوشه‌ای از مایملک یکی از متهمان بوده است که از طریق غیرمشروع به دست آورده بود.

داستانی که برخی در آب و تاب دادن به آن از هیچ واقعیت و کذبی دریغ نمی‌کنند؛ از شاخ و برگ دادن به سابقه دستگیری وی در سال‌های گذشته تا پشت پرده‌هایی که گاه بی شباهت به افسانه هم نیستند؛ افسانه‌ای که برخی روایات‌ به باورپذیر شدنشان کمک کرده، از جمله آن روایت که می‌گویند وقتی مظلومین را دستگیر می‌کردند، گفت: «بگویید سلطان سکه را گرفته‌اید!»

مقدمه‌ای پر رنگ و لعاب که بعد از آن این ابهام مطرح می‌شود که تکلیف اموال این مجرمانِ مجازات شده چه شد؟ آیا اموال غیر مشروع ایشان به خزانه کشور و بیت المال بازگشت داده شد؟ اگر پاسخ مثبت است، چه میزان از آن و هدف از این کار چه خواهد بود و اگر نه، چه بر سر این ثروت آمده؟ آیا قرار است برای هدف خاصی صرف شود؟

سلسله ابهاماتی که بی شک مطلوب و مورد نظر مسئولان نیست، چون می‌دانیم سرعت عمل در رسیدگی به این پرونده و قاطعیت در صدور حکم و اجرای آن، اهداف مهمی داشته است. اهدافی مانند بازگشت آرامش به جامعه و هشدار دادن به همه آن‌هایی که در شرایط ملتهب این روز‌های بازار، سودجویی و بحران سازی می‌کنند.

رویکردی که می‌شود در راستای پیشگیری از وقوع جرم تعبیر و تفسیرش کرد و بر این اساس، عبرت آموزی در این پرونده، پررنگ جلوه می‌کند؛ پرونده‌ای که باید از دستاورد‌های آن در مقابل شائبه‌ها و شایعه‌ها مراقبت کرد و یکی از اقدام‌های کلیدی در این راستا، شفاف سازی در خصوص آن است.

ضرورتی که باید با وسواس و دقت مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا اثربخشی لازم به دست آید. نگاهی که با توجه به طرح شائبه در خصوص فرجام ثروت ثبت و ضبط شده از این دو مفسد اقتصادی، باید با شفاف سازی در مسیر تحقق قرار گیرد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.