کدخبر : 5495
پنج‌شنبه 16 فوریه 2017 - 21:58
فاقددیدگاه

با حلوا حلوا دهان فرهنگ شیرین نمی شود

پایگاه خبری جامک: مهدی کاکاخانی سال هاست از بی توجهی سازندگان فیلم های سینمایی دفاع مقدس به مناطق جنگی استان ایلام گله مند هستیم چرا که با گذشت بیش از 28 سال از اتمام جنگ تحمیلی هنوز هیچ تهیه کننده و یا کارگردانی سوژه فیلم های خود را از میان بی نهایت رویداد و وقایع مهم رخ داده در ۴۵۰ کیلومتر مرز درگیر با جنگ در حوزه استان ایلام اختصاص نداده و به نظر هم نمی رسد در آینده کسی این کار را انجام بدهد.

بی تردید اگر انتظار داریم کارگردان های فعال در حوزه سینمای دفاع مقدس مانند ابراهیم حاتمی کیا، مسعود ده نمکی و امثالهم برای انعکاس رشادت های مردم ایلام در دوران دفاع مقدس و یا معرفی سرداران شهیدی که آوازه نامشان تنها در جغرافیای ایلام باقی مانده است، پیشقدم می شوند، سخت در اشتباهیم زیرا اگر چنین نیتی داشتند، تاکنون اقدام می کردند. ضمن این که هنوز مردم ایلام خاطره توهین “داریوش مهرجویی” در فیلم «بمانی» را در ذهن خود دارند و هیچگاه هم آن را فراموش نخواهند کرد.

اما این بدان معنا نیست که بایستی دست روی دست گذاشت و در این حوزه کاری انجام نداد. هم اکنون دو جوان هنرمند ایلامی به نام های “حسن و حسین صیدخانی” آستین همت را بالا زده و با سرمایه شخصی و به پشتوانه جسارت و شهامت خویش برای انجام کاری ارزشمند در حوزه دفاع مقدس، ایثار و شهادت، تولید فیلم سینمایی با عنوان “مستطیل قرمز” را کلید زده اند.

فیلمی که به موضوع دوران زندگی مردم ایلام در زیر چادرها و مصائب و مشکلات زندگی آن زمان و همچنین حادثه تلخ و تاریخی بمباران زمین فوتبال چوار و شهادت جمعی از ورزشکاران پرداخته است و تاکنون هم بیش از ۵۵ درصد پروژه به اتمام رسیده است.

اما در ادامه به دلایل مسائل مالی، ساخت فیلم “مستطیل قرمز” با مشکلات جدی روبرو شده به طوری که ممکن است این پروژه هنوز متولد نشده به مرگ زودرس دچار شود. بنابراین عوامل دست اندرکار این طرح به شدت نیازمند همراهی و مساعدت تصمیم گیران و تصیمم سازان حوزه فرهنگ استان می باشند.

بی تردید انجام کارهای فرهنگی بدون پشتوانه مالی و عدم اختصاص بودجه کافی امکان پذیر نمی باشد. سالانه بودجه های هنگفتی صرف فعالیت های فرهنگی می شود که به دلیل هدفمند نبودن و اتخاد تصمیمات جزیره ای و غیر مسنجم جز هدردهی منابع نتایج قابل توجه ای حاصل نمی شود.

انتظار می رود استاندار محترم و مدیران سازمان های متولی فرهنگ استان با دعوت از عوامل این فیلم و شنیدن حرف های آنان به هر نحوی که می دانند یاری رسان آنان باشند.

بی شک اختصاص منابع مالی مستقیم به ساخت این فیلم از سوی سازمان های دولتی مانند استانداری یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلایل قانونی و عدم وجود سرفصل های مشخص امکان پذیر نمی باشد اما می شود از ظرفیت شرکت های نفتی و صنایع وابسته بهره گیری نمود. این در حالی است که هر دو نماینده حوزه شمالی استان عضو کمیسیون انرژی مجلس هستند و از سوی دیگر تاکنون از برکت وزارت نفت و شرکت های وابسته در حوزه استان ایلام خدمت قابل توجه ای متوجه این مناطق نشده است لذا متقاعد نمودن مسئولین این وزارتخانه برای مشارکت در اجرای یک طرح فرهنگی چندان سخت نمی باشد.

شاید خیلی ها فکر می کنند که جوانان ایلامی ظرفیت انجام کارهای بزرگ در سطح ملی را ندارند اما درخشش خیره کننده و متوالی “نوید محمدزاده” در جشنواره فیلم فجر و یا نقش آفرینی های زیبای “علی شادمان” در سریال ها و فیلم های سینمایی، افتخار آفرینی های پی درپی “مهدی نورمحمدی” به عنوان یک مستند ساز برجسته در سطح جهانی، نشان دهنده پتانسیل بالای جوانان این استان برای انجام کارهای ماندگار در حوزه هنر نمایش و سینما می باشد.

امیدواریم با انجام حمایت های مادی و معنوی از عوامل فیلم سینمایی “مستطیل قرمز” زمینه درخشش جوانان ایلامی در حوزه سینمای ملی و دفاع مقدس را فراهم گردد. شاید در گام اول تمام خواسته های ما تحقق نیابد اما همین شروع می تواند بسترساز آغاز دیگری باشد. امید که چنین باد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.