کدخبر : 15653
شنبه 21 می 2022 - 19:08
فاقددیدگاه

هیچ کس برای سلامتی آقای مدیر، دعا نکرد!!!

چهارشنبه خونین ایلام اتفاق متاثر کننده و ناگواری بود که هیچگاه خاطره شوم آن از ذهن مردم فراموش نخواهد شد. رویدادی که عوامل متعددی در خلق آن اثرگذار بوده و واکاوی ابعاد آن نیازمند ساعت ها کار کارشناسی و تحلیل های علمی است

پایگاه خبری جامک: فارغ از هرگونه داوری و یا تلاش برای دستیابی به چرایی موضوع؛ به دلیل عدم اشراف اطلاعاتی، هرگونه اظهار نظر در خصوص مقصر یا مقصرین را در صلاحیت خود نمی دانیم. اما مسئله مهمی که کمتر مورد توجه قرار گرفت، واکنش ها نسبت به زنده ماندن شخص مدیر بود.

عموما هنگام وقوع چنین اتفاقاتی به هر میزان که تعداد جان باختگان کمتر شود، امتیاز محسوب شده و اخبار خوشحال کننده ای تلقی می گردد. در صورتی که فضای عمومی و پیام های درج شده در شبکه های اجتماعی پیرامون زنده ماندن شخص مدیر چنین به نظر نمی رسید! جای تامل فراوان دارد.

بدون تردید طی سال های اخیر به دلایلی، بین مردم و مسئولین و بین مسئولین و زیردستان فاصله معناداری به وجود آمده است. دقیقا ۲۰ سال پیش، یعنی اردیبهشت ۱۳۸۱ که “طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع” توسط شورای عالی اداری کشور ابلاغ شد، موارد کاملا علمی و کارشناسی در جهت اصلاح ساختار اداری و بهبود نظام مدیریتی پیش بینی شده بود که در سال های ابتدایی اقدامات خوبی صورت گرفت اما این طرح هم به مانند سایر برنامه‌های توسعه‌ای و زیرساختی، با گذشت زمان کمرنگ و در نهایت بی رنگ شد!

یکی از بخش های اثرگذار و مهم طرح تکریم ارباب رجوع انتخاب “نماینده همکاران” با یک فرایند کاملا دموکراتیک و بر مبنای رای گیری مخفی از همه کارکنان بود.

نماینده منتخب همکاران، صلاحیت حضور در جلسات شورای معاونین، شورای اداری، کمیته انتصابات و… با حق رای دارا بود. به دلیل اینکه شرایط انتخاب شفاف و مناسب بود، نماینده همکاران از میان افراد شاخص، شجاع و معتمد انتخاب می شد و این افراد نقش تاثیرگذاری در پیگیری مطالبات کارکنان داشته و علاوه بر نقش مصلحی، زبان گویای آنان در جلسات تخصصی بودند.

با حذف غیر رسمی طرح تکریم ارباب رجوع در دستگاه های اجرایی، انتخاب نماینده همکاران هم به محاق رفت. به مرور جلسات عمومی کارکنان با مسئولین نیز تعطیل شده و هیچ فردی به نمایندگی از کارکنان در جلسات تصمیم گیری مدیران هم وجود ندارد.

نکته مهم دیگر اینکه؛ در تغییر و تحولات مدیریتی کلان مجموعه، هیچ جایی برای دریافت نظرات کارکنان پیش بینی نشده و عموما انتصاب افراد در راس دستگاه ها به صورت محفلی، خارج از مجموعه همکاران و براساس روابط کاملا غیر کارشناسی صورت می گیرد.

بدون تردید حادثه اداره اموال و املاک بنیاد مستضعفان ایلام، لکه سیاه و نقطه‌ی ضعف بزرگی برای ساختار اداری و مدیریتی استان محسوب می شود. ساختاری که به راحتی اجازه جلوس افراد ناتوان و حاشیه‌دار بر هرم دستگاه ها صادر می کند. ساختاری که صدای کارکنان در آن شنیده نمی شود.

ساختاری که بر استخدام افراد و سفارش شدگان نظارت ندارد. ساختاری که با ایجاد تبعیض و فاصله گذاری، نفرت و خشم را در منابع انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه هر مجموعه کاشت می کند. نفرتی که مانند چهارشنبه خونین ایلام بمب می شود و برسر یک کشور آوار می گردد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.