کدخبر : 15349
جمعه 8 آوریل 2022 - 21:12
فاقددیدگاه

چهارده بدر در تانکرستان

سالهای کمی دور، " تنگ حمام" مکانی زیبا بود، جایی که چشمهایم پر‌ از تصویر لاله های سرخ و گلهای زرد می شد و در لطافت هوای بهاری با ترنم پرندگان دراز می کشیدم روی فرش سبز زمین. هنوز می توانم نوازش باد بر صورت کودکی که پشت وانت ایستاده و شب ش را به امید تفریح فردا خواب ش نبرده بود احساس کنم، آنجا مقصدی پر از گلهای لاله ای بود که سالهاست رفته اند، هم از خاک و هم از یاد.

جامک: شمس الدین رستمی

سی سال گذشته، بارها شنیده و از دور هم دیده بودم که طبیعت رایگان و عمومی آنجا را به اسم خانه باغ اختصاصی کرده اند و سهم دیگران که آرمیدن زیر سایه درختان بلوط ش بود به تاراج رفته است،
سرانجام بعد از تعطیلات امسال، به همراهی دوستان تا بالای “سیاه کوه” تاختیم. در مسیر رفت تا چشم کار می کرد فنس بود در فنس، کانکس و کانکس، کنار هر درختی یک تانکر،
از خیابان اصلی تانکرستان که رد شدیم تا بالای سیاه کوه، پای درختانش جای آتشی و کنارش را چند بطری آب معدنی و آشغال ها اشغال کرده بودند، نمی دانم ما آدمها از کی اینقدر بی تفاوت و بی انگیزه شده بودیم!!


چاره ای نیست طبیعت باید تاوان سه سال خانه نشینی کرونا را به ما پس می داد.
همراه م که اهل محل بود از مالکان “خانه داغ” ها می گفت، اسامی غریبه نبودند، برخی همین مدیران و مسولین خدوم خودی بودند.
متراژ خانه ها به مساحت باغ قوانین را به سخره گرفته بود و چگونگی نظارت متولیان را در ذهن هر بیننده ای ترسیم می کرد، شنیدن ترفندهای مجوز گرفتگان هم خالی از لطف و گریه نبود.
از خانه های تخریب شده و بازساخته شنیدم، از زمین هایی که با مبلغی بیشتر بدست دلالان از ید کشاورزان محلی خارج شده بود تا برازنده دارنده ای شود.

یاد افسوس کهنه ام افتادم که چرا پادگان نظامی این طبیعت را از مردم گرفته بود و امروز می گفتم کاش باقی آن را هم برده بود.
بزودی از همان طبیعت مجانی هم محروم و آن هم ملک خصوصی می گردد، این نسخه آینده همه طبیعت ماست.

به کجا می رویم!؟
آدمی خستگی هایش را کجا بتکاند!؟
راستی چرا ابرها می آیند اما نمی بارند؟ نکند نگاهی به زیر پا می افکنند و تصمیم شان را می گیرند!؟
در پایان روز، تا من هم همرنگ جماعت گردم باری از هیزم درختان خشکیده آوردم و بخود گفتم تو هم از همین قماشی چرا زبان درازی می کنی.

در مسیر برگشت چند خودروی دولتی و چندین کت و شلوار پوشیده، در کنار چندی از مردم منطقه نشان می داد شاید خبری در راه است.
اما از خود پرسیدم؛
آیا تابحال نتیجه تصمیمات این مسولین در مقابله با بحران بی آبی، خشکسالی، ریزگردها و… چیزی جز همراهی با تجارت ذغال و صدور مجوز خانه باغ هاست!؟
کانال خبری مانشت

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.