کدخبر : 15313
سه‌شنبه 29 مارس 2022 - 13:33
فاقددیدگاه
در راستای تحقق شعار سال؛

ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی دانش بنیان در استانداری ایلام

مروري بر نامگذاري و انتخاب شعار سال‌ها توسط مقام معظم رهبري، نشان دهنده شناخت علمی و تجربی ايشان از اهمیت " تولید"، بستر سازي براي شتاب‌دهي کشور به سمت اقتصاد درونزا و کاهش اتکا به نفت بوده است.

جامک: مهدی کاکاخانی

این شناخت در پیام نوروزی رهبر حکیم انقلاب در آغاز قرن جدید این چنین تشریح شد: «در این چندساله بنده برای شعار سال، ( تولید) را عمدتا محور قرار دادم با یک “قیدی”، یا یک “خصوصیتی”؛ علت هم این است که “تولید” کلید حل مشکل اقتصادی کشور است…..»

در ادامه این پیام؛ مقام معظم رهبری مسئله “تولید” را به “اکسیر” عبور از سختی ها و دشواری های اقتصاد کشور تشبیه و گام اساسی دستیابی به این اهداف، از طریق تولید مبتنی بر دانش و ضرورت پرداختن به فعالیت های دانش بنیان دانست.

بنابراین توجه به فعالیت های دانش محور و دانش بنیان و بسترسازی شکوفایی استعدادهای موجود در این حوزه می‌تواند علاوه بر مزیت آفرینی، مسیری میانبر برای توسعه کسب و کارهای مولد باشد.

استان ایلام علاوه بر دارا بودن ظرفیت های مناسب در حوزه های مختلف، از نظر نیروی انسانی تحصیلکرده دانشگاهی و حتی افراد ماهر و خلاق غیر دانشگاهی از جایگاه خوبی برخوردار است اما به دلایل متعدد، تاکنون امکان بهره گیری از دانش و توان آنان فراهم نشده به طوری که بالاترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی به نسبت جمعیت، مربوط به استان ایلام است.

عدم آگاهی افراد از میزان مشوق ها، نبود بانک اطلاعاتی جامع از شرکت های دانش بنیان، تعدد مراکز تصمیم‌گیری در حوزه دانش بنیان‌ها، ضعف مالی شدید مراکز رشد و فناور برای حمایت از جوانان با دانش ، انگیزه پایین صاحبان ایده های برتر برای تجاری سازی تولیدات خود و….، از جمله عواملی هستند که باعث شده تاکنون شاهد شکوفایی فعالیت های نوآورانه و دانش بنیان در استان ایلام نباشیم.

از طرفی با نگاه به پیام نوروزی مقام معظم رهبری و ترسیم نقشه راه کشور در حوزه تولید و فعالیت های دانش بنیان؛ تحقق اهداف شعار امسال، نیازمند شروع کار عملیاتی و بر مبنای برنامه ریزی مشخص در همین ماه ابتدای سال است.

لازم است در گام اول؛ کارگروه تخصصی “دانش بنیان” به ریاست شخص استاندار و با عضویت مدیران اقتصادی، مراکز علمی و دانشگاهی، مراکز رشد و فنآور، کارآفرینان و صاحبنظران برتر حوزه‌های اقتصادی تشکیل شود.

در مرحله بعد؛ بایستی به صورت ویژه ظرفیت های استان در بخش نیروی انسانی متخصص و کسب و کارهای با قابلیت دانش بنیان شدن شناسایی و همچنین مشوق‌ها و حمایت های مورد نظر از طریق رسانه های جمعی اطلاع رسانی شود.

لذا چنانچه با همدلی و همراهی مسئولین، فعالان اقتصادی و صاحبان فکر و اندیشه گام های محکم و علمی برای تحقق اهداف شعار سال برداشته شود؛ می‌توان در پایان به ارائه کارنامه درخشانی در زمینه شکل گیری کسب و کارهای مبتنی بر دانش و رونق تولیدات دانش بنیان امیدوار بود.

اما اگر همچنان درگیر حواشی و مرزبندی ها باشیم. به جای تلاش برای یکپارچه سازی و هم افزایی تمام جغرافیای استان از شمال تا جنوب، همچنان شاهد این باشیم که عده‌ای به دنبال تقسیم بندی آن به تکه های کوچک و جزئی باشند که این اتفاقات به عنوان آفت اصلی و خطرناک در مسیر توسعه، باعث نگرانی همه دلسوزان و علاقه مندان به رشد و شکوفایی استان ایلام شده است، شکی نیست که امسال هم مانند سنوات قبل جز درج شعار سال در سربرگ نامه های اداری و نصب چند تابلو و بنر تبلیغاتی، عایدی دیگری نصیب مردم نخواهد شد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.