کدخبر : 14282
چهارشنبه 20 اکتبر 2021 - 7:59
فاقددیدگاه

زنگ خطر بحران آب در استان ایلام| خبری از بارش باران نیست

پایین آمدن حجم منابع آبی استان ایلام در کنار افزایش مصرف و کاهش نزولات جوی باعث به صدا درآمدن زنگ خطر بحران آب در استان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کاهش ۴۰ درصدی نزولات جوی و پایین آمدن حجم مخازن آب در کنار مصرف بی رویه آب شرب از مهمترین عواملی است که به نگرانی‌ها در زمینه آب در استان دامن زده است.

با بحرانی شدن وضعیت منابع آبی استان ایلام و کاهش چشمگیر آب ذخیره شده در پشت سدها، زنگ بحران در استان ایلام به صدا درآمده است. کاهش نزولات آسمانی و کمبود آب صرفه جویی بیشتر مردم را می‌طلبد.

با توجه به کاهش میزان آب ذخیره شده در پشت سدها و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دوران کرونا می‌طلبد که با صرفه جویی از این بحران عبور کرد.

کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در استان ایلام
کارشناس هواشناسی استان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نسبت به بلندمدت در حدود ۴۰ درصد و نسبت به سال زراعی گذشته حدود ۴۵ درصد بارندگی‌ها در سطح استان کاهش یافته است.

احسان احمدی نژاد بیان کرد: فعلاً بارش‌های قابل توجهی در استان برای فصل پاییز پیش بینی نشده است.

زنگ خطر بحران آب در استان ایلام| خبری از بارش باران نیست

وی با اشاره به اینکه پیش بینی‌های فصلی نیز بیان کننده بارش‌های کمتر از نرمال طی ماه آبان در استان است، عنوان کرد: انتظار می‌رود طی آذر ماه بارش‌ها به حد نرمال خود برسد.

کاهش ذخایر سدها در استان ایلام
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: حتی اگر امسال نیز سال آبی نرمالی باشد، باز هم آب استحصالی کمتر از نرمال خواهد بود به واسطه اینکه رطوبت زمین کم است و تبخیر و نفوذ آب بیشتر خواهد بود.

با توجه به کاهش بارندگی در استان ایلام، برای تامین نیاز آبی چاره‌ای جز اعمال مدیریت در بخش مصرف و همچنین مهار حداکثری رواناب‌های فصلی نداریم

علی پوراحمد افزود: حجم مخازن سدهای استان در وضعیت فعلی حدود ۶۰ درصد است و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش حجم آب در سدهای مخزنی را شاهد هستیم.

زنگ خطر بحران آب در استان ایلام| خبری از بارش باران نیست

وی گفت: نبود بارندگی باعث کاهش آورد آب در رودخانه‌ها و کاهش ذخایر سدها در استان ایلام شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام گفت: با توجه به حجم خالی ۴۰ درصدی مخازن سدهای استان، آمادگی مهار سیلاب‌ها متناسب با ظرفیت و حجم سدها وجود دارد.

پوراحمد اضافه کرد: با توجه به کاهش بارندگی در استان ایلام، برای تامین نیاز آبی چاره‌ای جز اعمال مدیریت در بخش مصرف و همچنین مهار حداکثری رواناب‌های فصلی نداریم.

نبود بارش و بحران در زمین‌های دیم
کاهش بارندگی‌ها در استان ایلام باعث کشاورزان استان طی سال جاری برای فعالیت کشاورزی بر روی اراضی دیم دچار مشکلات متعدد باشند.

در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار هکتار سطح زیرکشت اراضی آبی استان است و با اجرای پروژه‌های آب و خاک در استان سطح زیرکشت اراضی آبی استان به بیش از ۱۶۰ هزار هکتار خواهد رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی راهکارهای اصلی برای جلوگیری از خسارت‌های کمبود بارندگی به کشاورزان استان، تبدیل زمین‌های دیم استان به آبی است.

زنگ خطر بحران آب در استان ایلام| خبری از بارش باران نیست

محمدعلی اقدسی بیان کرد: ۶۰ درصد اراضی کشاورزی استان ایلام دیم و وابسته به نزولات جوی هستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار هکتار سطح زیرکشت اراضی آبی استان است، تصریح کرد: با اجرای پروژه‌های آب و خاک در استان سطح زیرکشت اراضی آبی استان به بیش از ۱۶۰ هزار هکتار خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی استان در سال جاری طرح جهش تولید در دیم زارهای استان است و این طرح با استفاده از شیوه‌های مدرن کشاورزی و با هدف افزایش بهره وری اجرا می‌شود.

با توجه به عدم بارندگی و استمرار خشکسالی‌ها در استان ایلام به نظر می‌رسد سالی سخت در انتظار تامین آب شرب مردم، کشاورزان، عشایر و…خواهد بود.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.