کدخبر : 14134
یکشنبه 3 اکتبر 2021 - 8:10
فاقددیدگاه

کادر درمانده را دریابید!/ فوق‌العاده خاص، مطالبه عمومی ماست

فوق‌العاده خاص، طرح قاصدک، کارانه و معوقات پرسنل و کادر درمان استان ایلام یا کماکان معطل اجرایی شدن است یا به صورت ناچیز و به دور از عدالت پرداخت شده و به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، کارکنان کادر درمان در استان ایلام علاوه بر تحمل محرومیت‌ها و مشکلات ناشی از محرومیت در استان ایلام و فشار مضاعف ناشی از شیوع بیماری کرونا، با مشکلات دیگری هم دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مشکلاتی که همه مسوولین بر لزوم حل شدن آن تأکید می‌کنند اما مدت‌هاست که این مشکلات هم‌چنان پابرجا هستند.

جبهه جنگ حوزه علوم پزشکی است

یکی از اعضای کادر درمان که طبق روال معمول در بین کارکنان ادارات، مایل به ذکر شدن نامش در گزارش نبود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از نخستین روزهای شیوع بیماری کرونا تمام پرسنل دانشگاه علوم پزشکی اعم از اداری، آموزشی و درمانی مشغول دست و پنجه نرم کردن با کرونا بودند در حالی که سایر ادارات از مزایایی مانند دور کاری استفاده می‌کردند، پرسنل ما به خصوص در بیمارستان‌ها از این مزایا برخوارد نبودند.

وی افزود ادامه داد: در واقع جبهه جنگ حوزه علوم پزشکی بوده است و این قشر مسوول خدمت رسانی به مردم بوده‌اند اما طی این مدت، مدیران این حوزه تمام کاستی‌های سیستم را از سهم پرداختی‌های پرسنل آن را جبران کرده‌اند که در حقیقت حق مسلم پرسنل بوده و این در حالی است که طی این مدت به دلیل این شرایط ویژه شیفت‌های اضافه‌ای نیز به پرسنل تحمیل شده است.

این عضو کادر درمان گفت: پرسنل ما طی این مدت دریافتی‌های حداقلی داشته‌اند که به نسبت سایر ادارات مانند اداره مخابرات، آب و فاضلاب، شرکت توزیع برق و یا پتروشیمی تفاوت فاحش و چشم‌گیری دارد.
 
وی تصریح کرد: هر چند که جنبه مادی قضیه مطرح نیست اما با توجه به دستوری که رئیس جمهور در خصوص جبران خدمت کادر درمان می‌بینیم که حرکت دانشگاه علوم پزشکی ایلام دقیقا در جهت عکس نظر ریاست جمهور است که این موضوع باعث پایین آمدن انگیزه و روحیه کارکنان شده است.

وی ادامه داد: پرداختی ماه‌های گذشته که در قالب کارانه و اضافه کار بوده بسیار ناچیز است و با حداقل ۶ ماه تاخیر مبالغی از ۲۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان را به ازای یک ماه تلاش پرسنل به آنها پرداخت شده است.

این عضو کادر درمان در پایان گفت: شایعاتی مبنی بر اختصاص حق کارانه کرونا به گوش ما می‌رسد اما گویا این مبالغ بین مدیران تقسیم می‌شود و صرف جبران کاستی‌های سیستم شده و سایر کارکنان مبلغی را در این رابطه دریافت نمی‌کنند که این موضوع عادلانه نیست و باید کاستی‌های سیستم از طریق وزارت جبران شود چرا که این مبالغ حق مسلم پرسنل است و نباید در جای دیگری هزینه شود.

یکی دیگر از اعضای کادر درمان اما مشکل فعلی کادر درمان را تنها یک موضوع می‌دانست!
او هم که همانند دیگر همکارش به دلیل ترس از مشکلاتی که ممکن است بعد از انتشار گزارش به سراغش بیاید تمایلی به انتشار نامش نداشت.

لزوم اجرای حق فوق‌العاده خاص 

این عضو کادر درمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مهم ترین مطالبه کادر درمان در سراسر کشور هم اکنون موضوع «حق فوق العاده خاص» است که در اواخر دولت روحانی مطرح شد که البته موضوعی نیست که به تازگی تصویب شده باشد بلکه این بند یکی از بندهای اجرا نشده‌ی قانون خدمات کشوری بوده و سال هاست که پرداخت نشده است.

وی بیان کرد: در سفر اخیر وزیر بهداشت به استان ایلام همکاران ما در بیمارستان شهدای دهلران این خواسته‌ی خود را هم به صورت بنر هم به صورت نامه کتبی و هم در گفت‌وگوی چهره به چهره به وزیر بهداشت اعلام کردند اما همچنان این بند برای اجرایی شدن معطل مانده و اجرا نشدنش نمکی شده بر زخم‌های کادر درمان…

پرداختی‌ها برحسب عدالت نبوده

از دیگر مشکلات کادر درمان پرسیدیم و این گونه پاسخ داد: از سال ۹۲ تا کنون که طرح قاصدک اجرا شده، پرداختی‌ها به خصوص برای حوزه اداری برحسب عدالت نبوده و از سال ۹۲ تا کنون سیستمی در دانشگاه علوم پزشکی ایلام با عنوان« پرداخت اضافه کار برای حوزه اداری برابر رقم مصوب پارسال» برقرار شد که این موضوع باعث شد تا پرسنل نه بر حسب ساعت اضافه کار که بر اساس مبلغ مصوب سال‌های قبل اضافه کار دریافت کنند.

فوق‌العاده خاص چیست؟

پیش از این که به سراغ پاسخ‌های مسئولین برویم بیایید ابتدا بررسی کنیم که «فوق‌العاده خاص» به چه معنا است؟

به گفته‌ی کارشناسان، نظام پرداخت کارمندان دستگاه‌های اجرایی براساس امتیاز حاصل از ارزشیابی عوامل شغل، شاغل و سایر ویژگی‌های مرتبط است و این امتیاز در ضریب ریالی ضرب می‌شود و مبنای تعیین حقوق و مزایای کارمندان قرار می‌گیرد.

فوق‌العاده‌های مختلف ابزارهایی برای افزایش امتیاز مذکور و در نتیجه، افزایش حقوق و مزایای کارمندان دستگاه‌های اجرایی هستند.

در بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری درباره «فوق‌العاده ویژه» آمده است: «فوق‌العاده ویژه در موارد خاص با توجه به عواملی از قبیل بازار کار داخلی و بین‌المللی، ریسک‌پذیری، تأثیر اقتصادی فعالیت‌ها در درآمد ملی، انجام فعالیت و وظایف تخصصی و ستادی و تحقیقاتی و حساسیت‌ کار با پیشنهاد سازمان و تصویب هیات وزیران امتیاز ویژه‌ای برای حداکثر (۲۵ درصد) از مشاغل،‌ در برخی از دستگاه‌های اجرایی تا (۵۰ درصد) سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر مذکور در این فصل در نظر گرفته خواهد شد.» اما در قانون مدیریت خدمات کشوری هیچ اثری از «فوق‌العاده خاص» نیست اما با تصویب قانون «فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی و انتقال خون ایران» در اردیبهشت ماه ۹۰، این مفهوم به ادبیات قانونگذاری در کشور اضافه شده است.

برای پیگیری این مطالبات به سراغ مسوولین دانشگاه علوم پزشکی ایلام رفتیم تا جزئیات بیشتر در این زمینه را جویا شویم.

پرداخت کارانه کرونا ناعادلانه نیست

رستم‌زاد مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: پرداخت کارانه کرونا ناعادلانه نیست و بر اساس تعداد شیفت و میزان درگیری افراد با بیماری کرونا بر اساس دستورالعمل وزارتی این مبلغ تقسیم شده است.

وی ادامه داد: در بحث بهداشت مبلغی برای کارانه کرونا به دانشگاه علوم پزشکی ایلام داده نشده که بین کارکنان تقسیم کنیم.

رستم‌زاد گفت: در سفر اخیر وزیر بهداشت به استان در خصوص مطالبات و مشکلات کادر درمان صحبت‌های لازم صورت گرفت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، معاونین و سایر اعضای کادر درمان مشکلات و مطالبات خود را به وزیر ارائه کردند و قول‌هایی هم گرفته شد که امیدواریم در آینده نزدیک عملی شوند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص بحث فوق‌العاده خاص کادر بیان کرد: این موضوع یک مطالبه ملی است و همه‌ی کارکنان کادر درمان در کشور خواستار اجرای آن هستند و در همین راستا هم کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سفر اخیر وزیر به استان ایلام این مطالبه را به عنوان دغدغه اصلی کادر درمان در استان ایلام با وزیر در میان گذاشتند که نیازمند تصویب در سازمان برنامه و بودجه است.

رستم زاد در پایان تصریح کرد: در خصوص مشکلات سیستم قاصدک باید بگوییم که این سیستم یک سیستم کشوری است و در آن با توجه به قواعدی مشخص میزان دریافتی هر یک از پرسنل محاسبه می‌شود و نباید انتظار داشته باشیم کسی که در بیمارستان کارهای بالینی انجام می‌دهد، مبلغی مشابه با یک کارمند اداری دریافت کند.

خدمات و رشادت‌های کادر درمان بر کسی پوشیده نیست و رهبر انقلاب نیز بارها در سخنرانی‌های خود به این موضوع اشاره کرده‌اند تا جایی که ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود ضمن اشاره به خستگی کادر درمان، زحمات آنان را در حکم جهاد برشمردند و شخصا به آنها خسته نباشید گفتند.

حال اما این جهادگرانِ زحمتکش خواسته‌هایی دارند؛ خواسته‌هایی به حق، منصفانه که به گفته‌ی کادر درمان مهم‌ترین آن «حق فوق‌العاده خاص» بوده و شایسته است در سریع‌ترین زمان ممکن، مورد توجه ویژه دولت و مسوولین ذی‌ربط قرار گیرد.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.