کدخبر : 13647
یکشنبه 1 آگوست 2021 - 12:23
فاقددیدگاه

کمبود نقدینگی مانع از فعالیت واحدهای صنعتی استان ایلام است

طی سال‌های گذشته با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی، بسیاری از واحدهای صنعتی استان ایلام از چرخه تولید خارج شدند که این امر به بیکاری صدها کارگر این واحدها منجر شد.

به گزارش جامک به نقل از خبرگزاری تسنیم از ایلام؛ فعالیت واحدهای صنعتی تأثیر بسزایی بر کاهش آمار بیکاری و توسعه اقتصادی در مناطق مختلف کشور و به‌تبع آن در استان ایلام دارد.

طی سال‌های گذشته تورم، تحریم، کرون و غیره مشکلات بسیاری را در حوزه‌های مختلف ایجاد کرد که حوزه صنعت نیز از این مقوله مستثنی نبود.

علاوه بر مشکلات مذکور گرانی مواد اولیه، نبود بازار فروش و غیره از دیگر مشکلاتی است که واحدهای صنعتی طی سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده به‌طوری‌که به بسیاری از واحدهای صنعتی در استان ایلام از فعالیت بازمانده‌اند.

بر اساس گفته کارشناسان شرایط اقتصادی، تحریم‌ها، نوسانات ارزی و دیگر مشکلات، طی سال‌های گذشته موانعی را پیش پای واحدهای تولیدی و صنعتی قرار داده است.

عمده مشکلات واحدهای تولیدی

امیر سرابی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بابیان این‌که ده‌ها واحد تولیدی در استان ایلام به دلیل مشکلات اقتصادی، بیمه‌ای، مالیاتی و غیره از ادامه فعالیت بازمانده‌اند اظهار داشت: بدون‌شک تزریق نقدینگی اساسی‌ترین راهکار جهت برگشت واحدهای راکد به چرخه تولید است.

وی ادامه داد: فرسودگی ماشین‌آلات، گرانی مواد اولیه و نوسانات قیمت ارز از دیگر مشکلاتی است که گریبان گیر واحدهای صنعتی شده و متأسفانه باوجود این‌که وعده‌های بسیاری از سوی مسئولین در خصوص ارائه تسهیلات داده‌شده اما پروسه طولانی ارائه تسهیلات به یک مشکل برای صنعتگران تبدیل‌شده است.

سرابی بیان کرد با توجه به این‌که اکثر مشکلات واحدهای تولیدی راکد به کمبود نقدینگی برمی‌گردد، ضروری است مسئولان ارائه تسهیلات به این واحدها را در اولویت قرار داده و سهولت در پرداخت تسهیلات را مدنظر قرار دهند.

طولانی بودن پروسه ارائه تسهیلات

محمد رستم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: توسعه فضاهای کسب‌وکار، ایجاد اشتغال و راه‌اندازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل باید موردتوجه مسئولان مربوط و به‌ویژه بانک‌های عامل قرار گیرد.

معاون اقتصادی استاندار ایلام با اشاره به این‌که دستگاه‌های مربوط و بانک‌ها باید همکاری لازم جهت راه‌اندازی واحدهای تعطیل داشته باشند و در این زمینه تسهیلاتی را به صنعتگران پرداخت نمایند، اظهار داشت: متأسفانه پروسه‌های طولانی ارائه تسهیلات سبب کم رغبتی صنعتگران به دریافت این تسهیلات شده‌ است.

وی اظهار داشت واحدهای صنعتی تأثیر بسزایی در توسعه اقتصادی و کاهش آمار بیکاری دارد و باید با ارائه مشوق‌ها از تعطیلی واحدهای صنعتی جلوگیری کرده و تلاش شود واحدهای راکد مجدد به چرخه تولید بازگردند.

فعالیت ۶۰ درصد واحدهای تولیدی استان

رضا محمدرحیمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بابیان این‌که هم‌اکنون ۴۹۳ واحد تولیدی در استان ایلام وجود دارد که ۶۰ درصد این واحدها فعالند، اظهار داشت: طی سال گذشته با تلاش و رایزنی‌های انجام‌شده ۲۵ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشته‌اند.

مدیرکل و رئیس سازمان صمت استان ایلام در ادامه بابیان این‌که در تلاشیم طی سال جاری ۳۰ واحد تولیدی راکد در استان ایلام به چرخه تولید بازگردد، اضافه کرد: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تلاش شده با پرداخت تسهیلات، رفع مشکلات بیمه و مالیاتی و… اقداماتی جهت کاهش مشکلات واحدهای راکد و برگشت آن‌ها به چرخه تولید انجام شود.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.