کدخبر : 12042
یکشنبه 24 ژانویه 2021 - 8:08
فاقددیدگاه
استقبال کشاورزان ایلام از طرح زراعت چوب

حاشیه مزارع و جاده‌ها نهال کاری می‌شود

طرح زراعت چوب طی ماه‌های اخیر مورد استقبال بسیاری از کشاورزان استان ایلام قرار گرفته است، طبق گفته مسئولان منابع طبیعی قرار است این طرح در ۶ هزار هکتار از عرصه‌های مختلف از جمله حاشیه جاده‌ها و مزارع استان اجرایی شود

بازار؛ گروه استان‌ها: سازمان جنگل‌ها امسال برای کاهش تخریب جنگل‌های شمال کشور، اقدام به اجرای طرح زراعت چوب در مناطق کشور کرده است، طرحی که قرار است درآمد بسیار خوبی را نصیب کشاورزان کند.

ایلام که یکی از استان‌های پیشرو کشور در بحث جنگل کاری در کشور است و طی سه سال گذشته بیش از ۶۰ هزار جنگل کاری دست کاشت در استان انجام شده و حالا طی ماه‌های اخیر شرایط برای اجرای طرح زراعت چوب در استان نیز فراهم شده است.

طبق گفته مسئولان قرار است امسال ۲۰ درصد طرح زراعت چوب در کل کشور یعنی حدود شش هزار هکتار در استان ایلام انجام می شود.طرحی که در صورت اجرایی شدن می‌تواند علاوه بر حفظ جنگل‌ها، به درآمد و توسعه اقتصادی منطقه نیز کمک شایانی کند.

آغاز فاز دوم تولید نهال اکالیپتوس در نهالستان گرمسیری مهران
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهران در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در راستای تامین نهال مورد نیاز برای اجرای طرح زراعت چوب به عنوان یکی از طرح‌های شاخص کشور طی سال جاری توسط سازمان جنگل‌ها، فاز دوم تولید نهال اکالیپتوس درنهالستان گرمسیری مهران آغاز شده است.

سعید طاهری با بیان اینکه طرح زراعت چوب و کاشت گونه‌های چوبی با توجه به طرح تنفس و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های شمال می‌تواند نقش بسزایی در تامین چوب صنایع داخلی داشته باشد، افزود: در این مرحله یک میلیون اصله نهال در شهرستان مهران تولید خواهد شد.

وی عنوان کرد: کاشت گونه‌های چوبی مانند گونه اکالیپتوس به دلیل برخورداری از سازگاری اکولوژیکی فراوان، تولید چوب زیاد، بهره برداری‌های کوتاه مدت، قابلیت کشت در اراضی و خاک‌های فقیر و استفاده برای بادشکن در اطراف مزارع مورد توجه فراوان برای تولید قرار گرفته است.

برنامه ریزی برای اجرای زراعت چوب در ۶ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی ایلام
مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سهم استان ایلام از طرح زراعت چوب شش هزار هکتار است و این میزان ۲۰ درصد از کل زراعت چوب کشور است.

رضا احمدی عنوان کرد: برای اجرای طرح زراعت چوب تمامی مقدمات کار در استان فراهم شده و توزیع نهال نیز بین کشاورزان استان رایگان خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام افزود: در زمینه توزیع نهال رایگان، تمامی نهالستان های به صورت فعال در حال تولید نهال هستند.

وی تصریح کرد: این طرح در شهرهای مهران، دهلران، آبدانان، چرداول و دره شهر آغاز شده و شناسایی دیگر مناطق مستعد استان برای اجرای این طرح در حال انجام است.

منابع طبیعی استان ایلام علاوه بر در اختیار گذاشتن نهال رایگان به کشاورزان در اجرای این طرح، نسبت به معرفی افراد برای دریافت تسهیلات کم بهره نیز اقدام خواهد کرد

وی افزود این طرح به ۲ صورت در استان ایلام انجام می‌شود، اولین مورد با استفاده از هر مزرعه یک جنگل با استفاده از نهالکاری حاشیه مزارع کشاورزی و دوم هر جاده یک کمربند سبز با نهالکاری حاشیه جاده‌ها است.

احمدی افزود: در سال‌های اخیر یک سوم جنگل کاری کل کشور در استان ایلام انجام شده و قطعاً این استان در طرح زراعت چوب نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

وی افزود: منابع طبیعی استان ایلام علاوه بر در اختیار گذاشتن نهال رایگان به کشاورزان در اجرای این طرح، نسبت به معرفی افراد برای دریافت تسهیلات کم بهره نیز اقدام خواهد کرد.

ایلام از مناطق مهم کشور برای طرح زراعت چوب
وی بیان کرد: با توجه به اینکه سالانه بخشی از جنگل‌های کشور به دلایلی مانند قاچاق چوب و آتش سوزی‌ها از بین می‌روند، رونق زراعت چوب می‌تواند راهکاری ارزشمند برای صیانت از این گنجینه‌های خدادادی باشد.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام اظهار کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، درآمدزایی برای جوامع محلی، استفاده از زمین‌های بایر، تنفس واقعی‌تر جنگل و طمع کمتر برای قطع درختان جنگلی، تامین نیاز صنایع چوبی کشور و احتیاح به واردات کمتر از مزایای توسعه طرح زراعت چوب است.

زمان تعین شده برای این طرح بین ۵ تا ۷ سال در نظر گرفته شده و گونه مقاوم و زود رشد اکالیپتوس برای زراعت چوب کشت می‌شود

وی افزود: استان ایلام یکی از مهمترین مناطق کشور برای زراعت چوب شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح زراعت چوب، درختان علاوه بر مصارف اقتصادی و برداشت چوب مورد نیاز، در مقابله با هجوم ریزگردها، گرد و غبار، بیابان زایی، حفظ اراضی طبیعی و کشاورزی نیز موثر است، گفت: زمان تعین شده برای این طرح بین ۵ تا ۷ سال در نظر گرفته شده و گونه مقاوم و زود رشد اکالیپتوس برای زراعت چوب کشت می‌شود.

با توجه به محرومیت‌های فراوان استان ایلام و نبود طرح‌های اشتغالزایی برای افزایش درآمد مردم، کشاورزان و مردم استان می‌توانند با استفاده از طرح زراعت چوب به دلیل داشتن مشوق‌های لازم نسبت به افزایش سطح درآمد خود اقدام کنند.

ایلام یکی از مهمترین مناطق آب و هوایی برای طرح زراعت چوب در کشور است، با توجه به توزیع نهال رایگان و ارائه تسهیلات، بهترین فرصت برای جوانان جویای شغل در استان ایلام فراهم شده است.

استان ایلام دارای ۷۱۰ هزار جنگل است که ۹۰ درصد گونه غالب جنگل های استان بلوط است که در سال های اخیر به دلیل آتش سوزی، قاچاق چوب، خشکیدگی و…دچار خسارت های فراوان شده اند.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.