کدخبر : 11536
سه‌شنبه 10 نوامبر 2020 - 23:30
فاقددیدگاه

دەسم بگر دە کیسە تا خەڕگ نەخوەم

حکایت این روزهای کرونایی و رفتارهای برخی هم استانی ها مصداق ضرب المثل معروف ما ایلامیان هست که می گوید؛ " دەسم بگر دە کیسە تا خەڕگ نەخوەم" که معنی فارسی آن می شود؛ "دستم را در کیسه‌ای بدوز تا خاک نخورم" .

جامک- مهدی کاکاخانی : با گذشت هشت ماه از ورود ویروس کرونا به کشور هم اکنون کمتر کسی هست که خطر این ویروس را درک نکرده باشد. این در حالی است که خیلی ها انتظار دارند باید شهر تعطیل و مغازه ها پلمپ شوند، ورودی قبرستان ها نگهبان  باشد، برق پارک ها و بوستان ها قطع گردد و…، تا ماندن در منزل و رعایت دستورالعمل ها برای آنان توجیه پذیر باشد!!!

بدون شک اعمال محدودیت ها، مخالفین و موافقینی دارد. حال به فرض اینکه تمام شهر تعطیل، پاساژها پلمپ، کارمندان و کارگران از حضور در محل کار منع و..، سوال اینجاست آیا با توجه به نوع رفتار برخی همشهریان که در این هشت ماه شاهد بودیم، امیدی به فروکش و مهار این ویروس وجود دارد؟!

به نظر شما با آن تیپ افرادی که برای رساندن خود به قبرستان، نگهبان آرامستان ها را با شدیدترین وجه مورد ضرب و شتم قرار داده چگونه باید رفتار شود؟! آیا عرف محلی و شرایط اجتماعی ما اجازه برخورد قهری و سخت با خانواده‌های متوفی که توجه به رعایت اصول بهداشتی ندارند را می دهد؟

چطور می توان آن افرادی که از اول صبح تا تاریکی شب در پیاده راه طالقانی، بام ایلام و…، بی هدف و سرگردان گشت و گذار می کنند، متقاعد به خانه نشینی چند هفته‌ای نمود؟

برگزاری مراسم های عروسی مخفیانه و دورهمی های خانوادگی را چگونه باید تعطیل کرد؟ چه کسی می تواند دعوت کنندگان مردم به مراسم غسل، تدفین، هفتم، چهلم و سالگرد قانع کند که تاریخ و ساعت درج نکنند و اگر کسی از ترس ویروس یا رعایت حال دیگران، حضور نیافت، از او گله مند نباشند؟

چگونه می شود آن دسته از افراد که همچنان فکر می کنند اعلام آمار مرگ و میر کرونایی برای جلوگیری از اعتراض مردم به وضعیت اقتصادی بوده، اقناع نمود تا به دستورالعمل ها پایبند و قدرت بالای کشندگی این ویروس را قبول کنند؟

آن دسته از افرادی که می دانند بیمارند و بدون رعایت مسائل بهداشتی به همه داروخانه ها سرک می کشند و مانند بمب سیار ویروس را در سطح گسترده منتشر می کنند، چطور مهار می شوند؟

قطعا به تصمیمات و شیوه اجرای مصوبات ستاد مبارزه با کرونا انتقاداتی وارد است. اما اگر همه گناهان را تنها متوجه این ستاد بدانیم، منصفانه نیست. حتی اگر هم انتظار داریم اجرای کامل مصوبات ستاد مبارزه با کرونا می تواند چرخه انتقال ویروس را مختل و وضعیت را بهبود بخشد، باز هم به بیراهه رفتیم.   

نکته مهم اینکه؛ در خصوص بالا بودن تعداد مرگ و میرها در استان ایلام همچنان معتقدیم که دانشگاه علوم پزشکی بایستی دلایل علمی و فنی آن را به مردم اعلام کند.

جدیدا شایعه شده که بیشتر فوتی های ایلام به دلیل پایین بودن خلوص اکسیژن و کیفیت دستگاه‌های اکسیژن ساز دانشگاه علوم پزشکی است. (به دلیل اینکه اطلاعات فنی در دست نیست، صحت این ادعا مورد تایید این رسانه نیست) اما انتظار می رود اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی به عنوان دستگاه ناظر بر کیفیت محصولات، نسبت به سنجش سطح کیفی اکسیژن های مورد استفاده در مراکز درمانی اقدام و گزارش لازم را به مردم اعلام نماید.

نکته مهم و آخر اینکه؛ قبلا اگر اتوبوسی تصادف یا هواپیمایی سقوط می کرد، عزای عمومی اعلام می شد. خوب است بدانیم  تاکنون برابر با ۱۲ دستگاه اتوبوس و یا ۵ فروند هواپیمای مسافربری فوکر ۱۰۰، از هم استانی هایمان به خاطر همین رفتارها از دست داده‌ایم.

به راستی با وجود این همه خسارت و آسیب های جانی، مالی، روحی و روانی آیا باز فکر می کنید بایستی “دستانمان را در کیسه بدوزند تا خاک نخوریم”

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.