کدخبر : 11530
شنبه 7 نوامبر 2020 - 12:30
فاقددیدگاه

چاو مرگ در ایلام لحظه‌ای شده است!

ناامیدی و یاس چنان سایه گسترانیده که انگار گردش فصل و ایام در این جغرافیا خاموش است. عزاداری برای عزیزان سفر کرده دشوار و ناممکن بوده، تنهایی و بی پناهی بازماندگان عزادار، مظلومیت ها را جار می‌زند.

جامک- مهدی کاکاخانی:  فضای عمومی شهر ایلام مملو از اخبار مرگ و میر ناشی از کرونا شده است. حزن و اندوه بر شهرهای ما سایه افکنده و صدای شادی از این دیار کوچ کرده است. در گروه‌ها و شبکه های اجتماعی چاو مرگ لحظه‌ای شده و همه پیام ها به تسلیت و ابراز همدردی اختصاص یافته‌اند.

ناامیدی و یاس چنان سایه گسترانیده که انگار گردش فصل و ایام در این جغرافیا خاموش است. عزاداری برای عزیزان سفر کرده دشوار و ناممکن بوده، تنهایی و بی پناهی بازماندگان عزادار، مظلومیت ها را جار می‌زند. به یاد نداریم که تاکنون مردم ما تا این میزان درمانده شده باشند. انگار “عروس زاگرس” سیاه بخت شده است.

براساس آمارها، بالاترین فوتی های کشور به مردم ایلام اختصاص دارد و دومین استان کشور از نظر تعداد بستری ها هستیم. کمتر کسی هست که یک یا دو نفر از اعضای خانواده اش به کرونا گرفتار نشده و تقریبا همه خانواده‌ها با این بیماری مخوف دست و پنجه نرم می کنند.

معلوم نیست بایستی یقه چه کسانی به عنوان عاملین رسیدن ما به این نقطه را بگیریم؟! مشخص نیست چرا مردم با فرهنگ استان ایلام که همیشه در اجرای طرح های عمومی جزء استان های اول بودند، اینک مستاصل از مدیریت این رخ داد منحوس شده اند؟!  

تردیدی نیست وابستگی های شدید فامیلی و روابط نزدیک مردم استان ایلام به همدیگر، اجازه ترک برخی رفتارهای جمعی که در شیوع بیماری کرونا موثرند، را نمی دهد. از طرفی بی اعتماد شدن عموم مردم به رسانه ها باعث شده خیلی ها هنوز فکر می‌کنند اخبار مرگ و میرها با اهداف سیاسی و برای بهره برداری خاص انجام می گیرد. بدترین حالت ایجادی، بی اعتمادی مردم نسبت به هشدارهای پیشگیرانه است و این اتفاق در ایلام رخ داده است.  

افزایش روزافزون مرگ و میرها علاوه بر وارد نمودن خسارت های جبران ناپذیر به سرمایه های انسانی استان، حجم بالای اعلامیه های ترحیم در ابعاد اجتماعی و روحی روانی نیز تاثیرات فراوانی برجای خواهد گذشت. چه بسا ممکن است روزی که کرونا تمام شود، بایستی ستادی برای ساماندهی بیماران افسرده و در تدارک ایجاد آسایشگاه‌های روانی باشیم.

از دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دستگاه متولی و تخصصی، انتظار می رود علت تلفات بالا و افزایش مرگ و میرهای ایلام به خصوص در میان قشر جوان نسبت به دیگر استان های کشور را به صورت کارشناسی و فنی به مردم اعلام کند. چه اتفاقی در حال رخ دادن است که بیماران کرونایی در ایلام به راحتی جان خود را از دست می‌دهند؟!

کلام آخر اینکه پیشنهاد می شود؛ ستاد کرونا، سرفصل جدیدی برای بهبود فضای اجتماعی جامعه باز کنند. ضرورت دارد سازمان های فرهنگی از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای تزریق نشاط و شادابی به مردم کمک بگیرند. لازم است تیم های روانشناسی و مشاورین مربوطه به کارگیری شوند. شایسته است برنامه های همدلانه، امیدبخش و نشاط آفرین تولید و از طریق صدا و سیمای و دیگر رسانه ها تا قبل از اینکه دچار مشکلات جدیدی شویم، منتشر شود.

پی نوشت: چاو (خبر ناگوار)

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.