کدخبر : 11365
دوشنبه 5 اکتبر 2020 - 8:08
فاقددیدگاه

پایان دلهره ساکنان چوار ایلام از لغزش زمین

رانش زمین در بخش چوار استان ایلام که به استرس و نگرانی چندین خانواده تبدیل شده بود اکنون به دستور استاندار ایلام، همکاری بین‌بخشی و کمک دستگاهی که مسوولیت ذاتی برای حل این معضل ندارد در حال رفع شدن است.

ایرنا، بخش چوار ایلام از ۲۳ آبانماه سه سال گذشته تا کنون که شش خانه لغزید و ساختمان و تمامی متعلقات آن بطور کامل در دل زمین محو شد تا کنون، چندین بار دچار رانش شده است و ساکنان آن در دلهره از ریزش خانه‌هایشان هستند.

منطقه تاریخی چگا در بخش چوار شهرستان ایلام در حاشیه یک رودخانه فصلی قرار دارد و سال‌های متمادی آب چشمه‌های اطراف بی‌خبر ساکنان به زیر خانه‌ها می‌لغزید و زمین زیر پای مردم سست‌ می‌شد تا اینکه بر اثر زلزله غرب کرمانشاه در سال ۹۶ زمین این منطقه به طور کامل فرونشست.

آن سال ساکنان آن خانه‌ها با وجود مقاومت در تخلیه منازل خود با حضور نیروهای انتظامی، هلال احمر، شهرداری، بخشداری و شورای شهر چوار ناچار به تخلیه منازل شدند و از بروز یک فاجعه انسانی جدی پیشگیری شد.

پس از این حادثه با پیگیری استاندار ایلام و مسوولان استان استحکام زمین این منطقه مورد مطالعه قرار گرفت و بودجه‌ای نیز برای این مطالعات در نظر گرفته شد و این خانوارها با وجودیکه در شرایط سختی بسر بردند اما زمین برای ساخت و ساز و وام بلاعوض و کم‌بهره در اختیار آنها قرار گرفت.

رانش‌ دوباره زمین در این منطقه با توجه به وجود آب‌های زیرزمینی، ساکنان را با مشکل و نگرانی مواجه کرده است اما نشان می‌دهد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌های فصلی عواقب خطرناکی دارد و مردم و مسوولان را به دردسر می‌اندازد.

دلهره ساکنان چوار ایلام از لغزش و رانش گاه و بیگاه منطقه حالا با دستور قاسم سلیمان‌دشتکی استاندار ایلام به دستگاهی که وظیفه ذاتی در قبال حل معضل نداشت، پایان یافته است و آب منطقه‌ای ایلام با خاکریزی مناسب، زمین زیر پای آن‌ها را تثبیت کرده است.

مرحله بعد برای حل همیشگی این معضل، هدایت آب‌های سطحی منطقه است که ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

رانش جزیی زمین در منطقه بهمن‌آباد در نزدیکی چوار ایلام در چند هفته گذشته با توجه به پیشینه رانش زمین در چوار، مردم این منطقه را با نگرانی مواجه کرد.

به گفته ساکنان، این رانش مشابه رانش چوار در نزدیکی این روستاست که سال ۹۶ بوقوع پیوست اما بسیار ضعیف‌تر بود و هیچ تلفات جانی و مالی در بر نداشت.

آنها می‌گویند ۲ منزل مسکونی در محدوده رانش زمین بهمن‌آباد وجود دارد که ضروری است برای جلوگیری از تلفات جانی و در معرض خطر قرار گرفتن ساکنان چاره‌ای اندیشیده شود.

چوار و بهمن‌آباد در یک محدوده جغرافیایی قرار دارند و ساکنان می‌گویند دومین بار است زمین در این منطقه دچار رانش می‌شود، به گفته آن‌ها جاده اصلی بهمن‌آباد به چوار (بلوار غلامرضا خان ارکوازی) نیز در اثر این رانش ترک برداشته است.

اما به گفته بخشدار چوار، این تخریب بر اثر خاکبرداری که در این منطقه برای رفاه حال ساکنان و ایجاد حایل بوجود آمده است، رخ داده است.

ترک‌های بلوار اصلی بهمن‌آباد مربوط به سال‌های قبل است

بخشدار چوار در خصوص رانش زمین در منطقه بهمن‌آباد گفت: رانش زمین در این منطقه صحت ندارد بلکه بدلیل خاک‌برداری، زمین دچار تخریب شده است.

رضا شریفی‌اصل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور رفاه حال مردم و جلوگیری از آسیب مردم بهمن‌آباد از آلودگی رودخانه موجود در این منطقه، دیواری به عنوان حایل ایجاد شده است که کار اجرای آن متوقف شده بود.

وی اظهار داشت: این پروژه به پیمانکار واگذار شده که در هنگام خاک‌برداری بوسیله لودور و تجهیزات، قسمتی از زمین دچار تخریب شد و مشکلی نیز بوجود نیامده است.

شریفی یادآور شد: ترک‌های بوجود آمده در بلوار غلامرضاخان ارکوازی نیز ناشی از این تخریب نیست بلکه مربوط به سال‌های قبل است.

بخشدار چوار ادامه داد: بزودی قسمت دیوار چینی سمت پل بهمن‌آباد انجام می‌شود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 وی در خصوص رانش زمین سال‌های قبل در چوار نیز گفت: مشکل خانوارهایی که منازل خود را از دست داده بودند رفع شده و راه و شهرسازی و شهرداری در حال نقل و انتقال اسناد هستند.

لزوم بازسازی ترک‌های جاده اصلی بهمن‌آباد چوار پیش از شروع بارندگی‌ها

به گفته شهردار چوار، بلوار غلامرضا خان ارکوازی جاده اصلی بهمن‌آباد به چوار بدلیل رانش زمین چندین ترک برداشته است و باید قبل از شروع بارندگی برای حفظ سلامتی مردم و جلوگیری از خطرات احتمالی بازسازی شود.

جهانگیر چراغی تاکید کرد: با توجه به اینکه بازسازی و تامین اعتبار این جاده بر عهده راهداری است در این زمینه مکاتبه شده است و لازم است با شهرداری همکاری لازم را انجام دهند.

وی کمبود اعتبار را دلیل عدم ایجاد زیرساخت مناسب برای جلوگیری از رانش زمین در این منطقه عنوان کرد و افزود: ۲ واحد مسکونی در نزدیکی رودخانه و محل رانش زمین بهمن‌آباد وجود دارد و باید حفاظت از این خانوارها و رفع جدی این مشکل چاره‌اندیشی کرد.

آبخیز بودن منطقه، دلیل اصلی رانش زمین در چوار

شهردار چوار همچنین در خصوص رانش زمین چوار در سال‌های گذشته گفت: یکی از دلایل رانش زمین در چوار آبخیز بودن زمین این منطقه است و برای رفع مشکل نیازمند یک اعتبار مناسب است.

چراغی اظهار داشت: مشکل رانش زمین مربوط به سال‌های قبل است زمانیکه کارخانه آجرپزی در این منطقه فعالیت داشت و با احداث یک حلقه چاه از آب این منطقه استفاده بهینه می‌شد اما با تعطیل شدن این کارخانه و بی‌مصرف شدن این حلقه چاه، آب‌ها در اعماق زمین باعث بوجود آمدن این مشکلات شد.

وی تاکید کرد: دست‌کم ۱۵۰ میلیارد ریال برای کنترل رانش این منطقه نیاز است و باید در کمترین زمان ممکن انجام شود.

چراغی یادآور شد: یکی از اقدامات منطقی برای کنترل آب این منطقه ایجاد چاه و استفاده بهینه از آب آن است و باید دستگاه‌های مرتبط اعتبارات لازم را در اختیار شهرداری و شورای شهر قرار دهند.

شهردار چوار در خصوص سکونت خانوارهای آسیب‌دیده از رانش زمین سال‌های قبل چوار نیز گفت: ۲ زمین برای ساخت و ساز این خانوارها در نظر گرفته شد که یکی از این زمین‌ها بدلیل داشتن معارض واگذار نشد و زمین دیگر واقع در پشت بخشداری چوار که دارای کاربری فضای سبز بود برای کمک به آسیب دیدگان مطرح شد.

وی تصریح کرد: این زمین هرچند کاربری فضای سبز است اما بدلیل اینکه شهرداری قبلا موافقت آن را بر اساس کمیسیون ماده پنج دریافت کرده بود، تغییر کاربری شد.

شهردار چوار تصریح کرد: در خصوص رانش زمین بهمن‌آباد قبلا مدیریت بحران استانداری ایلام هشدارهای لازم را داده است.

شهردار چوار در خصوص رانش در منطقه بهمن‌آباد اظهار داشت: رودخانه واقع در بهمن‌آباد بدلیل عدم رعایت بهداشت مشکلاتی برای ساکنانش بوجود آورده است و قبل از بروز رانش زمین با احداث دیوار و محکم‌سازی آن تا حدودی این مشکل رفع شد.

جهانگیر چراغی افزود: اما ایجاد این دیوار بدلیل کمبود اعتبار ادامه نیافت که طی بازدید علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ۲ میلیارد ریال اعتبار برای خاک‌برداری در نظر گرفته شد و این کار در حال انجام است.

۲ منطقه در بهمن‌آباد مستعد رانش زمین است

عضو شورای شهر چوار در خصوص رانش زمین در بهمن‌آباد گفت: ۲ منطقه در بهمن آباد مستعد رانش زمین است و قبل از وقوع اتفاقی ناگوار باید زیرساخت‌های مناسب فراهم شود.

نظری یادآور شد: این ۲ منطقه در نزدیکی رودخانه و دیگری در محدوده پل بهمن‌آباد قرار دارند که در نزدیکی رودخانه رانش رخ داده و ۲ خانواده در معرض آسیب جدی هستند.

وی در خصوص رانش زمین سال ۹۶ در این منطقه نیز افزود: برای خانوارهای آسیب‌دیده از این رانش، زمینی در نظر گرفته شد که پس از کش و قوس‌های فراوان و موافقت راه و شهرسازی به این افراد واگذار شد.

وی تصریح کرد: امیدواریم مسوولان استان با اختصاص اعتبار مناسب از وقوع هرگونه حادثه و به خطر افتادن سلامتی مردم این منطقه جلوگیری کنند.

خاک‌ریزی و تثبیت رانش زمین در چوار انجام شد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام نیز در این خصوص گفت: رانش دره جنوبی بخش چوار که سال‌های گذشته رخ داد از طریق استانداری برای رفع مشکل به این شرکت تکلیف شد.

علی پوراحمد اظهار داشت: خاک‌ریزی و تثبیت زمین این منطقه انجام شد و با وجود باران‌های سیل‌آسای سال‌های گذشته مشکلی پیش نیامد که نشان از خاکریزی مناسب و عملکرد مثبت شرکت  دارد.

وی افزود: هر چند این شرکت هیچ اعتباری برای این پروژه دریافت نکرده اما تاکنون ۳۰ میلیارد ریال برای این کار هزینه شده است و برای تکمیل آن ۳۰ میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.

پوراحمد یادآور شد: هدایت آب‌های سطحی نیز باید انجام شود چرا که در صورت رها شدن، سبب تخریب و فرسایش خاک می‌شوند و باید از مجرای یک کانال بتنی هدایت شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام اظهار داشت: بخش تخریب شده در منطقه چوار قابلیت سکونت ندارد و قرار است تغییر کاربری شده و به فضای سبز تبدیل شود که در انتظار تامین اعتبار از سوی استانداری هستیم.

وی تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای متولی رسیدگی به موضوع رانش زمین نیست اما ورود به رانش زمین چوار از سوی استانداری بر این شرکت تکلیف شد.

چوار با یک هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع وسعت، دارای ۴۷ روستا و ۴۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق است و طبق آخرین سرشماری، ۲۸ هزار نفر ساکن و شناور ساکن این بخش هستند.

این بخش در ۱۸ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد و دارای کوه‌های قلاقیران، سیاه‌کوه و کوه‌های بولی و رودخانه‌های کانی شیخ، گدار خوش و تلخاب بولی است.

از مهم‌ترین وقایع تاریخی چوار بمباران زمین فوتبال و شهادت جمعی از ورزشکاران، کودکان، بخشدار و یک تماشاگر است که در تقویم ملی ثبت شده است.

Print Friendly, PDF & Email
امتیاز:
اشتراک گذاری:
مطالب مرتبط
دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.